9 november: vooraankondiging Transfusion-festival

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

9 november: vooraankondiging Transfusion-festival

Bericht door Frederique_ »

As Vrijdag 9 november op tv Ned.1 bij EenVandaag om ongeveer 18.15 (na het 6 uur journaal) aandacht voor Humanitas en het Genderteam VU A'dam naar aanleiding van het Transfusionfestival.

Het wordt een item met als aanleiding het festival. Thomas Wormgoor, coördinator van de werkgroep transseksualiteit en genderdysforie bij Humanitas gaat wat vertellen over het hoe, wat en waarom van het festival. Vervolgens wordt er een verbinding gelegd naar: heel positief allemaal maar het transitieproces gaat niet voor iedereen over rozen (o.i.d.). Ingrid van Kranen, een transseksuele vrouw komt dan met haar verhaal over wat haar transitieproces zo extra moeilijk maakt (dus wachttijden, geen borstprothese, etc.).Daarna komt haar psychologe van de VU die in het algemeen iets verteld over wat het betekent voor patiënten die de transformatie niet af kunnen maken of extra lang moeten wachten en Arts Mick van Trotsenburg, verbonden aan het Genderteam VU vertelt tenslotte wat het belang is van de plastische ingrepen voor transseksuelen en wat de stand van zaken momenteel is met zorgverzekeraars etc.

[bron: LKGT&T]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Misschien ben ik wel te cynisch want ik verwacht eerder dat de kijkbuiskinderen in meerderheid eerder kijk eens wat dat ombouwen wel niet kost gaan roepen dan dat empathisch genoeg zijn om zich te beseffen dat het belachelijk is dat mv transen als het aan Den Haag ligt met baard door het leven moeten.

Eergisteren zag ik trouwens een vrouw van een jaar of 60 met erg vergevorderde mannelijke kaalheid. Volgens mij is zij ook aan de goden overgeleverd.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Tja. 't Kan ook meevallen.

Ik heb vandaag mijn bloed geprikt (t.b.v. de diabetes). Ik kreeg een compliment van de moslima(*) die mijn bloed prikte: ze vond het heel goed dat ik met een cirkeltje en commentaar op mijn bloedprik-formulier aangegeven had dat ik graag met mevrouw aangesproken wou worden.

Ze vroeg verder: wist ik al wanneer de operatie was? Nu, pas over een jaar of 3 - op z'n vroegst. Ze nam aan dat de m pas in een v veranderd kon worden na de geslachtsaanpassing. Ik uitleggen: aanpassen van de VU-pas van M in V mag na de diagnosefase. Diagnose duurt 13 tot 16 maanden (minstens) en daarna komt nog zo'n jaar of 2-3 alleen hormonen voor je een geslachtsoperatie krijgt. Het viel haar duidelijk tegen: zij had iets gedacht als: even diagnose - dan hormonen en binnen een jaar duidelijk wanneer de operatie is.

En dan hebben we het over iemand binnen de VU. Laat staan iemand buiten de VU: die heeft nog steeds het beeld van vandaag naar de VU - volgende week geopereerd en als 100% vrouw door het leven. Mensen hebben vaak -echt- geen idee waar ze over praten...

Groetjes,

Frederique
(*) N.B: ik hoop dat dit ook sommigen hun beeld over allochtonen een beetje bijkleurt. Mij viel het op hoe vanzelfsprekend deze vrouw dit allemaal vond en hoe open ze er over praatte...
Kijk ook eens op de genderkalender !
Renate den Heijer
dagelijks aanwezig

Re: 9 november: vooraankondiging Transfusion-festival

Bericht door Renate den Heijer »

Frederique_ schreef:As Vrijdag 9 november op tv Ned.1 bij EenVandaag om ongeveer 18.15 (na het 6 uur journaal) aandacht voor Humanitas en het Genderteam VU A'dam naar aanleiding van het Transfusionfestival.
Misschien hebben een aantal van jullie gisteravond bij EenVandaag tevergeefs gewacht op het item over het Transfusionfestival, maar EenVandag schenkt vandaag - zaterdag de 10e dus - aandacht aan het Transfusionfestival. De uitzending is om 18.20 uur op Ned. 1.

Groetjes aan allen en voor wie van plan zijn naar het Transfusionfestival te gaan: tot morgen!

Renate
"Als je je altijd aan regels houdt, mis je alle lol..."
Plaats reactie