Genetische component t's

Algemeen

Moderator: Moderators

Heb jij in de je directe* familie mensen met t-gevoelens?

Ja, 1 persoon waarvan ik het zeker weet, verder naar mijn weten niet.
2
8%
Ja, 1 persoon waarvan ik het zeker weet, en enkel(e) met androgyne trekjes waarvan ik mijn vermoedens heb
1
4%
Ja, meerdere personen
1
4%
Weet niet zeker, heb wel mijn vemoedens.
0
Geen stemmen
Wel androgyne person(en) maar geen mensen met t-gevoelens.
0
Geen stemmen
Nee
20
77%
Gaat je niks aan
1
4%
Ik heb zelf geen t-gevoelens dus deze pol is niet aan mij besteed.
1
4%

Totaal aantal stemmen: 26

Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

We zullen het zien . Ik ben optimistisch :)

Het feit dat er eeneiige tweelingen zijn waarvan de ene transseksueel is en de ander niet, zegt niet zoveel. Pas als je een hele groep eeneiige tweelingen gaat onderzoeken waarvan er minimaal eentje transseksueel is kan je een conclusie trekken. Er zijn heel veel aandoeningen die een duidelijk, bewezen genetische component hebben, waarbij er eeneiige tweelingen te vinden zijn, waarvan de een het wel heeft en de ander niet.

Weet iemand btw hoeveel % van de Nederlandse bevolking er t gevoelens heeft? Zijn daar duidelijk cijfers van? En waar kan je die vinden. Ik ben bang dat het niet op de site van het CBS staat. :)
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Lol. 't Is maar wat je optimistisch noemt. Ik wens niemand transigheid toe, zeker mijn kinderen niet.

Dat van die eeneiige tweelingen en de ervaring van de VU samen zegt een hoop. =P Bovendien, als er een transentweeling bestond, dan hadden we dat vast wel gehoord bij Oprah ofzo.

Is het belangrijk om te weten hoeveel mensen T* gevoelens hebben? Voor het grootste deel van de "gemeenschap" is het toch een een privéaangelegenheid. Over het aantal transen kun je, wederom met dank aan de VU, redelijke aannames maken. Waarom jij zulke hoge verwachtingen hebt van een poll op een forum waar met het maar niet over de breedte van de T* doelgroep eens wil worden snap ik niet eigenlijk.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Bericht door ik ben hier niet meer »

Ik denk ook niet dat je een steekproef hier wetenschappelijk op enige wijze representatief kunt noemen, en je kunt ts en tv gevoelens niet 100% met elkaar vergelijken, en ze liggen ook echt niet altijd in elkaars verlengde, soms wel, maar vaak genoeg ook niet.
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Morbide schreef:Bovendien, als er een transentweeling bestond, dan hadden we dat vast wel gehoord bij Oprah ofzo.
Alsjeblieft:
http://www.youtube.com/watch?v=IFapuM7aM1Q

Maar de andere situatie bestaat ook:
http://www.youtube.com/watch?v=w1ybcFwmmDU

Ik vind het intrigerende filmpjes, maar we staan nog steeds met lege handen.

Sticky
Vrouw
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Allereerst vind ik het bijzonder dat we naar de VU wijzen als bron van goed onderzoek (ik heb zowel Megens als Breweays regelmatig lopen te verbazen met uitspraken dat de genderwereld niet zo zwart/wit in elkaar zit als zij graag geloven). Bedenk dat men binnen het VU-genderteam zo zwaar het gevoel heeft om onder druk te staan van allerlei meningen binnen en buiten de VU (met "buiten" = vooral de opinie van diverse andere psychologen waaronder A Campo, zorgverzekeraars en politici) dat dit hun denken over de manier waarop transigheid in elkaar zit verschrikkelijk beinvloedt, vooral in de steriotyperende zin (een steriotype mening valt gemakkelijker aan de buitenwereld uit te leggen dan een genuanceerde mening).

Ten tweede heeft de VU mij voor zover ik me kan herinneren nooit gevraagd over transigheid in mijn familie.

Ten derde zijn het vaak dit soort polletjes die mensen aan het denken kunnen zetten. En soms leidt dat tot meer onderzoek. In dit geval lijkt me daar ook niets op tegen.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Neeeeeeee! Niet de VU, alsjeblieft Frederique, doe het niet!
En vind je het gek dat ze die vraag niet hebben gesteld, had je zelf niet het woord familie op de verboden lijst gezet?

Sticky
Vrouw
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Tja, verdient het geen correctie als mensen -zo- kritiekloos achter de VU aanlopen?
En dat ik mijn familie niet wou uitnodigen wil niet zeggen dat we het niet over mijn familie gehad hebben (zelfs vrij uitgebreid). Maar deze vraag kan ik me dus niet herinneren...

