35 procent van de westerse bevolking heeft last van lichte computerangst en bij 5 procent kan zelfs van een fobie gesproken worden. Eerder onderzoek leek erop te wijzen dat vooral vrouwen aan deze 'ziekte' lijden, maar uit een studie van de universiteit van Dundee (Schotland) komt een ander beeld naar voren. Computerangst wordt niet bepaald door iemands biologische geslacht, maar door je psychologische gender (je persoonlijke combinatie van vrouwelijke en mannelijke eigenschappen). Een vrouw die zich vooral steriotiep vrouwelijk gedraagt (bijvoorbeeld zeer zorgzaam is) heeft een vrouwelijke psychologische gender. Een vrouw met vooral masculiene eigenschappen (assertiviteit, agressie) heeft een mannelijke psychologische gender. Mannen en vrouwen met veel mannelijke én vrouwelijke eigenschappen, zijn psychologisch gezien androgyn.
In culturen waarin computers gelabeled zijn als een 'mannending' (waaronder Nederland) zijn mensen met veel vrouwelijke karaktereigenschappen vatbaar voor computerangst. Mannelijke en androgyne typen ervaren in deze culturen de minste computerangst, zo blijkt uit het Schotse onderzoek.
In voormalige communistische landen werd techniek niet gezien als typisch mannelijk. In een land als Roemenië is er dan ook geen verband tussen angst voor de computer en vrouwelijkheid.
Een andere opvallende uitkomst: de echte computerfobicus is vaker man dan vrouw.
[bron: Opzij]
Computerangst vrouwelijk?
Moderator: Moderators
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Computerangst vrouwelijk?
Kijk ook eens op de genderkalender !
- Robinhood
- ForumFan
- Contacteer:
Nou dat is nou ook toevallig,ik ben nu bezig met mijn fotos,en ik weet niet meer wat ik moet doen.Ik ben ook "bang "om iets verkeerds te doen.
Ik heb het idee dat ik bij elke verkeerde handeling een Melt Down veroorzaakt.
Ik heb wel een paar tips gehad,maar kan er helemaal niks mee.Dat is waarschijnlijk het vrouwelijke aspect in mij.
Nu begint mijn geduld op te raken en ben in staat de gehele computer uit het raam te gooien,waarschijnlijk een Melt Down in mijn mannelijke aspect.
Ik heb het idee dat ik bij elke verkeerde handeling een Melt Down veroorzaakt.
Ik heb wel een paar tips gehad,maar kan er helemaal niks mee.Dat is waarschijnlijk het vrouwelijke aspect in mij.
Nu begint mijn geduld op te raken en ben in staat de gehele computer uit het raam te gooien,waarschijnlijk een Melt Down in mijn mannelijke aspect.
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
.
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
- Mara
- ForumDiva 2000
- Contacteer:
Hmmmm
....toen ik nog in het oostblok woonde en werktde, da was ik daar un technikus en we hadden steeds met de nieuwste snufjes van doen....ik heb twee komplete systeemwandelingen meegemaakt/geïnstalleerd qua hard en software op de aardgasraffinaderij/boorveld waar ik voor werktde.....later in westduitsland en nederland overkwam me de angst, dat ooit de computers ons gaan overheersen, heb lang zonder pc gedaan
Maar sinds ik un doosje heb, houd ik weer van elektr(on)isch speelgoed, whaaaaaahahahaha
Maar sinds ik un doosje heb, houd ik weer van elektr(on)isch speelgoed, whaaaaaahahahaha
-
dhiamara
- ForumFan
Namasté Frederique
Als ik naar mijzelf kijk dan kan ik mij er wel iets van voor stellen. Software installeren e.d gaat nog wel maar zo gauw het op hardware etc. komt ga ik gillend de deur uit
Daar heb ik mij oh zo stoere buurman voor nodig en hij doet dat graag.)
Toen de computers in kwamen (commodore etc) was er inderdaad een vriend voor nodig om mij over de streep te trekken. Doodsbenauwd was ik als er iets niet liep zoals het moest. De eerste pentium werd dus ook onderhanden genomen door andere toenmalige vrienden.
Eigenlijk is het voor mij veranderd toen ik merkte dat ik via de reiki- mailgroep ook mijn bijdrage kon leveren in het geheel van de mailtjes en op die manier ook iets kon betekenen voor anderen en veel over mijzelf kon leren . Verder probeer ik hier wel wat spelletjes op uit en krijg ze meestal nooit af. Ik hoef niet te winnen
Een andere kant is dat ik vooral foto's van fantasie kunst en natural nude fotografen download
Als ik naar mijzelf kijk dan kan ik mij er wel iets van voor stellen. Software installeren e.d gaat nog wel maar zo gauw het op hardware etc. komt ga ik gillend de deur uit
Toen de computers in kwamen (commodore etc) was er inderdaad een vriend voor nodig om mij over de streep te trekken. Doodsbenauwd was ik als er iets niet liep zoals het moest. De eerste pentium werd dus ook onderhanden genomen door andere toenmalige vrienden.
Eigenlijk is het voor mij veranderd toen ik merkte dat ik via de reiki- mailgroep ook mijn bijdrage kon leveren in het geheel van de mailtjes en op die manier ook iets kon betekenen voor anderen en veel over mijzelf kon leren . Verder probeer ik hier wel wat spelletjes op uit en krijg ze meestal nooit af. Ik hoef niet te winnen
With Love and Lightness.
"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
"Wees er van bewust dat je een toeschouwer bent van het Universum"
"Besef tegelijkertijd dat je tevens een Deelnemer bent van het Universum
-->