WC's voor T's in Brazilië
Moderator: Moderators
-
I.G.Norance
- dagelijks aanwezig
WC's voor T's in Brazilië
bron: Telegraaf Buitenland 14 december 2005
============================================
originele versie
============
Plan: aparte toiletten voor travestieten
RIO DE JANEIRO - Voor de meeste mensen is de keuze niet zo moeilijk: je gaat naar het herentoilet of je gaat naar het damestoilet.
Voor Braziliaanse travestieten blijkt de keuze echter lastig. Vrouwen voelen zich door hun aanwezigheid in de toiletruimtes niet op hun gemak en ook mannen zien hen liever gaan dan komen.
En daar wil de gemeenteraad van Nova Iguacu een oplossing voor bieden: dinsdag heeft de raad een wetsvoorstel aangenomen om in uitgaansgelegenheden en openbare gebouwen aparte toiletten voor hen te laten bouwen.
Volgens raadslid Carlos Eduardo Moreira, degene die het voorstel indiende, zal het kostenplaatje dat een dergelijke maatregel met zich meebrengt horecagelegenheden niet in grote problemen brengen. "Een investering is nodig, maar die zal een etablissement terugverdienen doordat men meer klanten aantrekt. En travestieten geven graag veel geld uit",
krantversie:
============
De travo-plee: voor nepnagels en pruiken
AMSTERDAM - Dat je als vrouw niet graag op dezelfde wc zit als een man, is te begrijpen. En dat mannen zich iet wat ongemakkelijk voelen als er een vrouw naast hun zit te plassen, is ook niet raar. Maar wat gebeurt er als een travestiet de pot naast je kiest? Het is natuurlijk een man, maar hij ziet er uit als een vrouw. Of andersom. In het Braziliaanse Nova Iguacu levert het problemen op: vrouwen voelen zich niet op hun gemak op het toilet en mannen zijn er ook niet blij mee.
Daarom heeft het bestuur van het Braziliaanse stadje een oplossing bedacht: aparte toiletten, speciaal voor travestieten. De gemeenteraad heeft het voorstel aangenomen, dus al het meezit komen binnenkort in verschillende uitgaansgelegenheden en openbare gebouwen een aantal van deze wc’s te staan. Probleem is echter wel dat mensen direct zien dat je geen echte vrouw of echte man bent zodra je de travo-plee binnen stapt.
Na dit bericht ga ik ff hoognodig mijn neusje poederen op mijn gendervrij toilet.
José
============================================
originele versie
============
Plan: aparte toiletten voor travestieten
RIO DE JANEIRO - Voor de meeste mensen is de keuze niet zo moeilijk: je gaat naar het herentoilet of je gaat naar het damestoilet.
Voor Braziliaanse travestieten blijkt de keuze echter lastig. Vrouwen voelen zich door hun aanwezigheid in de toiletruimtes niet op hun gemak en ook mannen zien hen liever gaan dan komen.
En daar wil de gemeenteraad van Nova Iguacu een oplossing voor bieden: dinsdag heeft de raad een wetsvoorstel aangenomen om in uitgaansgelegenheden en openbare gebouwen aparte toiletten voor hen te laten bouwen.
Volgens raadslid Carlos Eduardo Moreira, degene die het voorstel indiende, zal het kostenplaatje dat een dergelijke maatregel met zich meebrengt horecagelegenheden niet in grote problemen brengen. "Een investering is nodig, maar die zal een etablissement terugverdienen doordat men meer klanten aantrekt. En travestieten geven graag veel geld uit",
krantversie:
============
De travo-plee: voor nepnagels en pruiken
AMSTERDAM - Dat je als vrouw niet graag op dezelfde wc zit als een man, is te begrijpen. En dat mannen zich iet wat ongemakkelijk voelen als er een vrouw naast hun zit te plassen, is ook niet raar. Maar wat gebeurt er als een travestiet de pot naast je kiest? Het is natuurlijk een man, maar hij ziet er uit als een vrouw. Of andersom. In het Braziliaanse Nova Iguacu levert het problemen op: vrouwen voelen zich niet op hun gemak op het toilet en mannen zijn er ook niet blij mee.
Daarom heeft het bestuur van het Braziliaanse stadje een oplossing bedacht: aparte toiletten, speciaal voor travestieten. De gemeenteraad heeft het voorstel aangenomen, dus al het meezit komen binnenkort in verschillende uitgaansgelegenheden en openbare gebouwen een aantal van deze wc’s te staan. Probleem is echter wel dat mensen direct zien dat je geen echte vrouw of echte man bent zodra je de travo-plee binnen stapt.
Na dit bericht ga ik ff hoognodig mijn neusje poederen op mijn gendervrij toilet.
José
- mireille
- Eredivisie
M'n motto is dan ook: Het is ook nooit goed.Coco schreef:'t Is ook niet gauw goed, hè?
