Ik heb ook van die tijden gehad dat ik de positiviteit van het leven niet meer kon inzien.
Het was zo erg dat ik door middel van drugs drank en onveilige sex mijzelf van het leven probeerde te beroven.
En in die tijd ben ik mij gaan realiseren dat het allemaal nog veel erger kan.
En iedere keer dat ik mij dan rot voelde en verblind werd door negativisme zei ik bij mijzelf: Ik heb een huis en dus altijd een dak boven mijn hoofd en een bed om in te slapen.
Ik heb elke dag te eten en te drinken.
Ik ben vrij om te doen en laten wat ik wil.
Hoeveel mensen zijn er die dat allemaal niet hebben?
En ondanks de shit die mij overkomt ben ik toch blij dat ik die dingen tenminste heb.
Dat hielp enorm om de boel te relativeren.
En op een gegeven moment vertelde een vriendin van me dat ik als ik weer in zo'n depressie terecht kwam waar ik niet zomaar uit kon komen ik mijzelf moest aanleren elke dag een stukje in mijn dagboek te schrijven.
En dan niet een stukje over hoe je je voelt of over je problemen.
Nee gewoon opschrijven wat jij die dag aan kleine positieve dingetjes mee hebt gemaakt.
Iets moois wat je gezien hebt, iemand die naar je gelachen heeft, een leuk praatje wat je hebt gemaakt met iemand of zelfs iets leuks wat je voor jezelf hebt gekocht en waar je blij mee bent.
Je zult zien dat als je dat vaak doet het absoluut zal helpen om te zien hoeveel kleine maar leuke positieve dingen er dagelijks gebeuren in je leven.
Zelfs in een tijd die overschaduwd wordt door somberheid.
Mijn moeder noemt dat "count your blessings".
Het heeft mij erg geholpen, wellicht helpt het ook bij jullie.