man en of vrouw

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

man en of vrouw

Bericht door Irene »

Man en/of vrouw

In de internationale sport bestaan bizarre verhalen over sporters, van wie na een zege al dan niet terecht werd beweerd dat ze eigenlijk een ander geslacht hadden. Loglega Jeroen Heijmans maakte dit weekend een overzicht van deze merkwaardige incidenten. Het gaat hier bijvoorbeeld om een vrouwelijke wereldkampioen alpineskiën, die opeens man zou zijn, of een atlete, die onterecht werd gediskwalificeerd, omdat ze volgens een seksetest van een ander geslacht was. In Nederland ontstond de meest beruchte affaire op dit gebied rond atlete Foekje Dillema. In de jaren vijftig bleek ze beter dan Fanny Blankers-Koen en daarvoor moest ze boeten.

In 1948 was Fanny Blankers-Koen de ster van de Olympische Spelen in Londen. Ze was onbetwist de snelste ter wereld, totdat in een dorpje in de provincie Groningen een enorm talent opstond. Haar naam was Foekje Dillema.

Enkele jaren geleden verscheen het boek 'Een koningin met mannenbenen. Fanny Blankers-Koen, atlete van de eeuw' van Kees Kooman. Hierin staat een compleet hoofdstuk over de clash tussen Blankers-Koen en Dillema, die in 1949 begon.

Vanuit het niets meldde zich een enorm talent. In de zomer van 1949 stond de complete Kuip op zijn kop tijdens een atletiekinterland tegen Italië. 'Toen Foekje daar zo liep', citeert Kooman een ooggetuige, 'dachten wij terug aan die zaterdagmiddag van de zevende augustus 1948, toen Fanny in Londen haar kunststukje uithaalde.'

In hetzelfde jaar kreeg Dillema in Londen de eretitel Athlete of the match na een fabuleuze sprint. Nederland was nog niet bekomen van de olympische successen van 1948 of het zag een nog groter talent op de baan staan.

In 1950 liep Dillema een Nederlandse record op de 200 meter. Kort daarna was deze tijd echter uit de boeken geschrapt. Een seksetest van de Atletiekbond zou hebben aangetoond dat Dillema een man was, die zich voordeed als vrouw. Vooral Blankers-Koen zou vermoedens hebben gehad dat ze keer op keer werd verslagen door een man. “Ik loop niet tegen een vent”, zei Blankers-Koen hierover. Samen met haar man en trainer Jan Blankers wilde ze dit uitgezocht zien.

En dat gebeurde met een vernederende seksetest, die in het geheim werd uitgevoerd. Om een rookgordijn op te trekken werden voor deze test namelijk nog enkele andere atletes opgeroepen. De vrouwen moesten plaatsnemen in een verlosstoel, waar ze tussen de benen werden betast. Ook een atlete, die dat jaar een kind had gekregen, moest dit haar laten welgevallen.

Het was in deze test dat de Atletiekbond bewezen achtte dat Dillema een man zou zijn. Niet dat het haar overigens officieel werd meegedeeld. Het ergste moet nog komen…

Op 13 juli 1950 reisde Dillema vanuit Groningen naar Utrecht, om met het Nederlandse team te vertrekken naar Frankrijk voor een landenwedstrijd. Daar werd ze compleet onverwacht geconfronteerd met de seksetest en ter plekke geschorst. Geen kans om zich te verdedigen, geen kans om zich voor te bereiden, gewoon opzouten en bek houden. Mentaal gebroken keerde ze terug naar Groningen en dook enkele jaren onder.

Sindsdien is nooit duidelijk geworden wat er nou precies is gebeurd. Mensen uit de atletiekwereld zien echter de kwade hand van vooral Jan Blankers. Hij zou bevreesd zijn geweest voor de enorme snelheid van Dillema, die de mythe van de Vliegende Huisvrouw kon aantasten. Door een gemanipuleerde seksetest kon de grootste tegenstander van zijn vrouw voor altijd het zwijgen worden opgelegd. Beschouw het als een liquidatie zonder doden, maar met slachtoffers.

Dillema is opgenomen in de Olympic Experience in het Olympisch Stadion, waar de Nederlandse sportgeschiedenis tot leven wordt gebracht. Want die bestaat niet alleen uit hoogtepunten, maar ook uit schandalige karaktermoorden. Zoals deze bij Dillema door hoogstwaarschijnlijk de familie Koen.

