De 35-jarige José Gustavo Manzo Vera ging als vrouw door het leven. Iedereen kende haar daarom als Silvana. Ze was werkzaam in de prostitutie. Dinsdag 18 oktober 2005 werd het lichaam van Silvana gevonden in de Sloterplas. Ze was verdronken. Later bleek dat vermoedelijk haar agenda, portemonnee en paspoort verdwenen waren. De politie tast nog in het duister en sluit niet uit dat zij door een misdrijf om het leven is gekomen.
Laatst gezien / Vindplaats
Woensdag 12 oktober verlaat Silvana, vermoedelijk tussen 22.00-22.15 uur, het huis van een vriendin in de Spuistraat. Hierna heeft niemand haar meer levend gezien. Mogelijk is zij vanuit de Spuistraat richting Centraal Station gelopen. In haar kleding zat een strippenkaart waaruit blijkt dat Silvana om ongeveer 22.35 uur tram 17 heeft genomen. Deze tram 17 gaat vanaf het Amsterdamse Centraal Station naar de eindhalte Dijkgraafplein. Die woensdag 12 oktober kwam de tram, rond 22.50 uur, ook langs de Sloterplas waar het lichaam van Silvana dinsdag 18 oktober in het water werd gevonden. Bekenden hebben verklaard dat Silvana een hekel had aan water en dat altijd zou vermijden. Ook kon ze niet zwemmen. Als Silvana is uitgestapt bij de Sloterplas, moet daar een andere reden voor zijn geweest.
Slachtoffer
Silvana was, zoals al gezegd, een man die als vrouw door het leven ging. Het zal velen die haar zagen lopen, echter niet opgevallen zijn dat zij een man was. Silvana had een lichtgetinte huid; was 35 jaar; 1.60 mtr lang; had een tenger postuur en geblondeerd haar in een staartje. Ze droeg die woensdag 12 oktober een bruin trainingsjack met “Holland” erop geborduurd; een lichtblauwe spijkerbroek met op de omslag het woord “Sweety” geborduurd; hoge schoenen en had een groene A4 formaat canvas schoudertas bij zich.
De politie vraagt
- Wie heeft de 35-jarige José Gustavo Manzo Vera (Silvana) woensdag 12 oktober 2005, na 22.30 uur, nog gezien (mogelijk in tram 17) en kan vertellen of zij alleen of in gezelschap van iemand was?
- Wie heeft mogelijk de agenda, portemonnee en/of het paspoort van het slachtoffer gevonden of weet wie deze spullen nu in zijn/haar bezit heeft?
- Wie heeft in het algemeen informatie dat van belang kan zijn voor het onderzoek naar de dood van Silvana en heeft hierover nog niet met de politie gesproken?
Zie ook http://www.opsporingverzocht.nl/index.asp?ID=0
Weer moord op TS in Amsterdam
Moderator: Moderators
- esther-marye
- dagelijks aanwezig
- Contacteer:
Weer moord op TS in Amsterdam
Groetjes

-
Franscien
- dagelijks aanwezig
Dat er opnieuw (zinloos) een mensenleven valt te betreuren is een trieste zaak waar je niet aan gewend kunt raken.
Wat me bij de voor aankondiging van het programma op de radio wel opviel is de manier waarop men deze trieste zaak onder de aandacht brengt. men gebruikt de zin: ".... en de moord op een trvestiet in Amsterdam"
Het lijkt alsof het noemen van 'een moord op een travestiet' meer kijkers trekt dan dat er normaal gesproken het geval zou zijn. De vraag is of de persoon in kwestie is vermoord omdat het een travestiet is of is er een andere reden???
Wat is de meerwaarde van het noemen dat het slachtoffer een travestiet is???? Jammer dat de media zo reageert.
Wat me bij de voor aankondiging van het programma op de radio wel opviel is de manier waarop men deze trieste zaak onder de aandacht brengt. men gebruikt de zin: ".... en de moord op een trvestiet in Amsterdam"
Het lijkt alsof het noemen van 'een moord op een travestiet' meer kijkers trekt dan dat er normaal gesproken het geval zou zijn. De vraag is of de persoon in kwestie is vermoord omdat het een travestiet is of is er een andere reden???
Wat is de meerwaarde van het noemen dat het slachtoffer een travestiet is???? Jammer dat de media zo reageert.
Ik denk wel dat we te gevoeliog zijn in deze.
Als je je aan iemand stoort, of er is iets over te melden, en die behoort tot een minderheidsgroepering, dan gebeurt het al snel.
Een beroving door een blanke doorsnee man zal anders gebracht worden dan wanneer dat gebeurt door een marokkaan of antilliaan.
