Ieder haar meug

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
laura.sparkle
ForumFan

Ieder haar meug

Bericht door laura.sparkle »

Sponstanietje schreef: wo mar 04, 2026 1:40
laura.sparkle schreef: di mar 03, 2026 7:48 Hoi Sponstanietje,

Ja, haha, ieder haar meug, toch?

Nu je het benoemt, ben ik wel benieuwd naar jouw insteek. Waarom zie je jezelf "nogal afwijkend zelfs onder crossdressers"?

Liefs, Laura.
Ja precies

Om een paar dingetjes te noemen:
-Over het algemeen wordt nagellak als geweldig gezien onder CDs, heb ik gemerkt. Ik vind het maar niks. Nepnagels (waar je het kan zien dat ze nep zijn) vind ik zelfs erger (ook bij vrouwen trouwens).
-Meestal worden typisch vrouwelijke artikelen gewaardeerd, bloemetjes jurken en panties (niet zo gek want het zijn vrouwelijke dingen waar je normaal als man niet mee te maken hebt). Vind ik ook leuk maar ik merk dat een outfit met dames jeans en sneakers mij wel bevallen en ook qua kledingstijl anders ben (ben nog niet echt een crossdresser met mijn stijl tegengekomen) - mijn expressie qua kleding is wel vrouwelijk, maar tikje anders (gewoon niet stereotyp).
-Vaak wordt er uitgekeken naar kansen om te dressen of dat het rust geeft. Ik merk dat ik af en toe een kronkel heb waarbij ik mijzelf de moed in moet praten wanneer/voordat ik het doe. Ik weet niet eens waarom - kan dan nerveus worden en besluiten toch maar niet te dressen. Heel raar want ik vind dressen wel leuk en ik hoef thuis ook nergens bang voor te zijn.
-Soms spot mijn vrouw wanneer mijn vrouwelijke kant actief is en kan ik dus als man gekleed in girl-mode zitten (ik ben niet genderfluid/nonbinair trouwens) - ik vind dat apart. Ze zegt trouwens dat het niet vrouwelijk gedrag is, maar er zit iets in mijn blik dan/de manier waarop ik straal.
Hoi Sponstanietje,

Dankjewel voor jouw uitgebreide antwoord. Heel prettig om jouw mening te ontvangen. Omdat we in het draadje van Patricia zaten ben ik even een nieuwe begonnen, want ik vind dit heel interessant allemaal.

Als ik alles van jou zo lees, dan ben ik ook "afwijkend zelfs onder crossdressers" !! Hoewel, ik wil zelf liever niet spreken van "afwijkend". Want dat geeft me het gevoel dat ik (als crossdresser al afwijk van een maatschappelijke norm en dan ook nog) afwijk van de norm van de crossdresser, wat die norm ook is. Ik zou liever zeggen: ik ben mezelf. Misschien bedoelde jij dat ook zo en brabbel ik te veel door.

In het begin droeg ik nog mijn herenondergoed, nu draag ik damesondergoed. Dus kennelijk is het bij mij niet met "lingerie" begonnen. Eerst dacht ik dat ik jurken, drukke bloemenprintjes, hakjes en nagellak nodig had. Nu zie ik er meer uit als bijna alle dames op straat. Precies zoals jij ook beschrijft. Laatst had ik zelfs een tuinbroek aan, haha.

Af en toe wil ik opeens niet meer crossdressen. Soms sta ik al met mijn kleding in mijn hand. Waarom weet ik ook niet precies. Soms heb ik toch geen zin, dan voel ik me op dat moment niet vrouwelijk genoeg. Ben ik misschien toch emotioneel genderfluïde? Of heb ik net als met alles soms wel zin en soms niet. Andere keren denk ik: vrouwen kleden zich ook regelmatig om en twijfelen ook wel eens over hun outfit. Eigenlijk ben je dan supervrouwelijk op zo'n moment. Tenslotte nemen dames meer risico met dameskleding dan heren met herenkleding. Ik ben er dus ook nog niet helemaal uit.

Misschien zijn wij wel de norm, haha. En zijn die crossdressers met een panty en lingerie fetisj "anders". Haha. Geen idee. In ieder geval: ieder haar meug, allemaal prima.

Liefs, Laura.
"Hallo, gezellig!", Lena Braams, 't Schaep met de 5 Pooten.
Sponstanietje
ff weer wat posten

Re: Ieder haar meug

Bericht door Sponstanietje »

Bedankt voor het starten van een nieuw draadje - had er zelf ook dubbele gevoelens bij dus dit is makkelijker.

