Jaarvergadering LKGT&T op 3 november

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Jaarvergadering LKGT&T op 3 november

Bericht door Frederique_ »

Hoi,

Op 3 november aanstaande is de jaarvergadering van LKGT&T, -de- organisatie voor travestie, transgender en transseksueel Nederland.

Wat doet LKGT&T voor jou en/of waar heb jij behoefte aan en wat kan LKGT&T daarbij voor jou doen?

Groetjes,

Frederique
[N.B: @organisatie trav.org: ik heb dit onderwerp per ongeluk in het verkeerde subforum gepost. Willen jullie het verplaatsen naar subforum algemeen? Alvast bedankt en excuses voor het ongemak]
Kijk ook eens op de genderkalender !
Pamela-
Moderator

Bericht door Pamela- »

hoi hoi,

Done

Pammie
<i><b>Change the things you can, accept the things you can't change.</i></b>
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi,

Eigenlijk raar dat niemand op dit topic reageert...

Oke, dan steek ik de loef af.

Ik denk dat LKGT&T veel meer voor transgenders en transseksuelen kan doen dan men nu doet. Natuurlijk, de zelfhulpgroepen zijn heel belangrijk. Maar lang niet iedere transgender en transseksueel komt er. En ook de mensen die er niet komen hebben baat bij objectieve informatie.

Wat alleen al zou helpen is een simpele folder/PDF met iets als "welke zaken kun je doen (bijv: logopedie, epilatie, hormonen, geslachtsoperatie, SRS, etc) en wat heb je er voor nodig (bijv: wel/geen doktersverklaring nodig, wel/niet vergoed door ziektekostenverzekeraar, hoeveel kost het, hoe lang duurt het, enz).

Wat ook zou helpen is een simpele folder voor werkgevers, banken, enz. wat nu -echt- de wettelijke regels voor het vergelijken van een paspoort zijn. Als je nu naar een bank toegaat en je vraagt "kunt u mijn gender aanpassen van man naar vrouw" dan is het antwoord vaak "nee, want dat mogen we niet omdat die gegevens niet overeenkomen met het bevolkingsregister". Aan de andere kant blijkt dat de belastingdienst (!) die gegevens gewoon zonder problemen aanpast. Het zou helpen als de LKGT&T namens heel transgenderend Nederland met de belastingdienst zou praten om door hen een folder uit te laten brengen met hun visie op deze zaak, zodat werkgevers ook eerder bereid zijn om ondanks een M in het paspoort iemand toch formeel in te schrijven als "mevrouw".

Groetjes,

Frederique
N.B: Ik ben van plan om op 3 november naar Eindhoven te komen om dit ook voor te stellen en hier evt. aan mee te werken. (Mede) vandaar ook mijn vraag: waar zijn nog meer lacunes die LKGT&T op kan/moet pakken?
N.B-2: Pamela, bedankt!
Morbide
Forumdiva
Contacteer:

Bericht door Morbide »

Frederique_ schreef: Wat alleen al zou helpen is een simpele folder/PDF met iets als "welke zaken kun je doen (bijv: logopedie, epilatie, hormonen, geslachtsoperatie, SRS, etc) en wat heb je er voor nodig (bijv: wel/geen doktersverklaring nodig, wel/niet vergoed door ziektekostenverzekeraar, hoeveel kost het, hoe lang duurt het, enz).
FAQ Hoe verloops de geslachtsaanpassing in Nederland?

Verder is er nog the European TS resource site met handige brochures als HRT bij transgenders en Diagnosestelling bij transeksuelen en transgenders.

Weg met de LKG als je het mij vraagt.
Echt een specifieke reden voor het onderwerp "travestie" hebben we niet. Maar onderwerpen als tienerzwangerschap, anorexia, HIV/aids, ... enz. waren al te vaak aanbod gekomen en die mochten we niet meer kiezen.
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Als je nu naar een bank toegaat en je vraagt "kunt u mijn gender aanpassen van man naar vrouw" dan is het antwoord vaak "nee, want dat mogen we niet omdat die gegevens niet overeenkomen met het bevolkingsregister".
Ik heb een andere ervaring. Met de brief van het VUmc werd er bij mijn bank een aantekening gemaakt. Ik ontvang alles netjes op "mevrouw", maar het uiteindelijke aanpassen doen ze na de wijziging bij de GBA. Het ligt dus puur aan je bank hoe soepel die ermee omgaan.
Frederique_ schreef:Aan de andere kant blijkt dat de belastingdienst (!) die gegevens gewoon zonder problemen aanpast.
Bij de Belastingdienst ben je een "burgerservicenummer". Geslacht doen ze niet aan, dus aanpassen hoeft ook niet. Alle post ontvang je op "Geachte heer/mevrouw".
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Chantal,

Dat idee van die VU-brief meenemen naar de bank (ok, eerst "even" wachten tot ik die VU-brief krijg :wink: ) vind ik een goeie, bedankt! Voor mijn begrip: welke bank was dit?

