Sharia

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Janiek_
ForumDiva 2000

Sharia

Bericht door Janiek_ »

Vanwege een bericht van Patricia in een andere draad over het COC dat inpersberichten nog sprak over transen als omgebouwd, ben ik eens gaan googlen op dat woord en toen kwam ik iets heel onverwachts tegen:
Assalaamualeikum,

Ik was 19 jaar toen ik mijn vader voor het eerst zag.Toen ik met mijn neef naar zijn huis ging, stond hij in de keuken te koken en hij durfde mij niet aan te kijken.Ik wist dat hij homo was maar ik zag dat hij niet meer op een man leek, maar bleek een transseksueel te zijn geworden.Ik was niet nerveus, maar wel teleurgesteld in hem na al die jaren eindelijk mijn vader zien en toch niet helemaal.Nadat hij klaar was met koken, kwam hij bij ons zitten in de woonkamer.Hij groette me en zei dat ik groot was geworden.Op een gegeven moment stond hij op en trekte zijn tshirt uit en
hij had gewoon twee borsten net als een vrouw.Ik voelde me niet op mijn gemak toen hij dat deed, maar ik denk dat hij dacht, ik moet eraan wennen dat hij verandert was en nu als een vrouw door het leven zou gaan.Mijn moeder had mij altijd gewaarschuwd voor hem, maar ik wou hem een kans geven.Omdat hij nu als vrouw door het leven gaat en zelfs niet meer bestaat als man geregistreerd in nederland.Hij heeft gewoon een vrouwelijke paspoort en zijn naam laten veranderen.Ik als moslim vraag me af wat de sharia zegt hierover.Toen ik nog met hem buiten liep dachten mijn vrienden dat hij mijn tante was.Ik had toen alle contacten gebroken met hem.Wat zou ik het beste moeten doen in deze geval?
Als je de discussie die erop volgt wilt lezen, dan kan dat hier:

http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... e7aa76ae4b
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Ik vind de reacties wel mooi en in z'n algemeen heel genuanceerd...

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Patricia1979 schreef:Nou, ik zag ook reacties in de trant van contact direct verbreken.

Laatst was ook in het nieuws dat in landen als Iran het helemaal geen probleem is om van geslacht te veranderen (lees: trans te worden :P ) Je kan immers niet van geslacht veranderen. Je kan hooguit trans worden.
Ja, er is één nogal fundamentalistisch iemand bij. Ik vraag me trouwens af of het niet allemaal tot de islam bekeerde Nederlanders zijn. Die zoon van de transvader in ieder geval wel.

Eh.., ik dacht dat die geslachtsverandering in Iran een aardige optie was om homoseksualiteit te omzeilen. Want dat mag in ieder geval niet en over transseksualiteit staat nu eenmaal niets in de koran, dus....

Wat ik trouwens ook erg leuk vond, was hoe men reageerde op die geste van de vader met dat t-shirtje en die borsten: geef je eigen grenzen aan zonder te oordelen. Die verpleger(ster?) wist precies waardoor dat nogal bizarre "onvrouwelijke" gedrag werd veroorzaakt :D. Zoveel begrip is bij transen onder elkaar niet eens vanzelfsprekend.
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

Nog even verder wezen grasduinen, 't schijnt dat wijlen Khomeini een fatwa heeft uitgevaardigd omdat hij vond dat het geen homoseksualiteit was en er verder niks over de Koran in stond maar omdat hij shi'itisch is zullen alleen de shi'iten daar gevolg aan geven... geen idee wat de soennieten er over zeggen.