Dat starten met typische dingen en op een gegeven moment meer overgaan naar dagelijkse vrouwenkleding is wel een ding wat ik vaker zie gebeuren. Of bijv dat het 'spannende' verdwijnt en het meer gaat over rust en/of jezelf zijn.

Ik denk dat ik daar nog niet ben. Zelfs al dress ik zal sinds 2010, doe ik het zo infrequent dat ik mijzelf nog niet als ervaren zie - wel aardig wat ervaringen van anderen gehoord.
Denk dat ik een paar stijlen heb. Niet alles zou geschikt zijn voor buiten (bijv te cute/cosplay-achtig).

Er zit bij mij ook (al zie ik dat niet perse als afwijkend) een identiteitsaspect in; er zit een vrouwelijke kant in mij die ik lang geen ruimte heb gegund - pas de laatste jaartjes. Ik zie mijzelf als man en ik ben tevreden als man, maar mijn vrouwelijke kant is een facet van mijzelf. Als ik mij omkleed komt dan versterkt dat (mijn vrouw merkte op dat terwijl ik makeup aan het aanbrengen was, hoe ik praatte veranderde - beetje zoals je bij acteurs ziet wanneer ze in hun rol komen - al is het bij mij geen rol).
Dus het is een stukje expressie.
Denk trouwens wel dat er wel meer crossdressers zijn die er zo in zitten wat dat specieike betreft, maar er zijn ook andere insteken; soms zo simpel als: ik vind het gewoon fijn zitten; meer niet.
laura.sparkle
ForumFan

Hoi Sponstanietje,

Ja dat! Bijzonder hoor dat we zo op dezelfde golflengte zitten.

Wat ik ook mooi vind is dat jij kennelijk met jouw vrouw hierin een modus hebt gevonden. Dat is mij helaas niet gelukt.

Ik denk het het bij mij ook eerder een identiteitsding is, dan dat ik dat jurkje met bloemetjes en de panty aan moet. Dat ik bepaalde kanten van mezelf vrij kan laten, wat me als "man" niet in die mate lukt. Daardoor verandert mijn gedrag ook een beetje en de manier waarop ik redeneer en reageer. Ik praat ook een beetje anders: iets drukker en iets lichter.

Heb jij dit ook? Dat je soms na een paar uur "vergeet" dat je aan het crossdressen bent? Als dat gebeurt dan vind ik dat super fijn, dan zit ik helemaal in mijn "zen" en is het geen rol meer.

Je vertelt dat je nog niet veel ervaring hebt, maar zo te zien ben je al een heel eind op weg. Dat je dit allemaal realiseert wat je vertelt, dat komt ook omdat je er al 16 jaar over nadenkt lijkt mij zo, toch? Ik hoop dat je nog vaak en met plezier blijft crossdressen.

Liefs, Laura.
Sponstanietje
ff weer wat posten

Ik denk het het bij mij ook eerder een identiteitsding is, dan dat ik dat jurkje met bloemetjes en de panty aan moet. Dat ik bepaalde kanten van mezelf vrij kan laten, wat me als "man" niet in die mate lukt. Daardoor verandert mijn gedrag ook een beetje en de manier waarop ik redeneer en reageer.
Het is bij mij wel/ook zo dat ik verschillende voorkeuren of interesses heb tov de 2 modussen. Ik heb bijv over schoenen 2 totaal tegenovergestelde meningen.
"Ik praat ook een beetje anders: iets drukker en iets lichter."
Ja dat was hoe mijn vrouw het omschreef bij mij. Ik ben ook weleens geschrokken van hoe mijn stem vanzelf per ongeluk heel hoog kan komen dan, terwijl ik geen stemtraining doe en ook niet probeer een hogere stem op te zetten.
Heb jij dit ook? Dat je soms na een paar uur "vergeet" dat je aan het crossdressen bent?
Zover komt het denk ik niet. Ik kan/wil pas 1 uur snachts op zijn vroegst omkleden en dan is het een x aantal dingen proberen en dan is het bijv alweer zo 3 a 5 uur snachts - vooral als ik makeup wil doen dan voelt mijn tijd erg beperkt.
Je vertelt dat je nog niet veel ervaring hebt, maar zo te zien ben je al een heel eind op weg. Dat je dit allemaal realiseert wat je vertelt, dat komt ook omdat je er al 16 jaar over nadenkt lijkt mij zo, toch? Ik hoop dat je nog vaak en met plezier blijft crossdressen.
Ik doe heel veel zelfreflectie over vanalles. Ik vind het ook interessant om ervaringen van anderen te horen (ook al zie ik wat dingen vaak terugkomen zie ik crossdressers als mensen als erg divers).

