Maruscha schreef:Frederique, ... Ik kan me ... prima vinden in het feit dat jij jezelf TG noemt, zoals ik overigens al meerdere malen heb aangegeven. Het gaat mij juist om hen die dat volgens mij niet zijn, die duidelijk tot een andere groep behoren en zichzelf toch TG noemen. Ik zeg niet dat dit niet mag, ik wil graag weten waarom ze dit doen. En aangezien ik nog niemand daarover heb gehoord, heb ik dus geen nieuwe inzichten verworven.
Waarom noem je jezelf iets, dat je niet bent? Lijkt me niet zo moeilijk. Woorden als 'travestiet' en 'transgender' hebben een bepaalde gevoelswaarde. De gevoelswaarde van 'travestiet' is vrij negatief. Het is dus geen aanbeveling als je travestiet bent of jezelf 'travestiet' noemt. 'Transgender' is een woord dat duur klinkt, dat de meeste mensen verder niet echt kennen qua betekenis. Dat maakt het woord nog interessanter en de gevoelswaarde nog groter/duurder. Je kunt jezelf dus maar beter 'transgender' noemen.
Het is chiquer en duurder.
Bij het woord 'transgender' zit dan nog een probleem. Het wordt gebruikt als paraplu-term; in de betekenis van alles dat niet puur man of puur vrouw is. Dus alles dat er een beetje tussenin zit. In ieder geval door Paul Vennix en in Amerikaanse literatuur. Je kunt jezelf dus ook al snel terecht transgender noemen. Draag een keer een damesslipje en hup... je bent transgender.
Mensen die structureel tussen de sexen inleven, heten bij Vennix transgenderisten. Maar op deze site zijn het transgenders of TG's. Dat is dus allemaal nogal verwarrend. Voor ons is het amper bij te houden en voor gewone mensen al helemaal niet.
In de wiskunde etc. bestaat daarvoor een mooie oplossing. Zeg eerst wat je precies met dat woord, met die term bedoelt. Gebruik hem pas daarna. Alice in haar Wonderland zegt: I
k betaal mijn woorden dubbel en laat ze betekenen wat ik wil.
Lisa met een S schreef:
Het is puur op basis van wat ik doe dat ik een naam geef aan wat ik ben, en niet op basis van wat ik voel.
Dit is een opmerking waar ik het helemaal mee eens ben. Maar het is voor mijn idee ook een opmerking zoals vooral TV's die kunnen maken. Lisa omschrijft zichzelf ook zo. Zelf ben ik ...
Ik ben begonnen als travestiet. Thuis vrouwelijke kleding aantrekken en dat opwindend vinden. (Amerikanen noemen dat wel: cross dresser.) Veel later ben ik publiek gegaan in volledige travestie. Ik vond het toen al snel niet verboden meer en dus ook niet opwindend meer. Daarmee was de lol er wat af. Maar ik deed het wel heel serieus en was wel een beetje een showgirl.
Ik heb nog veel vaker half gelopen, d.w.z. als man typische vrouwelijke kleding dragen. Dat vind ik nog steeds wel leuk. Eigenlijk is het leuke dat bijna geen enkele man dat doet of durft. Het enige bijzondere is dat ik dat op een gegeven moment allemaal heel openlijk ben gaan doen, zo dat iedereen in mijn omgeving dat weet. Voor de rest ben ik gewoon man en vader. Op mijn werk kom ik in saaie mannenkleren.
Wat ben ik nu?
Zelf beschouw ik me als (bio-)man. Niet uit gevoel of overtuiging of zo, maar gewoon omdat ik het lichaam van een man heb. Ik was vroeger travestiet maar heb het idee dat ik dat nu niet meer ben omdat de koppeling met sexuele opwinding ontbreekt en het voor mij verder niet echt nodig is. Ik denk dat je me het beste kunt omschrijven als een typische halfloper. Een man die het leuk vindt om de opvattingen over hoe een man zich moet kleden, een beetje op de hak te nemen. Dus: man, halfloper, modegek en (voormalig) TV.
Dat is mooi, maar wat koop ik daarvoor?
De mensen in mijn omgeving zien het heel anders. Zij zien me als TV en dat zal vermoedelijk altijd zo blijven. Wat koop ik daarvoor? Nou, nog minder dus.
Maar ben ik nu transgender? Misschien wel als je de parapluie-betekenis gebruikt. Maar leef ik nu structureel tussen de sexen in? Poeh, wat een vraag. Voor mijn idee doe ik dat niet. Ik ben man, maar ik rek het idee van hoe een man zich dient te kleden, wat op. Maar voor de mensen om me heen, ben ik als het ware een man die wat in de war is. Die niet goed weet, hoe het eigenlijk hoort.
Wat vinden jullie ervan?
Groet, Kim D.