Beperkt Houdbaar deel 3
Moderator: Moderators
Zal je eens wat vertellen. Mijn huisarts is een zeer stijlvolle, uiterst verzorgde vrouw. Zij ondersteunt mijn pogingen om het laseren van de laatste restjes gezichtsbeharing vergoed te krijgen (het grote werk heb ik zelf betaald). Ik sta zowel bij haar als bij de zorgverzekering als vrouw ingeschreven.mila schreef: Een wijkende haarlijn, mannelijke gezichtstrekken; veel ts'en doen daar niets aan, indien (financieel) mogelijk. Sterker nog: veel van 'die' transen laten zich negatief uit over FFS/plastische chirurgie.
Toen ik tegenover haar een keer over mijn neus begon, waar ik al zo lang ik me kan heugen niet blij mee ben, was zij hoogst verbaasd. Toen ik tegen mijn huidtherapeute eens iets losliet over adertjes net onder de huid van mijn gezicht, remde zij mij voorzichtig af, terwijl zij er zo weer enkele honderden euro's aan had kunnen verdienen.
M.a.w. wat jij hier opvoert als toch wel de toetssteen van vrouwelijkheid, wordt ook door heel veel vrouwen onzin gevonden, of toch tenminste met zeer gemengde gevoelens beschouwd. Het is maar een heel beperkt deel van de vrouwen die zich met cosmetische chirurgie inlaat; de meesten geven er net zo op af als jouw "die" transen.
Ik heb Louis Gooren eens horen zeggen in een interview, toen hem werd voorgelegd of het niet een vorm van ijdelheid was (versta: die niet door de verzekering vergoed zou moeten worden) dat zoveel transen ook nog FFS willen, dat je dat niet zo moet zien. Hij vroeg begrip voor de "onzekerheid" die inherent was aan het trans-zijn, dat was volgens hem het grondmotief.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
En prof. Swaab noemde de resultaten van volwassen transen om om te gaan naar het andere geslacht ' grotesk', weliswaar in een pleidooi voor een eerdere behandeling van jonge gender dysfore mensen. Was dit interview over volwassenen gegaan dan had hij zich dit zeker niet laten ontvallen vanwege het lezerspubliek en zie
in je gezicht zijn de meeste medemensen (terecht zoals je zei) beleefd genoeg om niet te zeggen wat ze echt denken. Als jij onzeker bent over sommige delen van je uiterlijk is het goed dat te toetsen aan wat anderen vinden.
met behulp van wat tegenwoordig mogelijk zoveel mogelijk pijn van het als man geboren zijn te verhelpen, daar kan ffs bijhoren. Dit ga je ook niet aan als je niet 100% alles doordacht hebt. Ik heb nog geen geluiden gehoord dat het onfatsoenlijk of vreemd is mijn gedachten hierover (behalve uit de t wereld) wel een hoofdzuster die vertelde dat de risiko s niet te onderschatten zijn (gezichtsverlamming ed). Maar volgens transen ben ik volkomen waanzinnig en heb geen zelfvertrouwen als ik het mannelijke uit mijn gezicht wil.
trouwens het hele punt van na het Vu gaan is toch een MEDISCHE behandeling, voor ondersteuning of psychologische begeleiding ben je daat aan het verkeerde adres, het is tenslotte een ziekenhuis. Ik begrijp niet dat zulke weldenkende mensen die notabene zelf het meest ingrijpende hebben ondergaan wat je kan bedenken (en terecht) zo afwijzend zijn over andere procedures die voor sociale acceptatie essentieel kunnen zijn. om nog maar niet te praten over het vinden van een baan of incognito winkelen!
Van tg mensen begrijp ik het wel die wijzen immers modificaties af vanuit morele, medische of politiek/sociale gronden (het houdbare lichaam). Weer een andere kerk dus met als doel een androgyne messias
?
hoop dat mijn positie nu een beetje duidelijk is want die hypocrisie komt me de neus uit, en geloof me het gebeurd wel heel veel want het kan je helpen in het hele proces. Maar ook ik raad het niemand aan vanwege eventuele tegenvallende resultaten en risikos (politiek correcte deel)
in je gezicht zijn de meeste medemensen (terecht zoals je zei) beleefd genoeg om niet te zeggen wat ze echt denken. Als jij onzeker bent over sommige delen van je uiterlijk is het goed dat te toetsen aan wat anderen vinden.
