Hierbij een leuk stukje van Hafid Bouazza, dezelfde ned/marok schrijver die laatst in een interview zei: 'Wat dieren zijn voor Marianne Thieme, dat zijn moslims voor de PVDA', en wat ik aanhaalde op de draad 'Sharia'.
Ik hou van die man, hij is scherpzinnig intelligent, geestig, en dapper.
http://www.persmuseum.nl/foksuk/030.html
Mila.
hoed u voor tv's
Moderator: Moderators
Re: hoed u voor tv's
Heb 'm eens op tv (die met COAX) gezien en het leek me inderdaad een leuke man. Geestig is-ie zeker. En intelligent ook: hij weet heel goed wat politiek correct is binnen de kring waar hij zijn bijval wil oogsten.mila schreef:Ik hou van die man, hij is scherpzinnig intelligent, geestig, en dapper.
En ik hou van de meiden van Halal, die zijn ook scherpzinnig, intelligent, geestig en nog een flink stuk dapperder dan Hafid...
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=792812

Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Voor degenen die zo'n artikel uit Intermediair wat te lang vinden, plak ik hier het interview even neer:
Hajar, jij draagt je hoofddoek op een andere manier dan je zussen, een beetje als een piraat. Hajar: ‘Ik droeg hem als Jihad, maar dat staat mij niet, heb een smaller gezicht. Met z’n drieën doen we samen met zeker vijftig doeken, allemaal in zo’n grote Dirk van den Broek-tas. We hebben veel witte en zwarte, voor een gekleurde is het even graaien.’
Hoe kijken moslims tegen jullie aan? Jihad: ‘Als mensen negatief over ons denken, durven ze ons niet aan te spreken. Die spuien hun mening op internet. Radicale moslims vinden ons te vrij omdat we homo’s een hand geven. Leuke reacties overheersen: hè hè, eindelijk moslims die op tv komen op een positieve manier. Met een eigen programma.’
Jullie zitten bij de publieke omroep. Het zijn toch vooral autochtonen die daarnaar kijken? Esmaa: ‘Ja, maar allochtonen blijven toch hangen als ze rondzappen en een hoofddoek zien. Eens even zien wat die hoofddoek te zeggen heeft, denken ze dan.’
Jullie waren op bezoek bij Renske de Greef, die nogal vrij over seks schrijft. Jullie veroordelen niet. Jihad: ‘Zo doen wij dat inderdaad. Ik vind het ook gek dat het leven van Renske bestaat uit seks, bier en bitterballen, zoals ze zegt, maar het is haar leven.’
Geen missiedrang? Esmaa: ‘Nee, ik wil niemand bekeren. Alleen laten zien: zo kan het ook. Moslims kunnen ook begrip opbrengen voor andersdenkenden.’ Jihad: ‘Kijk, mijn geloof maakt mij gelukkig. Dat gun ik iedereen. Over alcohol zeggen mensen: je moest eens weten hoe lekker dit is, je mist echt iets. Dan denk ik: je mist echt iets zonder een God in je leven. Toch is geloof een privé-zaak.’
Hajar: ‘In onze tienerjaren werden we ons ervan bewust waar-m we de leefregels van de islam volgen en een hoofddoek dragen. Op de islamitische basisschool hadden we die al, dat was gangbaar. Onze vader zei: moet dat nou, je bent nog zo jong? We zijn helemaal niet zo bezig met de restricties die het geloof ons oplegt. Ons geloof is echt, daarom is het makkelijk. Ik zeg nooit dat anderen iets niet mogen, alleen dat ik iets zélf niet doe.’
Zo coulant als jullie zijn ten opzicht van autochtonen, zo fel zijn jullie tegen moslima’s die ánders denken over bijvoorbeeld de hoofddoek, zoals de schrijfster Nahed Selim. Esmaa, geagiteerd: ‘Zij vindt dat je pas kunt emanciperen als je geen hoofddoek draagt. Ze weet dat haarbedekking hoort bij het geloof. Hoe komt ze erbij dat wij in het Westen de emancipatie tegenhouden?’ Jihad: ‘We delen haar strijd, willen ook dat de moslimvrouwen onafhankelijk zijn. Maar in haar strijd is ze stigmatiserend.’ Hajar: ‘Draag je een hoofddoek, dan ben je onderdrukt door je familie. Zo ziet zij dat.’
