Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging of hun hetero- of homoseksuele gerichtheid, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
-- Wetboek van Strafrecht, art. 137c, lid 1
De wetgever maakt onderscheid tussen een opzettelijk belediging en een onopzettelijk belediging. De eerste is strafbaar, en jouw vrijheid van meningsuiting is al dan inzover ingeperkt, dat je dat niet mag doen. De andere is niet strafbaar. Je bent misschien een hurk als je iemand onbedoeld beledigt, maar je krijgt daarvoor geen straf.
Hoe zit dat dan met columnisten en cabaretiers die soms in "scherpe" bewoordingen bepaalde "gevoelige" zaken aankaarten? Afgelopen zaterdag hebben m'n partner en ik met veel plezier naar de voorstelling van Najib Amhali gekeken, en er zullen ongetwijfeld passages in zijn betoog zijn, die door sommigen als "kwetsend" kunnen worden opgevat. Ook Youp van het Hek kan in zijn columns in stevige bewoordingen over gelovigen schrijven. Dat zou je zeker op kunnen vatten als opzettelijk beledigend... Toch zijn klagers in deze over het algemeen kansloos bij de rechter...
Groetjes en liefs,
Babette.
"We have to fight ignorance!" Madiba Nelson Mandela
vroeger stond men op ene plein te prediken, te verkondigen, nu is datzelfde kunstje cabaret
op een podium vervalt blijkbaar die wet, want immers cabaret mensen, onder die noemer mag je zon beetje alles, dat verklaart wellicht de populariteit van het genre
een ander voorbeeld van iemand die veel verder ging is bij H Teeuwen, en ik heb daar geen enkel probleem mee
voeg een dosis humor toe aan je mening en je komt er mee weg, hoe extreem die mening ook mag zijn
Ik ben zelf al 38keer in Thailand geweest, ja tolerant zijn ze zeker.
Alleen als je ze beledigd , moet je weg zijn.
Gezichtsvelies komt nooit meer goed daar, veel mensen kunnen zich daar niet in vinden, ik heb geen moeite om me,aan hun aan te passen.
Supermensen, heel wat anders dan in Zuid Amerika, die vond ik helemaal niets.
Waar bevind je, je nu in Thailand?
als iemand me staat uit te lachen op straat omdat hij/zij vind dat ik er nie uit zie, van mij mag ie, het zegt nog steeds niets over mij
Dat geldt voor jou. En omdat jij zo in elkaar steekt, vindt je dat je anderen nooit kan kwetsen als je alleen maar je mening geeft. Maar dat kan jij niet voor anderen bepalen.
--------------daarom schreef ik ook, ik zal het ff bij mezelf houden;)
Dus, om even op appie terug te komen, het kan dus best zo zijn dat de boer(in) zich gekwetst voelt als je haar een boer noemt. Jij zou het niet erg vinden, maar zij misschien wel. En ik kan mij ook wel voorstellen dat iemand zich gekwetst voelt, terwijl zij misschien wel met alle macht probeert 'voor te doen' als vrouw (en dat blijkbaar niet lukt).
------------het kan ook nog steeds zo zijn dat een ander zich geen moer aantrekt van wat iemand denkt of zegt, of juist wel en er van leert, bij zichzelf te rade gaat, wellicht zelfs een stap verder komt door een opmerking als, bouwvakker, etc, eigen houding en voorkomen eens onder de loep neemt, en de volgende keer een andere presentatie neerzet
ipv te denken, d e mening van een ander zegt niets over mij, 1 manier van omgaan met, kan ik ook denken, ok, blijkbaar zie ik er niet al te passabel uit, wat kan ik daar aan veranderen, mee winnen, imo een nog betere manier om met kritiek om te gaan, want constructief
Dit onderwerp heeft wel links met die andere draad van die jongen die in een prinsessejurk wilde. Als ik Jamie goed begrijp zou dat in Thailand, anders dan in NL, weinig problemen opleveren.
ik weet noet of je als gast in thailand, want dat ben je tenzij je er woont werkt en leeft, een objectieve mening kan formuleren over de tolerantie in dat land
Joyy schreef:ik weet noet of je als gast in thailand, want dat ben je tenzij je er woont werkt en leeft, een objectieve mening kan formuleren over de tolerantie in dat land
Nou als ik inwoners van hier zich zo zie gedragen en kleden vind ik dat ik een mening best mag hebben. Misschien dat ik dit land niet zo goed ken als een inwoner maar wat ik zie ben ik erg over te spreken.
In een school hier heb je een toilet voor het 'derde geslacht'.
En een prinsessenjurk zou dan weer niet toegestaan zijn denk ik omdat ze hier schooluniformen dragen. Maar als je als biologische jongen een meisjes uniform aan wilt trekken is dat denk ik wel okay. Ik heb eerijk gezegd geen idee.
hebben ze daar een speciaal bordje voor bij De Balie?? Ik ben bezig met het verbouwen van onze kerk en daar maken we ook zo'n soort toilet. Kunnen we dan ook op die manier gebruiken.
Alvast bedank voor de informatie.
Groetjes Bea.
beide sexen te kennen en daar vol van te genieten en te leven
Als je twee toiletten hebt, kan je een kamer met pot en een kamer met urinoir maken. Hoef je ook geen m/v/anders sticker te hebben. En de vrouwen die staand willen, hebben ook eens lol
Als mannen eens leren in de pot te plassen, kan alle onderscheid vervallen.... Achter een deurtje zie je toch niets..
Chloe'tje schreef:Als mannen eens leren in de pot te plassen, kan alle onderscheid vervallen.... Achter een deurtje zie je toch niets..
Of je leert jongetjes gewoon zittend te plassen.
Poepen doe je zittend maar plassen staand zodat je de hele boel onderspettert?
Ik vraag me ook af waarom mannen eigenlijk geleerd wordt staand te plassen.
Zoals je zegt, achter een deurtje zie je het toch niet.