met behulp van wat tegenwoordig mogelijk zoveel mogelijk pijn van het als man geboren zijn te verhelpen, daar kan ffs bijhoren. Dit ga je ook niet aan als je niet 100% alles doordacht hebt. Ik heb nog geen geluiden gehoord dat het onfatsoenlijk of vreemd is mijn gedachten hierover (behalve uit de t wereld) wel een hoofdzuster die vertelde dat de risiko s niet te onderschatten zijn (gezichtsverlamming ed). Maar volgens transen ben ik volkomen waanzinnig en heb geen zelfvertrouwen als ik het mannelijke uit mijn gezicht wil.
trouwens het hele punt van na het Vu gaan is toch een MEDISCHE behandeling, voor ondersteuning of psychologische begeleiding ben je daat aan het verkeerde adres, het is tenslotte een ziekenhuis. Ik begrijp niet dat zulke weldenkende mensen die notabene zelf het meest ingrijpende hebben ondergaan wat je kan bedenken (en terecht) zo afwijzend zijn over andere procedures die voor sociale acceptatie essentieel kunnen zijn. om nog maar niet te praten over het vinden van een baan of incognito winkelen!
Van tg mensen begrijp ik het wel die wijzen immers modificaties af vanuit morele, medische of politiek/sociale gronden (het houdbare lichaam). Weer een andere kerk dus met als doel een androgyne messias
hoop dat mijn positie nu een beetje duidelijk is want die hypocrisie komt me de neus uit, en geloof me het gebeurd wel heel veel want het kan je helpen in het hele proces. Maar ook ik raad het niemand aan vanwege eventuele tegenvallende resultaten en risikos (politiek correcte deel)
terra incognita
Dorine, er is een onderzoek van jaren geleden, tamelijk gedegen, waar ook uit naar voren komt dat het een opvallend verschil is tussen TG en TS, dat de laatsten de hoogste prioriteit leggen bij het kwijtkomen van de primaire geslachtskenmerken. Transgenders zitten meer in over hun bouw en hun gezicht en hun stem.
Dat klopt ook wel, want bij hen zou de onvrede met de rol centraler staan, bij de anderen de onvrede met het lichaam. Het is maar net hoe je het beleeft. Wederzijds onbegrip is daarbij vaak sterker dan wederzijds inlevingsvermogen. Misschien is dat wel zo, omdat men elkaar door die verschillende beleving aan het twijfelen zou kunnen brengen. Peggy Cohen-Kettenis heb ik een keer horen zeggen, dat het vormkrijgen van een identiteit als transgender in het bewustzijn van de mensen voor transseksuelen een extra moeilijkheid zou betekenen in het proces van hun identificatie. Zij moeten zich dan ook nog daarvan onderscheiden. En hoe doe je dat, als blijkbaar alles door elkaar kan lopen zonder dat er van Hogerhand wordt ingegrepen?
Zoek jij naar een kerk om je bij aan te sluiten, of doen anderen dat?
Dat klopt ook wel, want bij hen zou de onvrede met de rol centraler staan, bij de anderen de onvrede met het lichaam. Het is maar net hoe je het beleeft. Wederzijds onbegrip is daarbij vaak sterker dan wederzijds inlevingsvermogen. Misschien is dat wel zo, omdat men elkaar door die verschillende beleving aan het twijfelen zou kunnen brengen. Peggy Cohen-Kettenis heb ik een keer horen zeggen, dat het vormkrijgen van een identiteit als transgender in het bewustzijn van de mensen voor transseksuelen een extra moeilijkheid zou betekenen in het proces van hun identificatie. Zij moeten zich dan ook nog daarvan onderscheiden. En hoe doe je dat, als blijkbaar alles door elkaar kan lopen zonder dat er van Hogerhand wordt ingegrepen?
Zoek jij naar een kerk om je bij aan te sluiten, of doen anderen dat?
Hi, Mina schreef
Dorine, de meeste transen voor zover ik weet laten bijna allemaal dat mannelijke afdakje "bow ridge" bijwerken, waardoor de ogen minder diep komen te liggen en de neus meer in een lijn aansluit met het voorhoofd.
Het gezicht wordt opener zoals bij vrouwen van nature en ik vind het duidelijk bijdraagd aan een vrouwelijker gezicht en voor velen blijft het daarbij, adamsappel is een kleinere ingreep wat ook standaard is voor diegenen die dat willen.
Wat anders , vrouwen onderling geven zichzelf ook "stempeltjes" als vrouwelijk, voorbeeld op dating sites zie je vaak dat een vrouw bij eigenschappen schrijft, zoals geduldig, ....vrouwelijk.... je vraagt je dan af waarom ze is toch vrouw,
Jawel maar, vrouwen onderling delen elkaar ook in als vrouwelijk,
minder vrouwelijk,
manwijf
enz. dus in feite net zoals hier soms, dus als iemand hier ingedeeld wordt alszijnde super vrouwelijk
of meer mannelijk vrouwelijk
betekend het gewoon dat we uiteindelijk vrouwelijk
bezig zijn, kun je het nog volgen deze vrouwen logica.
groetjes
je hebt gelijk, ik had moeten schrijven Melina R, waar overigens de quote wel naar verwees.