Gevonden op internet...
Ook in Islamitische samenlevingen is het thema. Een tijd geleden stond er in de New York Times en later ook in The Guardian een uitvoerig artikel over Teheran als de 'sex-change capital of the world' (http://ai.eecs.umich.edu/people/conway/ ... aryam.html). Dat heeft alles te maken met de fatwa die Khomeini heeft uitgesproken in 1978 en die feitelijk geslachtsverandering legaliseert. Veel landen die zich op de shiïtische traditie beroepen volgen deze fatwa, en bij de soennieten zijn er een paar uitspraken van de beroemde Al Azhar universiteit in Caïro.
Deze poster weet overigens ook wel "raad" met de materie ondanks de fatwa: http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtop ... 40ea95723b

Fijne materie ook, poeh.... zo jong en dan zo... religieus ??? :-?
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Leuk, da tje die draad ook gevonden hebt :) . Ik heb maar even verder gelezen, geen 18 bladzijden, maar was onmiddellijk weer getroffen door de genuanceerde antwoorden die anderen erover naar voren brachten. Die site kan voor wie dat wil misschien een aardig beeld opleveren over hoe binnen zo'n groep fundamentalisten en liberalen met elkaar verkeren. Zag er op het eerste gezicht hoopvol uit.

Onder pubers zijn fanatieke standpunten op allerlei terrein vaak populair, trouwens.

Nu ik eraan denk: 30 jaar geleden heb ik een paar jaar een jeugdclub van de Gereformeerde Kerk. Daar waren dit soort discussies toen heel gewoon, al ging het niet over transen maar over "homofielen", zoals dat toen nog heette. Zo van "ze mogen het wel zijn, maar niet doen". En dat waren kinderen van 15/16 jaar, die zich daarover bogen. In mijn generatie zijn er nog veel GLBT's met een christelijke achtergrond, die hun ouders in een loyaliteitsconflict tussen God en hun kind zagen raken en waarbij de ouders tegen hun eigen kind hebben gekozen.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<z'n algemeen heel genuanceerd...>

Ja, idd, alleen lees ik het iets anders dan jij.
<
<Mijn moeder had mij altijd gewaarschuwd voor hem,>

Ik lees: 'mijn moeder is nog altijd boos over de surprise die mijn vader haar bezorgde. Mijn moeder is alles behalve lesbisch/bi, dan wel maso, en de sharia heeft haar in staat gesteld mijn niet man zijnde vader te 'verstoten' (sharia-taal).

Hulde aan de sharia in dit geval.

<Op een gegeven moment stond hij op en trekte zijn tshirt uit en
hij had gewoon twee borsten net als een vrouw>

Leuke manier om je zoon te laten weten dat je van m naar v bent gegaan, ipv homo 'geworden' zoals werd verondersteld.
Niet bepaald genuanceerd, vind ik, om je nieuw verworven 'sieraden' op die manier te laten zien om te laten weten dat......alsof die borsten al niet onder dat shirt zichtbaar waren.....

Verder lees ik uit de reacties de meest gebruikelijke onder kinderen;

<Ik zou mijn moeder/vader niet willen missen, wat ze ook doet>

<Zelf zou ik echt nooit geheel afstand van mijn vader of moeder kunnen doen. Ongeacht de invulling die zij aan het leven geven. Ik zal ze blijven bezoeken puur omdat het mijn ouders zijn.>

<De Islam verplicht je om op een gedegen (en correcte) wijze met je ouders om te gaan. Precies zoals ze in de koran staat.
.
ze blijven hun ouders hoe dan ook onvoorwaardelijk trouw, ook al is mama een liederlijke heroinehoer en papa een wrede seriemoordenaar. Dat is namelijk door alle culturen en geloven door alle tijden heen zo geweest.
En in dit geval word idd, genuanceerd geadviseerd 'de borsten van de vader niet te (willen) zien, want vader is en blijft vader en man, volgens de koran.

<Tot hun dood moet je goed voor ze zorgen, ook als ze niet Moslim zijn.>

<<Sterker nog, het is een verplichting voor de moslims om familiebanden te
onderhouden>

Dezelfde commentaren waren ws ook gegeven als paps of mams zich tot het christen of jodendom hadden bekeerd, met als advies 'om het duidelijk gedragen kruis/de jodenster heen te kijken'.

En hoe zit dat eigenlijk andersom dan? Moslim kind dat ho/lesbi/ts blijkt te zijn? Is de koran daar ook zo 'mild' over? Of over een dochter die met een niet moslim wil trouwen bv?

Het interessant googelen en het al dan niet onder bronvermelding quoten laat ik hierbij aan Lisa over :-) Ik doe het liever uit het blote/onbehoofddoekte/onbepruikte hoofd (ortho joodse vrouwen moeten een pruik dragen vandaar).