Geëmancipeerd zijn jullie wel, mét hoofddoek. Van huis uit meegekregen? Esmaa: ‘Onze moeder was de eerste Marokkaanse vrouw in Nederland die les gaf: Arabisch. Ze had gestudeerd in Marokko en ze vond dat ze te slim was voor schoonmaakwerk. Mijn vader had verschillende banen: automonteur, taxichauffeur. Zijn dochter uit een eerder huwelijk kwam bij ons oppassen als mijn ouders gingen werken.’
Jihad: ‘Mama heeft ons geleerd zelfstandig te zijn en dacht: met de jongens komt het vanzelf goed. Inmiddels hebben wij de broek aan en zijn onze broers heel afhankelijk.’ Esmaa: ‘Ja, Jihad heeft een auto en onze broer belt haar vaak voor een lift. Je kunt mij in de jungle achterlaten, mijn broers kunnen de weg alleen vinden met hun TomTom. Als ik later zonen en dochters heb, voed ik ze even streng op.’
Meisjes van allochtone gezinnen doen het vaak beter dan jongens. Hajar: ‘Een meisje in Marokkaanse families wordt vaak erg beschermd. Ze mag alleen naar buiten als ze zegt waar ze is, en moet ’s avonds eerder thuis zijn dan de jongens. Dan blijft er veel tijd over voor studie.’ Esmaa: ‘Zo’n Marokkaanse vrouw zet haar tanden in het werk, wil zich graag omhoog werken. De jongens zijn snel afgeleid en verleid.’ Hajar: ‘Haalden wij vroeger een slecht cijfer, dan kregen we huisarrest. Studie is belangrijk voor je toekomst, benadrukten onze ouders.’
Jullie werken hard. Wat willen jullie bereiken? Hajar: ‘Ik wil vooral die types als Geert Wilders iets laten zien. Dat we anders zijn dan zij denken, niet zwart-wit. Ik ben blij dat het nu duidelijk is hoeveel mensen achter hem staan, maar ik maak me wel zorgen. Na de moord op Theo van Gogh riep een man tegen me: het is jouw schuld! Sommige mensen weten echt niets. Hoe wij in elkaar zitten, wat wij doen.’ Esmaa: ‘Ik ben alleen maar strijdlustiger geworden. Tegen Marokkanen die het verpesten, zeg ik: niet zeiken, doe gewoon je best. Tegen Nederlanders zeg ik dat niet iedereen hetzelfde is.’ Jihad: ‘Wij doen vrijwilligerswerk in meidencentra en jongerenclubjes en weten wat er speelt. Eigenlijk waren we altijd al maatschappelijk geïnteresseerd. Wat we vroeger “gewoon” deden, doen we nu op televisie.’
Politiek hebben jullie niet dezelfde voorkeuren. Jihad stemde CU, Esmaa PvdA, en Hajar GroenLinks. Jihad: ‘Het westerse individualisme is goed, maar we slaan door naar egoïsme. Mensen kennen elkaar niet, zorgen niet meer voor elkaar. En het moet wat minder plat worden. Kijk naar reclames. Een blote vrouw die een auto aanprijst. Dan denk ik: wat is het verband? Daarom stem ik ChristenUnie.’
Esmaa: ‘Het feminisme heeft gefaald, vrouwen worden als object gezien. Dat zou een reden zijn om op de CU te stemmen. Alleen is het jammer dat ze daar geen moslims de kans bieden hogerop te komen in de partij. Dat doet de PvdA goed.’
Hajar: ‘Ik stemde GroenLinks vooral vanwege het milieu. Ik heb gestemd op Tofik Dibi, een jonge Marokkaanse Nederlander die aandacht heeft voor de problemen in Amsterdam-West, waar wij wonen.’