Bron Nu.nl
Kleine stapjes
Joyce_
ForumFan

Re: man en of vrouw

Bericht door Joyce_ »

Irene schreef:Een seksetest van de Atletiekbond zou hebben aangetoond dat Dillema een man was, die zich voordeed als vrouw.
What's in a name....
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

ik snap het verhaal niet zo, was ze nou gewoon echt een man die zich voordeed als vrouw of was het een trans :-?
spamqueen :P
omfgwtfbbq!!one1
Irene
ForumDiva 3000
Contacteer:

Bericht door Irene »

Dat doet er eigenlijk niet zoveel toe voor het verhaal Tijn. Ik heb het alleen maar geplaatst, maar voor mij gaat het voornamelijk om het gegeven dat sekse onderscheid als onderwerp van strijd gebruikt wordt om daar zelf beter van te worden. Als het verhaal waar is, is het een grote smet op het blazoen van een van de grootste sportmensen die Nederland ooit heeft gehad.

Irene
Kleine stapjes
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

Nee, maar toch wil ik dat zelf wel graag weten want ik begrijp het verhaal niet zo... Was Foukje nou dan een man die zich voordeed als vrouw en met vrouwenraces meedeed? dan is het namelijk heel logisch dat ie geschorst werd. Was ze een m/v trans? dan lijkt het me moeilijk te bepalen in welke race ze dan mee mag lopen. ik weet niet of de hormonen invloed hebben op spierkracht, maar dan lijkt het me oneerlijk als je met de vrouwen meerent. aan de andere kant is het natuurlijk ongelofelijk vervelend om als m/v trans met de mannen mee te moeten rennen.
omfgwtfbbq!!one1
tijgertje
ForumFan

Bericht door tijgertje »

Tijn schreef:ik weet niet of de hormonen invloed hebben op spierkracht, maar dan lijkt het me oneerlijk als je met de vrouwen meerent. aan de andere kant is het natuurlijk ongelofelijk vervelend om als m/v trans met de mannen mee te moeten rennen.
Ga er maar vanuit dat wanneer je hormonen slikt je spierkracht snel achteruit gaat naar het level van een vrouw

Daar is dus geen verschil
lief dinnetje
Eredivisie

Bericht door lief dinnetje »

Hmm wat is snel.

Neem maar zeker 3 jaar hoor, alvorens je power helemaal weg is.

Nu voel ik het wel hoor.
Het is nu ook wel al meer dan 2 jaar geleden dat ik met Androcur (anti-mannelijke) ben gestart. En ook al 9 maand na de SRS.

Enfin ik rijd nu gemid 2 km/uur minder snel op de fiets.
Gemid 31 km/h naar 29 km/h op 100 km.
Ook is mijn uithouding en recuperatie zijn fel afgenomen.
Het valt ook echt wel op dat 'klimmen' op kracht niet meer op hetzelfde verzet kan.
Je verliest dus power en uithouding door de hormonen en operatie.
Toch denk ik dat mijn voordeel van intensieve trainingen als man nog niet helemaal weg is.
Je ziet dat niet meteen, maar als ik mijn spieren echt ga spannen dan merk je toch dat het niet de body van een vrouw is.
Mogelijk zal dat binnen enkele jaren nog minderen hoor .... de spieren zullen enkel maar afnemen vanaf nu.

Groeten,

Melina
Tijn
Eredivisie

Bericht door Tijn »

hmm, ik dacht niet dat spieren daarvan onder invloed stonden.
blij dat ik nauwelijks spieren heb 8)
omfgwtfbbq!!one1
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoi Irene,

wat er in deze context bedoeld word met seksetesten zijn chromosomentesten......die alpenskister waar je over schreef bleek XY chromosomen te hebben, en dat is chromosomaal het mannelijk geslacht, het chromosomale vrouwelijk geslacht is namelijk XX.
Het gebeurt namelijk vaker dat fysiek geslachtelijke mannen of vrouwen chromosomaal het andere geslacht blijken te hebben, plus ettelijke trekjes daarvan, vandaar die ophef over (evt) oneerlijke concurentie.

Er staat me bij dat die skister, na de chromosomentest na fysiek onderzoek intersexueel bleek te zijn, en vrijwel direct daarna als man is gaan leven, en ook kinderen heeft verwekt, de persoon in kwestie had namelijk een vagina ingang, maar ook (verborgen) teelballen.

Verder heb ik ooit eens een aflevering van Netwerk gezien, een jaar of 5 geleden over voormalige Oost Duitse atletes, die van jongs af aan zo volgestouwd waren met oa mannelijke hormonen, om de prestaties te 'verbeteren', dat een paar daarvan na de val van de muur als man zijn gaan leven. Een testosteron behandeling was logischerwijs niet meer zo nodig.