Hoi even corrigeren hoor, ik vind mezelf geen transvrouw (nog), of niet echt (nog) en ik word ook niet als vrouw maar als vrouwelijke jongen in het dagelijks leven gezien.
Dorine, de meeste transen voor zover ik weet laten bijna allemaal dat mannelijke afdakje "bow ridge" bijwerken, waardoor de ogen minder diep komen te liggen en de neus meer in een lijn aansluit met het voorhoofd.
Het gezicht wordt opener zoals bij vrouwen van nature en ik vind het duidelijk bijdraagd aan een vrouwelijker gezicht en voor velen blijft het daarbij, adamsappel is een kleinere ingreep wat ook standaard is voor diegenen die dat willen.
Wat anders , vrouwen onderling geven zichzelf ook "stempeltjes" als vrouwelijk, voorbeeld op dating sites zie je vaak dat een vrouw bij eigenschappen schrijft, zoals geduldig, ....vrouwelijk.... je vraagt je dan af waarom ze is toch vrouw,
Jawel maar, vrouwen onderling delen elkaar ook in als vrouwelijk,
groetjes
mila schreef: Vanwaar die enorme verschillen? De ene groep is vrouw, de andere groep claimt '100%'vrouw te zijn (na meestal een leven als passabele, mannelijke man) en als *het V woord*.
Daar heb je mss direct je antwoord, de ene groep is vrouw en hoeft dus niet te gaan roepen: ik ben een vrouw, om de wereld te overtuigen, de andere wel.
En de mate waarin je jezelf vrouw voelt hangt voor biovrouwen niet af van hoe ze zijn... ik heb biovriendinnen die zich wel eens jongen voelen maar dat maakt ze nog geen jongen....ook als ze niet zo tutten met hun uiterlijk als ik bijv.... maakt dat ze niet minder meisje.
Het lullige is dat het andersom ook geldt... ik voel me mss meisje maar dat maakt me nog geen meisje...ookal ben ik en gedraag ik me vrouwelijk, ik ben geen vrouw, zelfs als ik me zo voel dan nog blijf ik voor de buitenwereld een vrouwelijke homo jongen, punt geen meisje....
Dus ik denk dat alleen jijzelf kunt bepalen wat je bent, man of vrouw, of iets anders - niet je omgeving...
Ik voel me geen vrouw, maar mijn innelijk is dus wel vrouwelijk - of als een vrouw, en het zou best kunnen dat wanneer mijn lichaam anders wordt ik me ook wel eens vrouwelijk of vrouw zou kunnen voelen -
het probleem hierbij vind ik alleen, is dat je altijd door anderen of jezelf dat stigma transseksueel, of manwijf enz opgelegd blijft krijgen...
hele opgave lijkt het me om jezelf als vrouw te kunnen zien en beschouwen, omdat je best wel tegengewerlt word door anderen - zelfs mensen die je jarenlang kennen.... bijv...
:s
Mina
mina schreef:Dus wat houdt dat vrouw zijn nou in, iets wat je opgelegd wordt door anderen of een innerlijk gevoel... ik geloof het laatste
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Waarin duidelijk moet worden vermeld, dat De Beauvoir iets heel anders bedoelde, dan de context waarin het hier wordt gebruiktJaniek2 schreef:Ook geboren vrouwen zijn daar niet zo zeker van: "On ne naît pas femme, on le devient." (Simone de Beauvoir sagt: Gott bewahr.)
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Dat mag je me uitleggen, want voor mij is het niet zo vanzelfsprekend...Lisa met een S schreef:Waarin duidelijk moet worden vermeld, dat De Beauvoir iets heel anders bedoelde, dan de context waarin het hier wordt gebruiktJaniek2 schreef:Ook geboren vrouwen zijn daar niet zo zeker van: "On ne naît pas femme, on le devient." (Simone de Beauvoir sagt: Gott bewahr.).
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Dat kan, maar hoeft niet. Ik ken iemand die haar kinderen ook "vrij" opvoedde, maar wel toegaf dat ze maar wat blij was dat haar kinderen rolbevestigend kozen. Ik denk zelf dat kinderen heel gevoelig zijn voor hoe hun omgeving op hun reageert en dat ze de subtiele opluchting bij hun ouders wel degelijk voelen. Ik herinner me een verhaal op (als ik het goed weet) dit forum waaruit bleek dat kinderen structureel met ander speelgoed spelen als hun ouders er bij zijn dan als ze zonder begeleiding met speelgoed spelen...mila schreef:Blijkbaar is dergelijk m/v gedrag 'voorgeprogrammeerd', zonder dat de ouders dat aansturen of bijstellen. Datzelfde geldt voor crossgendergedrag.