Zijn jullie bang dat het klimaat tegenover moslims verergert? Hajar: ‘Soms, vooral na de verkiezingen. Je krijgt af en toe een verbitterde blik, zo van: wat doe jij hier?’ Esmaa: ‘Ik word nergens geweigerd maar voel wel de ogen in mijn rug, vanwege mijn hoofddoek. Die dubbele-paspoortenkwestie ook, belachelijk. Een allochtoon gaat toch uit loyaliteit de politiek in? Ik ook, ik zet me in als Nederlandse moslima, niet als Marokkaanse.’
Zou Marokko een alternatief zijn om te wonen? Esmaa: ‘Met een topsalaris, villa en auto zeg ik geen nee. Maar nee, dan liever in Maleisië, waar gesluierde vrouwen topfuncties bekleden.’
Hajar: ‘Marokko is het land van familie, feest en prachtige natuur, maar ik voel me er een toerist. Ik wil er niet wonen. Het is er corrupt en er zijn geen banen. In Spanje en Italië voel ik me beter, daar zijn mensen opener en nieuwsgieriger. Maar Nederland is mijn land, daar vecht ik voor tot ik erbij neerval.’
Hoe Nederlands zijn jullie eigenlijk? Hajar: ‘Ik houd van haring en hutspot. En met voetbal en Koninginnedag ben ik bijna een nationalist.’
Jihad: ‘In Marokko merken we dat wij anders zijn: wij discussiëren overal over en vragen door, dat is helemaal niet Marokkaans.’
Esmaa: ‘Ik ga met iedereen in gesprek, laat iedereen in zijn waarde. Ik ben een Hollandse, een product van dit land. Moslimmannen vinden me vaak te druk. Ik praat en doe te veel. Maar een man moet niet zeggen: ik kan je niet bijhouden, of ik wil je niet delen uit jaloezie. Ze vinden het goed wat ik doe, maar zien me niet als wife material. Veel actieve moslima’s zijn vrijgezel -f gescheiden. Moslimvrouwen die een man en een actief leven kunnen combineren, zijn op één hand te tellen.’
Voelen die mannen zich bedreigd? Esmaa: ‘Geïntimideerd. In mijn kennissenkring kom ik dat vaak tegen. Ze zeggen: zo’n vrouw wil ik niet in huis. Zo iemand is dus niet geschikt voor mij. Jammer, want ik wil wel graag een moslimman.’
Zijn jullie te Nederlands geworden voor hen? Esmaa: ‘Ja, misschien wel.’
CV: Hajar (21), Jihad (23) en Esmaa (28 ) Alariachi
Geboren: in Amsterdam
Doen: studie, werk, vrijwilligerswerk, integratieprojecten. Na de zomer komt er een nieuwe De Meiden van Halal. Wonen: met ouders en jongste broer thuis in Slotermeer. De middelste broer studeert geneeskunde en woont op kamers.
Slapen: pas om drie, vier uur ’s nachts.
Krant, tijdschrift: Hajar: thuis Het Parool, ook Spits, Metro en De Pers.
Website: www.wijblijvenhier.nl, daar heeft Esmaa een column.
Auto: Jihad heeft een Seat Marbella.
Favoriet kledingstuk: Hajar: minirokje. Jihad: spijkerbroek. Esmaa: ‘Iets waar ik het slankst in lijk.’
Slechtste eigenschap: ‘We kunnen geen nee zeggen, willen alles doen.’
Vriendenkring: Esmaa: gemengd,echt allerlei nationaliteiten. Jihad: alleen moslimvrienden.
Ambities: Esmaa: een universitaire studie. Jihad: presenteren, liefst een soort Oprah Winfrey-show. Hajar: een internationale carrière, graag bij de VN.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
- Frederique_
- Forum Junkie
- Contacteer:
Hoi Janiek,
Ik geloof dat ik ze eens op TV gezien heb, ik heb een groot respect voor deze drie dames.
Groetjes,
Frederique
Ik geloof dat ik ze eens op TV gezien heb, ik heb een groot respect voor deze drie dames.
Groetjes,
Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !