Gender trouble

Algemeen

Moderator: Moderators

Janiek_
ForumDiva 2000

Gender trouble

Bericht door Janiek_ »

Die term hierboven is geloof ik van Riki Anne Wilchins. Het betekent dat je jezelf niet als transwatdanook hoeft te identificeren om de hinder te ondervinden van hoe wij met ons allen met gender omgaan.

Een goed, maar ook vooral erg schrijnend, voorbeeld hiervan stond deze maand in Psychologie Magazine. Martina is een vrouw, die door een hersentumor met acromegalie door het leven moet. Dat die aandoening, die op zich al de nodige gezondheidsrisico's met zich meebrengt, ook haar genderpesentatie en daarmee haar zelfgevoel beïnvloedt, moge blijken uit het volgende citaat:
Mensen vragen zich ook vaak af of Martina een man of een vrouw is. 'Een keer in de trein zat er een groep scholieren heel erg met elkaar te lachen. Ik vond het heel leuk dat ze zo'n plezier hadden, tot ik doorhad dat ze het over mij hadden. "Die heeft vast een *** van plastic," zei eentje. Ik kon niets zeggen, ik was daar echt even niet tegen opgewassen. Dat bedoel ik niet discriminerend tegenover transseksuelen, maar het is heel vervelend als je dat als vrouw wordt gezegd.
Ik voel me absoluut vrouw, alleen de erkenning daarvoor, de bevestiging die je jezelf niet kunt geven, maar die je krijgt door contact met een man - dat krijg ik niet. Ik heb één relatie gehad ...' Martina valt stil en kijkt naar de grond. 'Het was een noodrelatie. Het was geen liefde. Van mij niet, maar van hem ook niet. Ik dacht wel: "Waar ben ik mee bezig?" Maar ik dacht ook: "Ach, als er niets anders is wat het leven mij te bieden heeft op dit gebied, dan neem ik tenminste dit." ' Er rolt een traan over haar wang.
'Ik vind dit eigenlijk het ergst van alles,' gaat ze verder. 'Ik heb veel afwijzingen gekregen en het kost veel energie om dat elke keer weer weg te zetten. Ik heb wel contactadvertenties gezet, maar ik ben er ook een beetje moe van. Ik ben heel kwetsbaar geworden. Toen ik zestien was, waren mannen wel in mij geïnteresseerd. Maar als je er zo uitziet als ik nu, dan willen mannen je gewoon niet. Misschien heb ik ook wel een enorme muur om me heen gebouwd. Ik ben heel verlegen op dat gebied. Nu denk ik: ach, misschien is dat een gesloten deur voor je, maar er zijn genoeg andere deuren die wel openstaan. Ga dan voor je werk of voor je vrienden, zorg dat je daar je geluk uit haalt.'
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<hersentumor met acromegalie>

Ik snap de strekking van het verhaal even niet. Wat is acromegalie en is dat blijkbaar van grote invloed op de passabiliteit van een vrouw als vrouw?
Vermannelijkt een hersentumor/acromegalie vrouwen die daar aan lijden of zo?

En die verhalen van bio vrouwen die voor transen worden aangezien ken ik idd uit mijn nabije omgeving. Niet leuk voor hun. Een trans die gelezen word *is* een trans, maar een bio vrouw die voor een ts aangezien word, dat lijkt me pijnlijk, om uit te moeten leggen dat je toch echt een geboren vrouw bent, die menstrueert en zwanger kan worden.

Mila.
Forumwatch
de baas van de dag

Bericht door Forumwatch »

Agromegalie, ook wel bekend als "reuzengroei". Deze reuzengroei kan in elk levensstadium optreden en wordt in veel gevallen veroorzaakt door een goedaardige tumor dat op (ik geloof) de hypofyse drukt waardoor groeihormonen worden aangemaakt.
Vroege kenmerken van agromegalie zijn buitenpropotioneel grote extremiteiten (dus verhoudingsgewijs te grote handen, voeten, en andere "uitsteeksels")

Mensen met agromegalie hebben vaak ook slechte ogen doordat dezelfde tumor tegen de oogzenuw drukt.

De aandoening komt doorgaans bij mannen voor, maar er zijn goed gedocumenteerde gevallen van vrouwelijke patienten met agromegalie.

Agromegalie is in vrijwel elk stadium te behandelen door het toedienen van grooeihormoon remmers en verwijdering van de tumor. Als de aandoening niet behandeld wordt, dan zal de patient blijven groeien tot zijn dood.