Groetjes,

Frederique
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef:Tja, verdient het geen correctie als mensen -zo- kritiekloos achter de VU aanlopen?
En dat ik mijn familie niet wou uitnodigen wil niet zeggen dat we het niet over mijn familie gehad hebben (zelfs vrij uitgebreid). Maar deze vraag kan ik me dus niet herinneren...
Wat nou kritiekloos? Ik heb het over statistische gegevens, feiten dus en daar kun je moeilijk kritiek op hebben. Tenzij jij wilt ontkennen dat de VU door de jaren heen een leuke database heeft opgebouwd omdat ze jan en alleman maar onterecht afwijzen. *zucht* Op één van de vele vragenlijsten die ik heb moeten invullen werd gevraagd of er travestie dan wel transseksualiteit binnen mijn familie voorkwam.

@Sticky, toevalstreffer die tweeling! Met verschrikkelijke jaren 80 schoudervullingen ook nog... =P
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

De VU is niet het enige instituut dat er onderzoek naar gedaan heeft en er zijn onderzoeken die het tegenovergestelde beweren, namelijk dat er wel een genetisch verband is. Dus laten we niet met zijn allen achter het VU aanrennen, omdat die het meest invloed heeft op de gedachtengang hier in Nederland.

Hoezo hoge verwachtingen, het leek me gewoon even grappig. En wetenschappelijk is het zeker niet, het is niet meer dan een kleine pilot, noem het een gedachtenexperimentje.

En op dit moment heeft meer dan 16 % van de respondenten een t in de directe familie, ik denk dat dat een stuk hoger is dan de kans dat een willekeurig persoon een t in de familie heeft. Het aantal respondenten is weleens waar aan de lage kant, maar als dat percentagel zal standhouden bij een toename van het aantal, is dat wel substantieel!
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Wat ik in 2000 heb gehoord aan internationale onderzoeksverslagen heeft bij mij niet echt veel indruk achter gelaten, soms waren er maar 4-max 8 mensen ondervraagd/onderzocht. Ik vind dat je met zulke kleine aantalen geen bewijs kunt aanvoeren voor een wetenschappelijk onderzoek. De meeste waren Amerikaanse. De gewone lezingen die echt informatie gaven, of nieuwe ontwikkelingen vond ik veel interessanter. Dus bij de onderzoeken die anders zeggen dan wat het VU concludeert moet je je eigen goed afvragen hoe groot de onderzoekspopulatie geweest is, en hoe divers. Dat valt nog weleens tegen in praktijk dus. Ik verwacht niet in 8 jaar tijd dat dit significant vele malen beter is nu dan in 2000.
Sticky
ForumFan

Bericht door Sticky »

Morbide schreef: @Sticky, toevalstreffer die tweeling! Met verschrikkelijke jaren 80 schoudervullingen ook nog... =P
Ja en dat was niet het enige dat ze tegen zat zo te horen... echt een tragisch verhaal. Volgens de comments op yt zijn ze inmiddels allebei dood, want vermoord.

Sticky
Vrouw
Ingezz
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door Ingezz »

Een Quote uit een artikel over transseksualiteit uit de NRC handelsblad van zaterdag 19 juli geschreven door hoogleraar in de neurobiologie van de UVA Dick Swaab ~ Er zijn kleine veranderingen gevonden in genen die betrokken zijn bij de werking van hormonen op de hersenontwikkeling~

Dus volgens deze hoogleraar heeft transseksualiteit een genetisch component!!!! Helaas staat er geen referentie bij van het onderzoek waarop hij dit baseerd.

Het artikel staat nog niet op de site van het nrc. Maar voor degene die geinteresseerd is het heet man/vrouw.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik vind het onderzoek van meneer Swaab heel gevaarlijk. Voor je het weet komt er een habsnurker die bedenkt dat alleen mensen met gen 1242=X behandeld worden voor transseksualiteit, terwijl mensen met gen 1242=<iets anders> niet behandeld worden (onafhankelijk van wat die mensen voelen).

Wetenschap is mij vaak -te- absoluut.

Zie verder ook Vreer's blog.

Groetjes,

Frederique
Joyy
Forumdiva

Bericht door Joyy »

tis ook nooit goed, nu komt er wellicht een mogelijkheid tot uitsluiten van eea dmv wetenschappelijk aangetoond onderzoek, en ook dat bevalt je niet

lekker terug naar het vu en tig ellenlange gesprekken voeren waarbij de diagnose ts vooralsnog voor 3/4e gesteld wordt op basis van wat voor lulverhaal iemand ophangt
ik ben hier niet meer
Forumdiva

Ik zou het prettig vinden als er ook wetenschappelijk bewijs mogelijk is, alleen bestaat de kans dat dat dan niet meteen alles voor iedereen verklaart.

En hopelijk wordt er met dat feit rekening gehouden mocht het zover komen dat er aantoonbaar wetenschappelijk bewijs komt.
Plaats reactie