Ik denk dat ook bij hen er dus wel degelijk een (kleine) kans is dat er een T* tussen zit.
Wat mij betreft zou dat verhaal aanleiding moeten zijn om alle conclusies die er op gender gebied getrokken worden met een enorme korrel zout te nemen! Er is meer dat we niet weten dan dat we wel weten.mila schreef:Zie het Bruce/Brenda verhaal.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Het is leuk dat je dit schrijft. Ik had hier een week of 4 geleden zonder meer "je hebt gelijk" op geschreven. 4 weken geleden kwam ik in Hoog-Catherijne ineens op 1 dag 2 transen/travo's tegen die ik ook als geboren-man-in-vrouwenuiterlijk herkende die -net als ik- aan het kleding winkelen waren...adriana schreef:Toevallig vanavond in een gesprek met een al enige jaren post up o.a. over hoe vaak je een herkenbare TS tegen komt in b.v. een grote stad zoals Rotterdam.
Beiden kwamen we tot de konklusie dat we nog nooit een herkenbare TS hadden gezien zomaar onder het publiek en ik denk dat de meesten van ons hier wel een appart "radartje" voor hebben.
Geen probleem, natuurlijk. Wel opvallend.
Groetjes,
Frederique
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Dat mag. Ik vind het mooi dat ik nu eindelijk mijn haar in een staartje kan dragen. En ik vind dat mooier dan dat het haar los over mijn schouders valt. Geniet er maar van, zou ik zo zeggen!Patricia1979 schreef:Weet je wat ik vreemd vindt. Dat veel van die transen die dat hebben ook nog hun haar strak in een staartje achterover doen. Is geen kijk vindt ik.mila schreef:Een wijkende haarlijn
Groetjes,
Frederique
< nu eindelijk mijn haar in een staartje kan dragen.>
??wie zegt dat alleen vrouwen/transen hun haar in een staartje kunnen dragen dan? In de jaren tachtig kwamen herenkapsels met staartje in de mode, iets wat je tot op de dag van vandaag (helaas) nog ziet.
(Kalende) mannen die hun (restant) haar in een staart(je) dragen.
Mila.
??wie zegt dat alleen vrouwen/transen hun haar in een staartje kunnen dragen dan? In de jaren tachtig kwamen herenkapsels met staartje in de mode, iets wat je tot op de dag van vandaag (helaas) nog ziet.
(Kalende) mannen die hun (restant) haar in een staart(je) dragen.
Mila.
In mijn jeugd verplaatsten kalende mannen hun zijscheiding naar omlaag tot net boven de bakkebaard (oude spelling), waarna de 5 à 6 overgebleven haren gelijkmatig over de kale schedel werden verdeeld en desnoods met een beetje spuug werden vastgezet. Ik vond dat foeilelijk, maar zag ook dat mannen die daar geen vrede mee hadden en dus een toupetje of pruik namen, alleen al daarom niet meer serieus genomen werden.mila schreef: (Kalende) mannen die hun (restant) haar in een staart(je) dragen.
IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid.
Maar dat staartje van die transen zou wel eens net zo goed een manier kunnen zijn om van twee kwaaien de minste te kiezen: zo komt het haar wel over de dunne plek op de kruin terecht. Het juist naar voren kammen om de haarlijn te camoufleren zou de aandacht op die dunne plek kunnen vestigen?
Tjah, ach......heel veel vrouwen vinden net als ik A: een (kalende) man met een staart(je) FOUT, en B: ook een man die witte tennissokken draagt is zo'n totale afknapper.
En oh, gruwel, een combi van beiden komt ook voor!
Een geschoren, kale kuup is trouwens vreselijk sexy, vinden ook vele vrouwen met mij, en gelukkig maar voor de kalende man anno nu.
Maareh, niet alle transen hebben een kale kruin ontwikkeld; vergeet de haargrens aan de voorkant vooral niet.
Mila.
En oh, gruwel, een combi van beiden komt ook voor!
Een geschoren, kale kuup is trouwens vreselijk sexy, vinden ook vele vrouwen met mij, en gelukkig maar voor de kalende man anno nu.
Maareh, niet alle transen hebben een kale kruin ontwikkeld; vergeet de haargrens aan de voorkant vooral niet.
Mila.