Als je je ergert aan iemand in het verkeer, en het blijkt een vrouw te zijn, is al snel de neiging (ook bij mij, jawel) dat de meeste vrouwen niet goed kunnen rijden. Als het een man is denk ik gewoon "sukkel" of iets van gelijke strekking.
EN ik denk dat iedereen zo nog wel een aantal voorbeelden kan opnoemen.
Natuurlijk is het niet goed te praten, maaar het gebeurt. En nu wel zelf tot die minderheidsgroepering behoren zijn we er gevoeliger voor.
Als je je aan iemand stoort, of er is iets over te melden, en die behoort tot een minderheidsgroepering, dan gebeurt het al snel.
Een beroving door een blanke doorsnee man zal anders gebracht worden dan wanneer dat gebeurt door een marokkaan of antilliaan.
Als je je ergert aan iemand in het verkeer, en het blijkt een vrouw te zijn, is al snel de neiging (ook bij mij, jawel) dat de meeste vrouwen niet goed kunnen rijden. Als het een man is denk ik gewoon "sukkel" of iets van gelijke strekking.
EN ik denk dat iedereen zo nog wel een aantal voorbeelden kan opnoemen.
Natuurlijk is het niet goed te praten, maaar het gebeurt. En nu wel zelf tot die minderheidsgroepering behoren zijn we er gevoeliger voor.
Cyn.
- Monica Dreamgirl
- ForumFan
Hoi Franscien,
als ik het verhaal zo lees dan dekt de tekst 'moord op een travestiet' precies de lading. Wat hadden ze dan moeten zeggen? Bij 'transgender' weet niemand wat er bedoeld wordt, dus dat heeft weinig zin, en transseksueel was ze kennelijk niet want ze wordt omschreven als 'man die als vrouw door het leven ging'. Ze was dus niet geopereerd.
Ik denk niet dat de aankondiging is gebruikt om sensationeel te doen of meer kijkers te trekken. Eerder denk ik dat het in dit geval heel relevant is dat vermeld wordt dat het om een travestiet ging, omdat de kans groot is dat ze daarom is vermoord. Ze zou bepaald niet de eerste zijn die het slachtoffer wordt van iemand die dacht dat hij een echte vrouw te pakken had maar agressief werd toen dat niet zo bleek te zijn of iemand die domweg transfoob was. Tot nog toe lazen we over dit soort zaken in de VS of Brazilië of andere landen ver weg, maar het kan dus hier kennelijk ook gebeuren.
In de rest van de tekst wordt Sylvana consequent aangeduid als 'zij', wat ik erg netjes vind.
Laten we hopen dat de oproep iets oplevert en dat er iemand gepakt wordt.
groetjes,
Monica
als ik het verhaal zo lees dan dekt de tekst 'moord op een travestiet' precies de lading. Wat hadden ze dan moeten zeggen? Bij 'transgender' weet niemand wat er bedoeld wordt, dus dat heeft weinig zin, en transseksueel was ze kennelijk niet want ze wordt omschreven als 'man die als vrouw door het leven ging'. Ze was dus niet geopereerd.
Ik denk niet dat de aankondiging is gebruikt om sensationeel te doen of meer kijkers te trekken. Eerder denk ik dat het in dit geval heel relevant is dat vermeld wordt dat het om een travestiet ging, omdat de kans groot is dat ze daarom is vermoord. Ze zou bepaald niet de eerste zijn die het slachtoffer wordt van iemand die dacht dat hij een echte vrouw te pakken had maar agressief werd toen dat niet zo bleek te zijn of iemand die domweg transfoob was. Tot nog toe lazen we over dit soort zaken in de VS of Brazilië of andere landen ver weg, maar het kan dus hier kennelijk ook gebeuren.
In de rest van de tekst wordt Sylvana consequent aangeduid als 'zij', wat ik erg netjes vind.
Laten we hopen dat de oproep iets oplevert en dat er iemand gepakt wordt.
groetjes,
Monica
- Robinhood
- ForumFan
- Contacteer:
Een moord is een moord ,of het nou een T is of de koningin het is beide van de zelfde gradatie.En de media probeerd overal wel iets moois van te maken.
Zolang het onderzoek loopt berust alles op speculaties,weer afwachten dus.
Zolang het onderzoek loopt berust alles op speculaties,weer afwachten dus.
Hallo,ik ben een adrochyne,en travestie,41jr.Ziet er goed uit en heb al een vrouwelijk gezicht en lichaamsbouw van mijzelf.Ik hou van stoere vrouwelijke kleding .Ben gedipl.visagist,en kunst is mijn levensonderhoud .
.
.