Maar directe ervaringen zoals ervaring met makeup en mode, daar ben ik bijvoorbeeld voor mijzelf nog best zoekende/proberende (bij eyeliner krijg ik nog steeds de zenuwen :D ).
Zelfs het online praten over wat ik doe/ben is ook pas nog maar sinds enkele jaren. Daarvoor heb ik het echt jaren voor mijzelf gehouden als geheim.

Hmm 16 jaar alweer, ik zat nog mentaal in de 10 :D
laura.sparkle
ForumFan

Hoi Sponstanietje,

Wat een overeenkomsten, leuk !!

Wat jij hebt met 2 modi schoenen heb ik met sieraden. De man houdt van rvs en zilver, de vrouw van goud en parels, haha. Hoe zit het dan precies bij jou met die schoenen?

Jammer dat het je nog niet lukt om langdurig te crossdressen. Ik vind het beginnetje altijd spannend, vooral als ik mijn pruik op zet. Bij het make-uppen begin ik te ontspannen. De deur uit is weer spannend, maar zodra ik op mijn damesfietsje zit ben ik helemaal Laura. Hoop dat het jou binnenkort ook lukt om iets langer te crossdressen, misschien als jij een keer hele dag alleen thuis bent?

Goed van je die zelfreflectie. Ik probeer het ook, maar ik vind het niet makkelijk. Er is wel literatuur, maar niet veel en vaak herken ik me er niet in. Ik vind bijvoorbeeld drag heel iets anders en ik heb ook niet genderdysforie. Het vlaamse Transgender Infopunt heeft mij veel geholpen, voor dingen die ik herken en ook voor dingen die ik niet herken. Hoe doe jij zelfreflectie? Heb jij nog mooie bronnen?

Haha, eyeliner, dat doe ik voorlopig helemaal niet meer, ik kan het gewoon niet. Eigenlijk vind ik het ook wel te heftig bij mij staan, ik weet niet of ik dat echt mooi bij mij vind. Mascara vind ik meestal genoeg, soms oogschaduw. Heel af en toe nagellak, met name in de zomer. Vroeger deed ik nog foundation en blush maar dat doe ik de laatste tijd ook niet meer.

Liefs, Laura.
Sponstanietje
ff weer wat posten

Alvast sorry voor de lap tekst. :D
laura.sparkle schreef: di mar 10, 2026 12:14 Hoi Sponstanietje,

Wat een overeenkomsten, leuk !!

Wat jij hebt met 2 modi schoenen heb ik met sieraden. De man houdt van rvs en zilver, de vrouw van goud en parels, haha. Hoe zit het dan precies bij jou met die schoenen?
Als man: "1 paar schoenen is genoeg. Zou niet weten waarom je meer zou nodig hebben (tenzij bijv een net paar voor op kantoor)"
Girlmode: "Omg, die moet ik hebben!" Ik heb bijv ook echt een zwak voor mary jane schoenen en als ik een lolita outfit zie wordt ik hyped
laura.sparkle schreef: di mar 10, 2026 12:14 Jammer dat het je nog niet lukt om langdurig te crossdressen. Ik vind het beginnetje altijd spannend, vooral als ik mijn pruik op zet. Bij het make-uppen begin ik te ontspannen. De deur uit is weer spannend, maar zodra ik op mijn damesfietsje zit ben ik helemaal Laura. Hoop dat het jou binnenkort ook lukt om iets langer te crossdressen, misschien als jij een keer hele dag alleen thuis bent?
Overdag ben ik huiverig dat ik door een raampje gezien wordt (is redelijk wat voetgangersverkeer langs mijn voordeur dan en je kan makkelijk de woonkamer in kijken). Plus ik moet de juiste stemming hebben om te dressen.
Ik geloof dat ik dat maar 1x gedaan heb, tijdens kerst wanneer ik om omstandigheden als enige niet meekon naar mijn schoonfamilie. Heb thuis lekker gezellig gemaakt en dineetje met mijzelf, met makeup op en een gekleed op kerstdiner. Vond ik heel leuk en zou ik best nog een keer willen doen!