De meest bekende persoon met agromegalie was Robert Pershing Wadlow die dankzij deze aandoening een lengte wist te bereiken van 2.72 als ik het me goed herinner.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

@ Mila: zoals de vrouw in het artikel het beleefd heeft, is de ellende ongeveer dezelfde als die van een tamelijk onpassabele TS. Het blijft niet alleen bij af en toe uitleggen, maar gaat ook over geschokte blikken, uitgelachen worden en vooral over de frustratie bij het zoeken naar een levens- of liefdespartner.

En over wat dat soort ervaringen met je zelfvertrouwen doen.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<is de ellende ongeveer dezelfde als die van een tamelijk onpassabele TS. Het blijft niet alleen bij af en toe uitleggen, maar gaat ook over geschokte blikken, uitgelachen worden en vooral over de frustratie bij het zoeken naar een levens- of liefdespartner.

En over wat dat soort ervaringen met je zelfvertrouwen doen.>

Eh, nergens om hoor, maareh, ik lees hier op het forum niets van dat al, tenminste niet die bewoordingen, iedereen is hier passabel dan wel vol zelfvertrouwen......misschien moet die vrouw hier in de leer komen om zelfvertrouwen aan te kweken.

Mila.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Ha, nu weet ik dus wat met mij misschien aan de hand is en voor mun date morgen in Bochum heb ik un betere verklaring paraat, nu ben ik nog het smoesje ex-DDR-zwemkampioenster aan vertellen, want ze kent al menig foto van me....... :wink:

......kijken of het lukt :roll:

greoetjes

Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

mila schreef:Eh, nergens om hoor, maareh, ik lees hier op het forum niets van dat al, tenminste niet die bewoordingen, iedereen is hier passabel dan wel vol zelfvertrouwen......
Soms zien men alleen wat ze willen zien.... wanneer ze in het spiegel kijken... wanneer ze over straat lopen.... wanneer ze in het forum lezen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

mila schreef:<is de ellende ongeveer dezelfde als die van een tamelijk onpassabele TS. Het blijft niet alleen bij af en toe uitleggen, maar gaat ook over geschokte blikken, uitgelachen worden en vooral over de frustratie bij het zoeken naar een levens- of liefdespartner.

En over wat dat soort ervaringen met je zelfvertrouwen doen.>

Eh, nergens om hoor, maareh, ik lees hier op het forum niets van dat al, tenminste niet die bewoordingen, iedereen is hier passabel dan wel vol zelfvertrouwen......misschien moet die vrouw hier in de leer komen om zelfvertrouwen aan te kweken.

Mila.
Mogelijk dat hier menigeen zich wel eens een beetje overschreeuwt, teneinde op de been te blijven. Of dat de vrouw in het artikel in een negatieve spiraal is geraakt, waar sommige anderen die doorbreken. Wie zal het zeggen? Ieder heeft haar eigen verhaal en wat je van elkaar kunt leren heeft ook zo z'n beperkingen. Wat aan de waarde ervan niets afdoet, overigens.
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

mila schreef:

Mila.
Na zoals je weet, ik niet :) Ik draag bijna uitsluitend dameskleding nu, en make-up, iedere dag. Soms is het slopend, maar toch vind ik het beter dan terug gaan naar helemaal jongen/man, voor nu dan. het kan zijn dat het zo blijft of dat het in de toekomst verandert naar een nog meer vrouwelijk uiterlijk maar ik laat alles open.

Ik heb soms dagen dat echt iedereen mee aan staat te gapen, wel heel logisch maar ook heel vermoeiend soms hoor.
Ik beschouw mezelf als zowel jongen als meisje, maar daardoor wijk ik dus wel heel erg af. Veel geirriteerde, verbaasde, bedenkelijke blikken...maar ook gelukkig leuke glimlachende gezichten zo nu en dan, of iemand die naar me toestapt en zegt dat ik er leuk uitzie.

vanochtend had ik geen make-up op wel gewone kleding, en een mevrouw vroeg mij de weg naar een winkel, ze begon met "meneer!" en toen ze me hoorde praten zei ze, oh sorry, mevrouw :D
Dus ik ben in de 2e instantie passabel als vrouw :) hihi
(how about that Mila ;) )

Ik ben me er van bewust dat ik altijd wel op zal blijven vallen, door mn lengte/uitstraling, enz enz,
voor mn eigen leventje zou het misschien wel wat meer comfi zijn als de geirriteerde blikken wat minder zouden worden...
Misschien veranderen die als ik pruiken ga dragen,
aan de andere kant, ik accepteer het zoals het komt...

