In de jaren 70 (ik denk rond 1975 of zo) kocht ik bij de Slegte een boek wat ging over een jongetje die (gedwongen) als meisje werd opgevoed.
Ik kan me niet meer herinneren of dit een fictief verhaal was of echt gebeurd, maar ik vond het destijds en intrigerend gegeven.
Ik was toen een jaar of 14 en erg in de war over mezelf. Uit angst voor ontdekking heb ik het boekje vrij snel weggegooid, maar ik zou het graag weer in mijn bezit krijgen.
Heeft iemand enig idee welk boekje dit geweest zou kunnen zijn?
searcher
Titel/auteur boek over jongen die als meisje wordt opgevoed
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Het heeft waarschijnlijk te maken met de John/Joan-case. Een psycholoog in Amerika (John Money) probeerde ermee aan te tonen dat als je een jongen als een meisje opvoede dat zoiemand dan net zo goed functioneerde als een biologisch meisje en dat alle gedrag en man/vrouw-gevoel is aangeleerd. Achteraf gezien bleek dit niet te kloppen.
Een goed boek dat precies uitlegt wat er destijds precies gebeurde is "As nature made him: the boy who was raised as a girl" van John Colapinto.
Groetjes,
Frederique
Een goed boek dat precies uitlegt wat er destijds precies gebeurde is "As nature made him: the boy who was raised as a girl" van John Colapinto.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Hoi Searcher/Frederique,
Searcher heeft het over een boek wat in de jaren 70 geschreven is, en de John/Joan case kwam 'aan het licht' in 2002 of daaromtrent, dus dat is vast niet wat Searcher bedoelt.
de John/Joan zaak is een regelrechte nachtmerrie, niet alleen voor John/Joan, maar voor alle betrokkenen van het gezin en wat Searcher ws bedoelt is iets als 'gedwongen' (dus gewenste) feminisatie...
Groetjes Mila.
Searcher heeft het over een boek wat in de jaren 70 geschreven is, en de John/Joan case kwam 'aan het licht' in 2002 of daaromtrent, dus dat is vast niet wat Searcher bedoelt.
de John/Joan zaak is een regelrechte nachtmerrie, niet alleen voor John/Joan, maar voor alle betrokkenen van het gezin en wat Searcher ws bedoelt is iets als 'gedwongen' (dus gewenste) feminisatie...
Groetjes Mila.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Mila,
Het boek van Colapinto stamt uit 2000. Maar de John/Joan-case werd door Money al veel eerder (rond 1970) met veel bombarie in de wereld geholpen en zaaide toen veel opzien. Het kan dus best zijn dat Searcher daar een Nederlandse vertaling van gelezen heeft?
Maar om nu een boek uit 1970 over de John/Joan-case aan te raden zonder de rest van het verhaal te adviseren vond ik ook zo wat, vandaar mijn advies om het hele verhaal te lezen
Groetjes,
Frederique
Het boek van Colapinto stamt uit 2000. Maar de John/Joan-case werd door Money al veel eerder (rond 1970) met veel bombarie in de wereld geholpen en zaaide toen veel opzien. Het kan dus best zijn dat Searcher daar een Nederlandse vertaling van gelezen heeft?
Maar om nu een boek uit 1970 over de John/Joan-case aan te raden zonder de rest van het verhaal te adviseren vond ik ook zo wat, vandaar mijn advies om het hele verhaal te lezen

Groetjes,
Frederique
-
- dagelijks aanwezig
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Josee,
Dat is hetzelfde verhaal - onder een andere naam: John/Joan is gebruikt als case-naam door Money, jij noemt de werkelijke namen...
Groetjes,
Frederique
Dat is hetzelfde verhaal - onder een andere naam: John/Joan is gebruikt als case-naam door Money, jij noemt de werkelijke namen...
Groetjes,
Frederique