Ik zou het ook leuk vinden om een andere crossdresser waarmee ik beetje dezelfde vibe heb als vriend(in) te bezoeken en dat we dan allebei daar omgekleed/opgemaakt beetje chillen, over gamen, anime, crossdressing of whatever hebben/doen. Maar ik zie zoiets als erg onwaarschijnlijk; Je hebt het dan over een specifieke wens waarbij iemand tot een extreme minderheid binnen een extreme minderheid behoort met specifieke interesses EN in hetzelfde land leeft EN je moet elkaar liggen.
laura.sparkle schreef: di mar 10, 2026 12:14 Ik vind bijvoorbeeld drag heel iets anders en ik heb ook niet genderdysforie.
Drag heb ik eerlijk gezegd niets mee, maar snap dat sommige crossdressers dat leuk vinden om te doen. Zelfde met wat ik zei over underdressing (wanneer stiekem iemand vrouwenondergoed onder zijn normale kleren aanheeft) en zelfs daarbinnen zijn er nog verschillende beweegredenen.
laura.sparkle schreef: di mar 10, 2026 12:14 Hoe doe jij zelfreflectie? Heb jij nog mooie bronnen?
Ben introvert analytisch en volg mijn intuitie. Ik hoor weleens dat ik veel in mijn hoofd zit/mij (te) veel zorgen maak over hoe anderen mij ervaren.
Heb de belangrijkste vragen al tijdens mijn puberteit gesteld aan mijzelf met nadruk om eerlijk naar mijzelf te zijn in de antwoorden.
En paar jaar terug zelfde over mijn vrouwelijke kant en daarom ben ik ook zelfverzekerd/comfortabel met mijn genderidentieit en geaardheid.
laura.sparkle schreef: di mar 10, 2026 12:14 Haha, eyeliner, dat doe ik voorlopig helemaal niet meer, ik kan het gewoon niet. Eigenlijk vind ik het ook wel te heftig bij mij staan, ik weet niet of ik dat echt mooi bij mij vind. Mascara vind ik meestal genoeg, soms oogschaduw. Heel af en toe nagellak, met name in de zomer. Vroeger deed ik nog foundation en blush maar dat doe ik de laatste tijd ook niet meer.
Ja, mijn voorkeur qua makeup is ook om tikje minder (heftig) te doen, maar ik gebruik wat meer dan jou.
Meestal is het bij mij: color corrector (tegen de baardschaduw), foundation, hilights (tegen de pandaogen - wat echt super werkt!) en mijn setting powder maakt dat mijn huid er zachter uitziet, verder beetje lipliner voor vrouwlijkere lipvorm, gloss of een niet te opvallende lipstick, mascara en vaak een lichtere oogschaduw.
Heb een paar keer geexperimenteerd met bronzers/highlights/contour, maar zie mijzelf nog als newbie daarin.
laura.sparkle
ForumFan

Hoi Sponstanietje,

Niks erg hoor, ik vind het wel gezellig. Maar misschien dat anderen denken wat doen die twee hahaha. En dan nog.

Grappig wat je vertelt van die schoenen. Dat heb ik ook wel. Als vrouw wil ik in ieder geval van allerlei soorten schoenen (laarzen, laarsjes, sandalen, sneakers, enz.). Zo langzamerhand heb ik de meeste soorten wel, maar ik zoek nog van die chunky loafers, voor een preppy outfit. Leuk Lolita, komt soms in de buurt van preppy, toch? Bijvoorbeeld met een ruitjesrok en de schoenen. Haha. Soms draag ik chic, soms spijker/sportief, soms preppy.

Wat zijn jouw favoriete kledingwinkels?

Nou zeg, dat is echt niet makkelijk voor jou, zelfs thuis niet. Ja op stap gaan met anderen is een goed idee. Zelf doe ik het ook. Eerst wilde ik andere crossdressers ontmoeten, maar later merkte ik dat dat eigenlijk helemaal niet hoeft. Dus heb ik veel vriendinnen gemaakt, haha. Zij vinden het leuk zo'n man/vrouw in één. En ik krijg weer tips. Misschien is dat voor jou ook een optie, in ieder geval heb je meer kans.

Over mijn geaardheid ben ik ook zeker al sinds mijn puberteit. Maar mijn identiteitsding is wel nieuw. Terugkijkend op mijn leven begrijp ik mezelf steeds beter, ook dingen van lang geleden die ik toen niet begreep. Een mens blijft zich ontwikkelen denk ik dan maar.

Ja inderdaad jij gebruikt iets meer make-up. Prima toch? Met die eyeliner zag ik er uit als Inez Weski, haha, bij haar staat het trouwens wel. Inderdaad de enige reden dat ik soms iets op doe is vanwege de baardgroei, liefst een primer om de gaatjes van haartjes en pukkels te plamuren. Na de make-up doe ik dan ook wat poeder op, dan glimt het minder. Lippenstift en lipgloss doe ik wel vaak op. Ik heb heel wat zomerse en winterse kleurtjes, stuk of tien denk ik wel. Scheelt ook weer met kloofjes in de lippen. Leuk dat je zo veel experimenteert, alleen maar goed toch? Al doende leert men.