Verder heb ik net even gekeken: op mijn voorlopige aanslag 2006 staat echt "Mevr FK Retsema".

Groetjes,

Frederique
Chantal C.
Forumdiva

Bericht door Chantal C. »

Frederique_ schreef:Dat idee van die VU-brief meenemen naar de bank (ok, eerst "even" wachten tot ik die VU-brief krijg :wink: ) vind ik een goeie, bedankt! Voor mijn begrip: welke bank was dit?
Rabobank...
A person is grown up not when they can take care of themselves, but when they can take care of others.
Janiek_
ForumDiva 2000

Bericht door Janiek_ »

Chantal C. schreef:
Frederique_ schreef:Dat idee van die VU-brief meenemen naar de bank (ok, eerst "even" wachten tot ik die VU-brief krijg :wink: ) vind ik een goeie, bedankt! Voor mijn begrip: welke bank was dit?
Rabobank...
Mijn ervaringen op dit punt:

Postbank en Triodosbank vinden een briefje met een beetje uitleg voldoende om je naar je gewenste gender te behandelen. Zowel Agis als Menzis maken er ook geen enkel probleem van, dus ook mijn zorgpas heb ik gewoon op V staan. Werkgever (uitzendbureau) doet ook niet moeilijk. Huisarts, apotheek, tandarts, kaakchirurg zetten mij in hun systeem volgens mijn wensen. Alleen bestanden die aan het sofinummer zijn gekoppeld, kunnen niet veranderd worden. Betrokkenen (bijv. politie, bij aangifte van diefstal) verontschuldigen zich in zo'n geval heel beleefd.

O ja, de bloedbank gaf te kennen dat zij "het mannelijke geslacht zouden hanteren :roll: " tot het mijne in de burgerlijke stand zou zijn aangepast.
Ik dweil, dus ik ben. - Vrij naar Descartes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Janiek,

Bij mij deed Triodos heel bot (stuurden zelfs een brief met "Geachte heer Retsema" om te vertellen dat mijn naam gelijk moest blijven aan de gemeentelijke administratie). Rabobank deed het -iets- netter door een gender-loze aanhef te gebruiken, maar wel met dezelfde inhoud. ABN-Amro belde op met de opmerking dat zodra ik met een paspoort bij het lokale kantoor langskwam men bereid was om het gender aan te passen aan het paspoort. En ook Menzis doet bij mij moeilijk door te eisen dat het gelijk is: "als ik de gemeentelijke administratie even bijwerk dan regelen we dat zo". Ik heb de man toen maar uitgelegd dat "de gemeentelijke administratie even bijwerken" nogal wat lastiger was dan hij zich voorstelde. Het veranderde niets aan de uitslag: men wou gewoon niet...

Aan de andere kant: ASN, FBTO en AK-Bank deden bij mij dan weer totaal niet moeilijk en regelden dat per kerende post (en bij de AK-bank direkt bij inschrijving).

Ook daarom denk ik dat het zinvol is om te proberen om een officieel boekje te krijgen wat nu formeel moet en wat niet. Heel veel mensen denken dat het formeel noodzakelijk is om ook het gender gelijk te houden met het paspoort. Maar als ook de belastingdienst dat -niet- doet, waarom zouden werkgevers en banken dan zo moeilijk doen? Het zou prettig zijn als we bij ons verzoek om genderaanpassing in een gegevensbestand gewoon een simpel boekje kunnen meesturen waar ook het logo van de belastingdienst op staat zodat de mensen die zo'n verzoek krijgen direkt weten dat het geen probleem is om ook hun administratie aan te passen. Nu is het namelijk (te) sterk afhankelijk van de medewerker die je treft.

Groetjes,

Frederique
Plaats reactie