Bureau Discriminatiezaken overweegt een klacht tegen Cisca Dresselhuys. Ze zou onterecht mannen weren op de redactie van ’haar’ Opzij.
Een man is geen vrouw, want een sopraan is geen bas. Dat antwoordt hoofdredacteur Cisca Dresselhuys (64) van het feministisch maandblad Opzij op de vraag waarom zij geen mannen op haar redactie wil. Het gaat volgens haar om de feministische levenshouding die een man ’beslist’ niet bezit, puur omdat hij een man is.
„Een man kan nooit invoelen wat die feministische levenshouding behelst. Die man heeft gewoon alle kansen gehad en kan zich niet voorstellen hoe moeilijk het is om een positie te verwerven na een jarenlange strijd”, zegt Dresselhuys.
Ik kan de redenering van Cisca over zo'n man niet helemaal volgen, jullie wel?Dus, een vaste redacteur van Opzij moet altijd een geboren vrouw zijn? „Misschien wil ik er best over nadenken om een man die is omgebouwd tot vrouw aan te nemen. Je weet nooit wat al die hormonen met zo’n man kunnen doen.”
Als iemand kan meepraten over hoe moeilijk het is om een positie te verwerven na een jarenlange strijd dan zijn het wel ts-en, lijkt me.
Joyce