Mila.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

mila schreef:<z'n algemeen heel genuanceerd...>

Ja, idd, alleen lees ik het iets anders dan jij.
Tuurlijk, jou vallen je andere dingen op en die interpreteer je vanuit je eigen referentiekader.

Was het je ook opgevallen dat die jongen die na 19 jaar zijn vader als vrouw terugvond een bekeerling en wrsch. van Nederlandse komaf was? Zijn moeder heeft de sharia dus niet nodig gehad om zich van haar man te ontdoen. En of het transzijn de reden was, moeten we in het midden laten. Je zou, op grond van de geste met de borsten, kunnen gissen dat ze nog niet zo lang geleden "om" was. Dan zal het bij de scheiding wellicht nog geen rol hebben gespeeld.

Het maakt vast wel wat uit welke setting je je bij het voorval voorstelt...

O ja, en het ging er niet over of de Koran mild was: de mensen op het forum waren mild.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Janiek2 schreef:Leuk, da tje die draad ook gevonden hebt :) . Ik heb maar even verder gelezen, geen 18 bladzijden, maar was onmiddellijk weer getroffen door de genuanceerde antwoorden die anderen erover naar voren brachten. Die site kan voor wie dat wil misschien een aardig beeld opleveren over hoe binnen zo'n groep fundamentalisten en liberalen met elkaar verkeren. Zag er op het eerste gezicht hoopvol uit.
Helaas, Janiek, moet ik je met tegenzin tegenspreken. Hoewel ik de argumentatie van Mila geheel niet deel, is het ook mijn indruk, na het lezen van alle 18 bladzijden en een soortgelijk discussie op Marokko.nl, dat onder de mannelijke allochtonen er maar weinig begrip is voor het trans-zijn. Natuurlijk kan je je afvragen, hoe representatief zo een forumdiscussie is voor de algemene opvattingen in moslimkring, want net zoals bij ons gaat het om een handjevol posters, maar mijn indruk is dat de positieve geluiden doorgaans van vrouwen en/of bekeerlingen afkomstig zijn. En dat haal ik niet uit de teneur van hun postings, maar uit opmerkingen die ze zelf maken, of dat over hun worden gemaakt. De allochtone mannelijke posters, daarentegen, zijn vaak meedogenloos in hun afkeer. In een posting werd zelfs de Ayatollah Khomeini voor oud vuil uitgemaakt voor o.a., zijn fatwa dat transseksualiteit goedkeurde (wat is de haat tussen soenieten en shi'ieten soms erg diep). Wat wel enige hoop gaf was een posting in Marokko.nl in een draad over een M-V trans die zich bekeerde tot moslima:
Nou ik bn zelfin de ramadan in een moskee in rotterdam geweest de hele ramadan en iedereeen en egt ook iedereen heeft haar beschouwd als een moslima en dat is ook zo wat gebeurd is is gebeurd. Ze begint nu een nieuwe leven als een moslima.

Jamila
Groetjes,
Lisa
If all else fails, buy new shoes
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Lisa, ik had de indruk dat het publiek op die OntdekIslam-site vooral tot de islam bekeerde Nederlanders betrof, maar kon er eerlijk gezegd niet goed achter komen wie die site had opgezet.

Verder ben ik ook bang dat Mila in wat zij gewoonlijk over moslims zegt voldoende bevestiging in de werkelijkheid zal vinden. En het is heel natuurlijk en heel menselijk om haat met verontwaardiging te beantwoorden. Maar ik zit nu eenmaal zo in elkaar dat ik tegen beter weten in blijf verlangen naar een wereld met minder haat en nijd en dus zoek ik liever mijn houvast in tekenen die me hoopvoller kunnen stemmen. Ik weet eerlijk gezegd ook niet op wat voor manier ik me staande zou houden in het deel van de wereld waar Mila net op bezoek is geweest. Daar geldt sowieso al heel lang een andere taal.

Behalve dat heb ik in deze contekst al vaker gezegd dat ik zelf in mijn eigen leven de reis vanuit een tamelijk fundamentalistisch gereformeerde achtergrond tot zo ruimdenkend als binnen mijn persoonlijke mogelijkheden ligt heb gemaakt. Daardoor ben ik niet tot een compleet andere-oever-gezichtspunt in staat.
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Hi

Het schijnt dat Ayatollah Khomeini al in 1963 (ruim voor internet, T&T, trav. org, genderteam enz.) in ballingschap in Parijs (gevlucht voor het regime van de toenmalige sjah in Perzie (Iran) een boek heeft geschreven.

Hierin stelde hij toen o.a. dat: er is geen restrictie op een corrigerende operatie, verwijzende naar een aanpassing van iemand die om het simpel te houden, "geboren is in een verkeerd lichaam".
Toen hij de "leider" was in Iran heeft hij dit vastgelegd in een fatwa en tot op heden hebben ook de huidige "leiders" in Iran de Ayatollah Ali Khamenei en andere geestelijken dit onderschreven.

Dus misschien tot wat vele moslims niet geloven TS is niet een zonde, n.l. Khomeini zei al de persoon heeft hier niet om gevraagd (TS zijn) en als een corrigerende operatie helpt, dan is daar volgens de koran niets op tegen.

--------------------

Moraal van dit verhaal:
Weer eens het bewijs dat een religie op vele manieren uitgelegd kan worden, want velen moslims zullen het hier niet mee eens zijn.

Daarom wordt het echt tijd dat mensen eens hun religie zien als een soort prive hobby en anderen met rust laten om te vertellen hoe ze hun leven moeten inrichten, zou het begin zijn van een betere wereld.

Oh ja in 1963, toen Ayatollah Khomeini in Parijs zat en dat boek schreef, hadden we nog geen problemen met sommigen van de Marrokaanse jeugd, moslim fundementalisme, omdat de buitenlandse gast arbeiders waren Spanjolen, Italianen, Turken, wat Hindoes en nog wat anderen, misschien het besef dat men gast was in dit land.?

Later kan je van gast, burger (met alle rechten en plichten) worden maar daar moet je iets voor doen net zoals die al Nederlanders die naar andere landen emigreerden en als "groep" nooit ergens in deze wereld in opspraak zijn geraakt.

Integendeel de Nederlandse emigrant heeft een zeer goede naam in het buitenland, daar is een reden voor, aanpassen aan de gevestigde maatschappij en hard werken, niet zeuren. :( en je geloof dan... oh ja een prive hobby.

groetjes, Adriana
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<1963 (ruim voor internet, T&T, trav. org, genderteam enz.) in ballingschap in Parijs (gevlucht voor het regime van de toenmalige sjah in Perzie (Iran) een boek heeft geschreven.

Hierin stelde hij toen dat: er is geen restrictie op een corrigerende operatie, verwijzende naar een aanpassing van iemand die om het simpel te houden, "geboren is in een verkeerd lichaam". >

Oepsie, kleine chronologische vergissing hier.........in 1963 waren er maar amper transen, laat staan dat het bestaan van TS bekend was, laat staan dat 'men' er over schreef.......voor zover ik uit die docu over TS in Iran begreep, die een paar maanden geleden op tv uitgezonden werd, werd TS pas in de jaren 80 door Aya K 'erkend', dankzij een interview met een van de eerste -behandelde- transen in Iran. Zij was degeen die aanhield, en aandrong op een behandeling, waardoor Aya K aan het denken werd gezet.

<in 1963, toen Ayatollah Khomeini in Parijs zat en dat boek schreef, hadden we nog geen problemen met sommigen van de Marrokaanse jeugd, moslim fundementalisme, omdat de buitenlandse gast arbeiders waren Spanjolen, Italianen, Turken, wat Hindoes en nog wat anderen, misschien het besef dat men gast was in dit land.?>

Oepsie, kleine chronologische vergissing hier......de 'gasten' arriveerden namelijk vanaf midden jaren 60 hier, en hun 'aanhang' vanaf de jaren 70 tm de jaren 90, 'in het kader van de gezinshereniging' (Úitvinding' van de PVDA.)

Suriname werd pas in 1975 onafhankelijk, dus pas vanaf die tijd kwamen de hindoe's, creolen, javanen vanuit Suriname hier naar toe.

Overigens las ik laatst een leuke, 'politiek incorrecte' opmerking van ons aller Hafid Bouazza (ja, een marok) in het kader van politiek correcte blindheid (ik hou van die man trouwens):

'Wat dieren voor Marianne Thieme zijn, (die van de partij van de dieren), dat zijn moslims voor de PVDA.

Moraal van dit verhaal:

googelen, voor je foutieve jaartallen en feiten vermeld.

Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

A propos Iran:

daar word blijkbaar op een slimmige manier de druk 'van de islam ketel' gehaald; veel vrouwen reduceren de hoofddoek/chador tot een smal lapje stof wat door een paar haarspelden laag op het achterhoofd gehouden word.

De heren moslims aldaar trekken zich ook niet zo heel veel aan van de koran kleding voorschriften voor mannen; veel onbedekte en onbebaarde hoofden daar (in tegenstelling tot bv Saudi Arabië.......de mannen daar lopen wel behoofddekseld/'behoofddoekt', in lange witte gewaden, maar met een gecultiveerde snor of baard, de vrouwen gaan wel in chador, waarbij het hele gezicht vrijgelaten word, maar al het hoofdhaar en het hele lichaam bedekt. Blijkbaar is de interpretatie van de koran kleding voorschriften onderhevig aan 'mode', dan wel de luim van de moslimheren).

Om de druk nog wat verder van de maagden-islam-ketel te halen is hoerenlopen daar ook toegestaan; een bordeel imam trouwt gewoon de hoofddoek dragende hoer en baardloze klant, en spreekt bij het verlaten van het pand door de hoerenloper in kwestie gewoon de scheiding weer uit.

Zouden ze daar in de gaten hebben dat streng opgelegde islam normen wel eens ontevredenheid -lees: revolutie- in de hand zou kunnen werken?

Mila.
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

@Janiek:

ik lees nergens in het verhaal dat het om een moslim bekeerling gaat, en ik zie ook maar 2 pagina's met antwoorden?

Mila.
adriana
Eredivisie

Bericht door adriana »

Mila schreef in antwoord op mijn posting

<1963 (ruim voor internet, T&T, trav. org, genderteam enz.) in ballingschap in Parijs (gevlucht voor het regime van de toenmalige sjah in Perzie (Iran) een boek heeft geschreven.

Hierin stelde hij toen dat: er is geen restrictie op een corrigerende operatie, verwijzende naar een aanpassing van iemand die om het simpel te houden, "geboren is in een verkeerd lichaam". >

Oepsie, kleine chronologische vergissing hier.........in 1963 waren er maar amper transen, laat staan dat het bestaan van TS bekend was, laat staan dat 'men' er over schreef.......voor zover ik uit die docu over TS in Iran begreep, die een paar maanden geleden op tv uitgezonden werd, werd TS pas in de jaren 80 door Aya K 'erkend', dankzij een interview met een van de eerste -behandelde- transen in Iran. Zij was degeen die aanhield, en aandrong op een behandeling, waardoor Aya K aan het denken werd gezet.

<in 1963, toen Ayatollah Khomeini in Parijs zat en dat boek schreef, hadden we nog geen problemen met sommigen van de Marrokaanse jeugd, moslim fundementalisme, omdat de buitenlandse gast arbeiders waren Spanjolen, Italianen, Turken, wat Hindoes en nog wat anderen, misschien het besef dat men gast was in dit land.?>

Oepsie, kleine chronologische vergissing hier......de 'gasten' arriveerden namelijk vanaf midden jaren 60 hier, en hun 'aanhang' vanaf de jaren 70 tm de jaren 90, 'in het kader van de gezinshereniging' (Úitvinding' van de PVDA.)

Suriname werd pas in 1975 onafhankelijk, dus pas vanaf die tijd kwamen de hindoe's, creolen, javanen vanuit Suriname hier naar toe.