Als je dat eenmaal doorhebt, is het eigenlijk nog niet zo slecht allemaal
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi allemaal,
Toch een positieve noot inbrengen: naar mijn ervaring is het zo dat toen ik eenmaal echt durfde (en mijzelf meer accepteerde) bleek dat zowel mijn omgeving als de maatschappij veel meer accepteert dan ik dacht dat ze zouden accepteren. Voorbeeld: ik ben vandaag in een knie-lang rokje, met wat langer haar, een vrouwenjas en laarzen, zonder make-up urenlang met het OV gereisd en ben geen enkel probleem tegengekomen (enkele verbaasde blikken zijn voor mij nl geen probleem).
Durf 't eens bij jezelf te zoeken ipv bij "de maatschappij" of "het collectief" (en ik durf 't bijna niet te schrijven, maar "wie doet wat eigenlijk nooit goed - en waarom niet?"
)...
Groetjes,
Frederique
Toch een positieve noot inbrengen: naar mijn ervaring is het zo dat toen ik eenmaal echt durfde (en mijzelf meer accepteerde) bleek dat zowel mijn omgeving als de maatschappij veel meer accepteert dan ik dacht dat ze zouden accepteren. Voorbeeld: ik ben vandaag in een knie-lang rokje, met wat langer haar, een vrouwenjas en laarzen, zonder make-up urenlang met het OV gereisd en ben geen enkel probleem tegengekomen (enkele verbaasde blikken zijn voor mij nl geen probleem).
Durf 't eens bij jezelf te zoeken ipv bij "de maatschappij" of "het collectief" (en ik durf 't bijna niet te schrijven, maar "wie doet wat eigenlijk nooit goed - en waarom niet?"
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Vind het een beetje moeilijk om hier een mening in te geven, ben voor en tegen. Dus ga maar voor neutraal.
Er zullen altijd wel aparte wc's blijven (heb zelf ook liever niet een man naast me in de wc) en dus zal het hokjes denken ook blijven bestaan.
Zelf heb ik geen probleem met TV die vrouwelijk proberen over te komen. Dus gewoon normaal zoals de meesten, heb zelf ook een TV fase gekend voordat ik aan de moontjes ging. Zou me alleen wat minder gemakelijk voelen bij de extrafegance types.
Er zullen altijd wel aparte wc's blijven (heb zelf ook liever niet een man naast me in de wc) en dus zal het hokjes denken ook blijven bestaan.
Zelf heb ik geen probleem met TV die vrouwelijk proberen over te komen. Dus gewoon normaal zoals de meesten, heb zelf ook een TV fase gekend voordat ik aan de moontjes ging. Zou me alleen wat minder gemakelijk voelen bij de extrafegance types.
Groetjes

Het bij jezelf zoeken is een heel verstandige tip Frederique echter ik zoek het al jaren zo erg bij mezelf dat ik blij ben het eindelijk eens een stukje bij de massa te kunnen leggen. Het is tenslotte ook een stukje onwil van de maatschappij om hier op een normale manier mee om te gaan. En daarbij wil ik dan wel beamen wat Josette zegt namelijk dat je zelf door normaal er mee om te gaan je het voor andere mensen ook wat makkelijker maakt er normaal mee om te gaan.
Enfin ik zag gister Jensen met Kelly Bonnie en Herman van Idols waarin Jensen het nodig vond Kel na een omhelzing met Bonnie even op haar plek terug te zetten door te stellen dat het al lang geleden was dat Bonnie een man in haar armen had. Op zich best grappig maar ook erg kwetsend voor Kel en tevens een bewijs dat het nog steeds een omgebouwde kerel is voor Jensen ook al wordt ze normaal als vrouw bejegend. En hij zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt gezien het verhaal dat Kel nog steeds vrijgezel was en het idee had dat men geen trek in haar had. Been there done that
Enfin ik zag gister Jensen met Kelly Bonnie en Herman van Idols waarin Jensen het nodig vond Kel na een omhelzing met Bonnie even op haar plek terug te zetten door te stellen dat het al lang geleden was dat Bonnie een man in haar armen had. Op zich best grappig maar ook erg kwetsend voor Kel en tevens een bewijs dat het nog steeds een omgebouwde kerel is voor Jensen ook al wordt ze normaal als vrouw bejegend. En hij zal vast niet de enige zijn die er zo over denkt gezien het verhaal dat Kel nog steeds vrijgezel was en het idee had dat men geen trek in haar had. Been there done that
- Lisa met een S
- Moderator
- Contacteer:
Joanne schreef:Enfin ik zag gister Jensen met Kelly Bonnie en Herman van Idols waarin Jensen het nodig vond Kel na een omhelzing met Bonnie even op haar plek terug te zetten door te stellen dat het al lang geleden was dat Bonnie een man in haar armen had.