Persoonlijk vind ik die chromosomale geslachtstesten niet zo heel erg verwonderlijk, bij gebleken mannelijke chromosomen is het niet zo moeilijk te begrijpen dat deze sportsters eea voor hebben op chromosomale vrouwen.

Overigens betreft het altijd fysieke *vrouwen* bij wie dit soort testen worden afgenomen, *nooit* fysieke mannelijke sporters, want XX sporters halen competitie bij XY sporters niet eens. Zo liggen nou eenmaal de verschillen tussen de chromosomale geslachten. XY = mannelijk, en sterker dan XX = vrouwelijk en zwakker.

Denk verder aan het AINS syndroom, fysieke vrouwen, met mannelijke XY chromosomen, maar door een defect niet gevoelig voor mannelijke hormonen, dus al vanuit de baarmoeder ontwikkelen die zich tot 'pseudo'vrouwen, met een vagina ingang,maar tevens testes, terwijl ze door de ongevoeligheid voor mannelijke hormonen zich tot uiterlijke vrouwen ontwikkelen,etc.

Zo zijn er talloze varianten op intersexualiteit, chromosomaal, hormonaal, fysiek.

Groetjes Mila.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Tijn schreef:ik snap het verhaal niet zo, was ze nou gewoon echt een man die zich voordeed als vrouw of was het een trans :-?
Nee Tijn, Foukje was (of is, want in 2003 tenminste, leefde ze nog) een vrouw:

Afbeelding

Op de site van de VPRO kan je een radiouitzending uit 2003 beluisteren dat aan haar is gewijd en waarin ze zelf aan het woord komt. Schrijnend is dat volgens een arts van de Atletiekbond, zou Foekje volgens de huidige richtlijnen van de KNAU nooit worden uitgesloten van deelname; echter willen ze vanzelfuit niets doen een verontschuldiging richting haar. En Foekje is hierdoor zo geknaakt (ze is de eerste jaar naar haar uitsluiting niet eens een keer haar huis uit geweest), en op dit moment ook niet meer mentaal in staat (als ze nog leeft want ze is inmiddels 84 of zo) om er iets aan te doen.
mila schreef:wat er in deze context bedoeld word met seksetesten zijn chromosomentesten......die alpenskister waar je over schreef bleek XY chromosomen te hebben, en dat is chromosomaal het mannelijk geslacht, het chromosomale vrouwelijk geslacht is namelijk XX.
Het gebeurt namelijk vaker dat fysiek geslachtelijke mannen of vrouwen chromosomaal het andere geslacht blijken te hebben, plus ettelijke trekjes daarvan, vandaar die ophef over (evt) oneerlijke concurentie.
Was dat maar waar in dit geval. In 1950 was de technologie niet zover dat men aan de hand van de chromosomen dat kon bepalen:
Irene schreef:En dat gebeurde met een vernederende seksetest, die in het geheim werd uitgevoerd. Om een rookgordijn op te trekken werden voor deze test namelijk nog enkele andere atletes opgeroepen. De vrouwen moesten plaatsnemen in een verlosstoel, waar ze tussen de benen werden betast. Ook een atlete, die dat jaar een kind had gekregen, moest dit haar laten welgevallen.
Chromosome testing is van veel latere datum:
Sex testing was first implemented at the European Track And Field Championships in Budapest in 1966. All athletes entered in women’s events were made to parade naked, shirts lifted and pants dropped, in front of a panel of female physicians. At the Commonwealth Games in Kingston, Jamaica that same year, women were subjected to a mandatory gynecological exam.

But concerns of impropriety proliferated and soon the nudity tests were replaced by a less intrusive chromosomal test. Cells were scraped from the inside of the female athlete’s cheek to ensure that she carried two X chromosomes — the genetic marker of a typical biological female, versus one X and one Y chromosome of the typical biological male. Though less intrusive, the new tests were also served up with their own share of skepticism and hypocrisy.

In 1968, Polish sprinter Ewa Klobukowska was the first woman to fail the chromosome test, after having passed a visual inspection of her body the previous year. It was declared that she had “ambiguous genitalia,” and she was stripped of her Olympic medals — a bronze in the 100-metre dash and a gold in the 100-metre relay, both from the 1964 games — and barred from competition. Klobukowska, like approximately six bio women in a thousand, has an extra Y chromosome along with her two X chromosomes, a condition called Klinefelter syndrome.
Bron: Xtra
If all else fails, buy new shoes
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Ooit documentaire over haar op TV geweest:

http://www.vpro.nl/programma/sportpalei ... /13721354/
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Plaats reactie