Overigens las ik laatst een leuke, 'politiek incorrecte' opmerking van ons aller Hafid Bouazza (ja, een marok) in het kader van politiek correcte blindheid (ik hou van die man trouwens):

'Wat dieren voor Marianne Thieme zijn, (die van de partij van de dieren), dat zijn moslims voor de PVDA.

Moraal van dit verhaal:

googelen, voor je foutieve jaartallen en feiten vermeld.
Wel daar gaan we dan, zoals wel vaker lees je de dingen zoals jij wilt en ben je blind voor wat er werkelijk geschreven werd:

Van dat boek in 1963, ik had geen zin in een uitgebreid verhaal maar je dwingt me ertoe gezien je opmerking dat ik foute jaartallen en feiten vermeld, helaas in het Engels.
Het staat in Wikipedia en ik heb enkele minder belangrijke stukjes weggelaten ander wordt het zo een lang verhaal.

[/quote]

[edit] History

[edit] Pre-1979
In 1963, Ayatollah Ruhollah Khomeini wrote a book in which he stated that there is no religious restriction on corrective surgery. At the time Khomeini was a radical, anti-Shah revolutionary and his fatwas did not carry any weight with the Imperial government, which did not have any specific policies regarding transgendered individuals.[1]

[edit] After the Revolution
The new religious government that came to be established after the 1979 Revolution classed transsexuals and transvestites with gays and lesbians, who were condemned by Islam and faced the punishment of lashing and death under Iran's penal code.

One early campaigner for transsexual rights is Maryam Hatoon Molkara, who was formerly a man known as Fereydoon. Before the revolution, she had longed to become a woman but could not afford surgery. Furthermore, she wanted religious authorization. Since 1975, she had been writing letters to Ayatollah Khomeini, who was to become the leader of the revolution and was in exile. After the revolution, she was fired, forcedly injected with male hormone, and institutionalized. She was later released with help from her connection, and she kept lobbying many other leaders. Later she went to see Khomeini, who had returned to Iran. At first she was stopped and beaten by his guards, but eventually Khomeini gave her a letter to authorize her gender reassignment operation. The letter is later known as the fatwa that authorizes such operations in Iran.[2]

A small number of Iranian clerics have advised that homosexual men and women undergo gender reassignment in order for them to be able to live "normal lives".

[edit] Contemporary status
Khomeini's original fatwa has since been reconfirmed by the current Supreme Leader of Iran, Ayatollah Ali Khamenei, and is also supported by many other Iranian clerics.
Hojatoleslam Kariminia, a mid-level cleric who is in favor of transgender rights, has stated that he wishes "to suggest that the right of transsexuals to change their gender is a human right" and that he is attempting to "introduce transsexuals to the people through my work and in fact remove the stigma or the insults that sometimes attach to these people." ]
Hopelijk zo duidelijk?

en verder

Spanjolen en Italianen - lezen Mila het staat er - waren al in Nederland sinds de jaren 50 en ze werkten voornamelijk in de kolenmijnen die in 1974 werden gesloten. Turken werkten in de textiel in Twente. Dus niks midden vanaf midden 60, je zit er finaal naast ze waren er al lang.

Dit was de grootste groep en mijn posting was om een vergelijking te trekken tussen de "groepen" buitenlanders en toen en hoe men integreerde zonder noemens waardige problemen in de Nederlandse samenleving.

Moraal van dit verhaal: Mila ga eens lezen wat er staat en niet wat je wilt lezen en als je het niet kan volgen, ga eens googelen (Mila's standaard advies) voordat je reageerd met foutieve jaartallen en feiten op gefundeerde postings.

Adriana
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

<Van dat boek in 1963, ik had geen zin in een uitgebreid verhaal maar je dwingt me ertoe>

Idd, dan moet je het tijdens je eerste poging op de juiste manier verwoorden/schrijven.

Ik blijf het merkwaardig vinden dat Aya K al reeds in 1963 over TS schreef, ze waren er maar amper, dus waarom er uitgebreid aandacht aan besteden?
Of was Aya K toendertijd in Parijs vaste klant bij de Moulin Rouge oid, waar sinds de jaren 50 transen optraden?
En werd hij zo aan het denken gezet of zo?

Mila.
Plaats reactie