Hier schrok ik toch wel even van.In een verzorgingstehuis in Rotterdam is op 22 februari Janine Wegman overleden. Ze geldt als de eerste openlijke transseksueel in de Maasstad. Wegman werd in 1925 geboren als Rinus. Ze heeft haar hele leven opgetreden. Ze begon, toen nog als man, als goochelaar onder de naam Marinio, en was met die act al in 1949 op televisie.
In de jaren '50 van de vorige eeuw verscheen ze in Rotterdam als vrouw op straat, wat toen een moedige daad was. Omdat ze zich niet liet afschrikken door de afwijzende reacties op haar verschijning werd ze al snel een redelijk bekende figuur in de stad. Ze trad op als zangeres met een Hammond-orgel, maar noemde zichzelf 'universeelartieste'.
Hoewel de meeste mensen haar als travestiet zagen, was ze transseksueel. Ze vond dat haar transseksualiteit al logisch besloten lag in haar achternaam: "weg man, begrijp je," zo grapte ze ooit tegen me.
Ze was apetrots op haar nieuwe lichaam. Begin jaren'90 nodigde ze zelfs de lokale pers uit om te komen filmen en fotograferen dat ze topless ging zwemmen in zwemparadijs Tropicana. En toen een verslaggever van het toenmalige StadsTV vroeg of hij haar borsten mocht zien trok ze zonder veel plichtplegingen haar truitje omhoog.
Janine was een kleurrijke figuur, die zich dwars tegen alles en iedereen ontwikkelde tot wie ze wilde zijn. Ze is 81 jaar geworden.
Tekst: Monica Dreamgirl
Toegegeven, de leeftijd speelt ook mee dus in die zin kan het een mindere 'verrassing' zijn.
Ik heb Janine ook nog IRL 'gekend' (niet persoonlijk dus).
Ze woonde bij mij om de hoek (oude westen) en heb haar dus vaak gezien.
Ook haar optredens herinner ik me nog wel bijv. op koninginnendag met haar orgel voor haar huis.
In mijn ogen een markante persoon heengegaan.
Dat zij ruste in vrede.