Toch is het een echte hollandse woord. Waarom ontbreekt het bij zoveel mensen?Van Dale schreef:in·le·vings·ver·mo·gen (het ~)
- 1 vermogen om zich in de gevoelens van anderen in te leven => empathie, invoelingsvermogen
Lisa
If all else fails, buy new shoes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Tja, ik snap deze kant van het verhaal, maar er is natuurlijk meer. Want wat nu als het "omgebouwde man zijn" Kel's "handelsprodukt" is? Zou ze zowieso uitgenodigd zijn bij Jensen als ze biologische vrouw geweest was?Joanne schreef:Enfin ik zag gister Jensen met Kelly Bonnie en Herman van Idols waarin Jensen het nodig vond Kel na een omhelzing met Bonnie even op haar plek terug te zetten door te stellen dat het al lang geleden was dat Bonnie een man in haar armen had. Op zich best grappig maar ook erg kwetsend voor Kel en tevens een bewijs dat het nog steeds een omgebouwde kerel is voor Jensen ook al wordt ze normaal als vrouw bejegend.
Als ik de zoveelste klaagzang op de maatschappij hoor dan denk ik vaak aan de assertiviteitscursus die ik gehad heb. Wat ze me daar leerden was dat het er niet om ging wat mensen jou aandoen, maar dat het er om ging hoe jij daarmee omging. Ik kan iedereen die nog steeds denkt dat de maatschappij in hoofdzaak het probleem is zo'n cursus aanraden. Je zult merken dat je omgeving verandert als jij je anders opstelt. Ik heb dat zelf in ieder geval heel sterk gemerkt (ook buiten het hele T*-gebeuren om).
Groetjes,
Frederique
N.B: wie liever een boek leest dan een cursus te volgen: lees bijvoorbeeld "de zeven eigenschappen van effectief leiderschap" van Stephen R. Covey. Ook bedoeld voor mensen die leiding aan hun eigen leven willen geven...
Dat is het hem nu precies. Kel gebruikt haar transseksualiteit als handelsmerk en wat mij betreft mag ze. En bovenal ze stelt zichzelf boven de massa door dat te doen en eigenlijk zet Jensen zichzelf dan voor *** wat precies de goeie uitwerking is van de instelling die Kel er op na houdt. Chapeau daarvoor ook al laat ze daardoor vaker over zichzelf heen lopen dan nodig is. En verder ben ik zelf eigenlijk van mening dat ik het vaststellen van bepaalde zaken uit eigen levenservaring en ze daarna te plaatsen in een groter geheel wat opgebouwd is uit de ervaringen van vele andere gelijkgestemden iets heel anders vind dan klagen. Maar misschien is dat voor jou moeilijk in te schatten omdat je niet 24/7 leeft. (geen waardeoordeel overigens)
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Joanne,
't Gaat mij er ook een beetje om om dat negatieve beeld van "de maatschappij" een beetje weg te poetsen. Kel zoekt de confrontatie - en krijgt dus "rare" opmerkingen naar zich toegeslingerd. Is echt iets heel anders dan als iemand op straat iets dergelijks tegen jou zou zeggen - om maar iets te noemen. Toch zie je ook aan de reacties hier dat dit 1:1 gelijkgetrokken wordt.
Hetzelfde geldt voor negatieve ervaringen: over één negatieve ervaring hoor je nog maanden later - meerdere positieve ervaringen worden snel vergeten omdat die negatieve ervaringen meer indruk gemaakt hebben. Het negatieve beeld over de maatschappij blijft, omdat dat negatieve beeld door sommigen gekoesterd wordt. Mijn oproep is om daarmee te stoppen: een T* is geen lijdend voorwerp van de maatschappij, maar iemand die zelf voor een heel groot deel in de hand heeft hoe zijn/haar omgeving op hem/haar reageert.
Groetjes,
Frederique
't Gaat mij er ook een beetje om om dat negatieve beeld van "de maatschappij" een beetje weg te poetsen. Kel zoekt de confrontatie - en krijgt dus "rare" opmerkingen naar zich toegeslingerd. Is echt iets heel anders dan als iemand op straat iets dergelijks tegen jou zou zeggen - om maar iets te noemen. Toch zie je ook aan de reacties hier dat dit 1:1 gelijkgetrokken wordt.
Hetzelfde geldt voor negatieve ervaringen: over één negatieve ervaring hoor je nog maanden later - meerdere positieve ervaringen worden snel vergeten omdat die negatieve ervaringen meer indruk gemaakt hebben. Het negatieve beeld over de maatschappij blijft, omdat dat negatieve beeld door sommigen gekoesterd wordt. Mijn oproep is om daarmee te stoppen: een T* is geen lijdend voorwerp van de maatschappij, maar iemand die zelf voor een heel groot deel in de hand heeft hoe zijn/haar omgeving op hem/haar reageert.
Groetjes,
Frederique