Terug naar het aanrecht

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Esther Vos
dagelijks aanwezig

Terug naar het aanrecht

Bericht door Esther Vos »

Nee hoor, ik ga hier niet de hele emancipatie-beweging tot achterhaald verklaren.
Mijn bijdrage aan het moederdag-draadje bracht mij in een nostalgische bui en toen heb ik voor mezelf maar iets lekkers gemaakt: Tom Poucen.

Het was mijn noodvoorraad en wordt gekocht als een soort bouwpakket.
De smaak is niet super, maar het feit dat je het zelf maakt compenseert veel en je kunt er natuurlijk je creativiteit op los laten.

Ik heb deze keer aardbeien door de pudding gedaan. En een beetje zwarte peper. Klinkt vreemd, geef ik toe, maar ik zag het gisteren op een kookprogramma en dacht dat moet ik proberen. Het is echt een lekkere aanvulling op het frisse van de vrucht.

Enfin, waar ik heen wil is het volgende. Wat zijn jullie favoriete, zelfgemaakte etenswaren. Ik zeg opzettelijk niet gerechten, want ik denk dat voor uitgebreide recepten hier geen plaats is. Ik zou ook mijn recept voor Paprika-kip met speculaassaus en maiskoekjes willen posten, maar dat is een pagina lang.
Nee, kleine dingetjes, snacks, dingen die je van je personal touch hebt voorzien.

Als eigen bijdrage zal ik beginnen met mijn favoriete boterham als het buiten niet zo'n lekker weer is:
Op een snee volkorenbrood met boter smeer je een dikke laag leverworst. Hier sprenkel je cayennepeper overheen. Vervolgens bekleed je dit met dunne schijfjes sjalot en knoflook, hoe dunner hoe lekkerder.
Daarop leg je een snee roggebrood en snijd je het geheel in vieren.
Zoals mijn naamgenoot Lowieke altijd zei:"Hatsikidee, dat wordt weer smikkelen en smullen.

Maar goed, misschien hou je niet van leverworst. Dan lees ik hieronder graag waar jij even een culinaire time-out voor neemt. Laten we afspreken dat het wel een eigen creatie moet zijn.

Liefjes en groetjes Esther
Rule #1 Let's make the world a better place, for everyone
Gast

Bericht door Gast »

Mijn reactie komt meer voort omdat ik dit zo'n leuke topic vind, een keukenprinses ben ik niet zo echt.
Maar als mijn moeder vis-ovenschotel maakte was het altijd feest!

Wat ik er zelf van gemaakt heb:
Men neme een vis...
Men bakke wat ontbijtspek een beetje aan.
Men legge dat op een plank, en doen stukjes vis op de spek.
Daarop wat blue brie, of danish blue, of gorgonzola.
Dan de ontbijtspek eromheen vouwen.
Men fruite wat ui, in het vet van de ontbijtspek, en wat knoflook later erbij.
Spek-met-vis-en-kaas-pakketjes in een ovenschaal en de ui eroverheen.
Men bakke een heleboel schijfjes tomaat, nog steeds in hetzelfde vet.
Dat gaat dan over de pakketjes in de schaal.
Rustig laten garen in de oven, 45 min. op 170 graden of zo. Zodat de vis kan garen.
Rijst erbij en smullen maar.

Een beetje van mijn moeder, en een beetje van Fran!
Plaats reactie