het is alleen wel soms dus echt vermoeiend omdat veel mensen in eerste instantie reageren op je omdat je "afwijkt" en dan pas zien dat je ook een mens bent.. (als je geluk hebt) :)

groetjes,
Mina het Monster :)
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Ik ken al die narigheid van voor mijn transitie........toen 'men' maar niet kon besluiten of ik nou een vrouw of een man was. Heel vervelend en vermoeiend idd, en je word je zo akelig bewust van jezelf, niet leuk.
Ik heb er tegenwoordig geen last meer van, maar wel van 'restverschijnselen' ala pavlov.Vrouwen worden nou eenmaal bekeken door mannen in het dagelijks leven op straat, en ik vind het tamelijk vervelend, eerlijk gezegd, tenzij iemand laat blijken waarom ie kijkt......dmv een glimlach of een vriendelijke opmerking oid.

Mila.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

mila schreef: Ik heb er tegenwoordig geen last meer van, maar wel van 'restverschijnselen' ala pavlov.Vrouwen worden nou eenmaal bekeken door mannen in het dagelijks leven op straat, en ik vind het tamelijk vervelend, eerlijk gezegd, tenzij iemand laat blijken waarom ie kijkt......dmv een glimlach of een vriendelijke opmerking oid.
Dan maar hopen dat je niet wordt bevangen door acromegalie:
Agromegaly most commonly affects middle-aged adults and can result in serious illness and premature death. Because of its insidious pathogenesis and slow progression, the disease is hard to diagnose in the early stages and is frequently missed for many years.
Lisa
If all else fails, buy new shoes
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Dan maar hopen dat je niet wordt bevangen door acromegalie>

Lijkt me niet.....is het trouwens niet zo dat een van de sympomen van acromegalie is dat voorhoofd, neus, oren, kaak, kin, handen en voeten als eerste gaan groeien? (en nee, die heb ik niet gegoogled. Ik had wel eens van reuzengroei gehoord, maar dan zonder c in agromegalie).

En voor wat betreft passabiliteit bij TS: ik heb zo het idee.........hoe passabeler hoe onzekerder, want iets te verbergen, en iets te verliezen. Hoe onpassabeler, hoe evt zelfverzekerder, want de onpassabele TS weet precies waar ze aan toe is, en kan zich evt voor vervelende reacties afsluiten.
Of kan bij wijze van spreken een Chinese Muur voor haar hoofd optrekken, ook een afweermechanisme, etc.

Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Mensen zien echt wel hoe iemand aangesproken wenst te worden>

Vergeet het maar.......ik ken een grote, groffe, zeer mannelijk/ogende/bewegende post op die ondanks kapsel, make up en niet te vergeten een cup C alsnog met 'meneer' aangesproken word.

Met 'mevrouw' aangesproken worden gebeurt alleen als je op de een of andere manier geloofwaardig overkomt.

Ook mensen in het algemeen zien wat ze willen zien namelijk, dat geldt niet alleen voor transen die voor de spiegel staan.

Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Dan maar hopen dat je niet wordt bevangen door acromegalie:>

die kans is voor mij even groot als voor jou hoor, en jij met je 1.68 kunt flink doorgroeien voordat de diagnose gesteld word.

Maar geeft nie, je leeft toch als man, dan is het wat minder een ramp om aan reuzengroei te lijden.

Mila.
mina
Eredivisie

Bericht door mina »

Patricia1979 schreef: Nou ik heb in ieder geval nog nooit last gehad van geschokte blikken,
ik wel, en dan zeg ik heel hard: BOE!

geschokt is een groot woord, zeker wel verbaasd, niet geschrokken ofzo, omdat ik blijkbaar iets doe wat niet normaal is voor mannen om te doen :)
Lippenstift eyeliner, vrouwelijke kleding..ja het past wel bij mij vind ik... maar ik zie er niet uit als een man, ik zie er niet uit als een vrouw, dus is het eigenlijk wel logisch dat mensen zo verbaasd kijken, het is wel vermoeiend though...
misschien met kapsel lijk ik wel op corry konings!...

uiteraard zie ik er in werkelijkheid uit als een princes! een echt boerinnetje...
je moet alleen je fantasie een beetje gebruiken..
maar dan doe ik ook, anders is het aardse leven ondragelijk :)

groeten
Plaats reactie