Liefs, Laura.
Sponstanietje
ff weer wat posten

laura.sparkle schreef: wo mar 11, 2026 9:02 Hoi Sponstanietje,

Niks erg hoor, ik vind het wel gezellig. Maar misschien dat anderen denken wat doen die twee hahaha. En dan nog.
Ja en anders kan/mag je mij ook DMen.
laura.sparkle schreef: wo mar 11, 2026 9:02 Grappig wat je vertelt van die schoenen. Dat heb ik ook wel. Als vrouw wil ik in ieder geval van allerlei soorten schoenen (laarzen, laarsjes, sandalen, sneakers, enz.). Zo langzamerhand heb ik de meeste soorten wel, maar ik zoek nog van die chunky loafers, voor een preppy outfit.
Ja ben zelf ook nog beetje op zoek. Dichtstbijzijde wat ik laatst heb gekocht waren Buffalo Gospher - maar lijkt mij weer net iets te heftig om buiten aan te doen. Meeste schoenen in die hoek zijn vaak te klein (als mannelijke schoenmaat weleens maat 47.5 of 48 gehad. Vrouwelijke schoenmaten zijn meestal 43-45 maar ik heb ook maat 42 - hangt echt af van het merk wat kan)
laura.sparkle schreef: wo mar 11, 2026 9:02 Leuk Lolita, komt soms in de buurt van preppy, toch? Bijvoorbeeld met een ruitjesrok en de schoenen. Haha. Soms draag ik chic, soms spijker/sportief, soms preppy.

Wat zijn jouw favoriete kledingwinkels?
Meeste haal ik bij Zalando. Ik haal ook weleens bij attitudeholland. Heb verder nog niet iets gevonden online wat een volledige match is.
Fysieke/lokale winkels waag ik mij zelfs als man niet meer aan. Heb die behoefte ook niet in girlmode. Lekker thuispassen vanalles en retour sturen wat niet bevalt.
laura.sparkle schreef: wo mar 11, 2026 9:02 Over mijn geaardheid ben ik ook zeker al sinds mijn puberteit. Maar mijn identiteitsding is wel nieuw. Terugkijkend op mijn leven begrijp ik mezelf steeds beter, ook dingen van lang geleden die ik toen niet begreep. Een mens blijft zich ontwikkelen denk ik dan maar.
Ja soms voelt het alsof je nog steeds aan het puberen bent. Zelfs lichamelijk heb ik soms van die momenten gehad dat ik denk: "het is dat ik weet dat ik niet aan de hormonen zit anders kwam het daardoor"
laura.sparkle schreef: wo mar 11, 2026 9:02 Ja inderdaad jij gebruikt iets meer make-up. Prima toch? Met die eyeliner zag ik er uit als Inez Weski, haha, bij haar staat het trouwens wel.
Ik doe alleen mijn bovenste ooglid (en liefst alleen de buitenste helft/hoek daarvan. Als ik onderste ook meepak wordt dat teveel.
RoméeAdmin
Forum / Website Beheerder
Contacteer:

Bericht door RoméeAdmin »

laura.sparkle schreef: wo mar 11, 2026 9:02 Niks erg hoor, ik vind het wel gezellig. Maar misschien dat anderen denken wat doen die twee hahaha. En dan nog.
Ik vind het eigenlijk wel prima, en ik denk anderen ook wel.
In heel veel zaken herken ik mezelf ook in, is net alsof jullie in mijn hoofd zitten.

Zou zeggen, ga zo lekker door :wink:
laura.sparkle
ForumFan

Hoi Sponstanietje,

Leuk die Buffalo Gospher! Past mooi bij hele speciale outfits. Ik overweeg van die lage veterboots ("kistjes" maar dan voor dames). Die zijn iets minder heftig. Bij Van Haren hebben ze soms maat 44 nog.

Ik heb cosplay nog niet geprobeerd. Eigenlijk voelt crossdressing bij mij sowieso al als een soort cosplay. Zeker als ik mijn outfit heel consequent style en een gek ding toevoeg, bijvoorbeeld een band, strik of shawl in mijn haar. Lollipop noem ik dat zelf. Haha.

Begrijp dat wel dat je winkels mijdt. Ik hou ook niet zo van drukte. Maar op een leuk dagje in een leuk stadje kan ik toch wel genieten van shoppen. Liever ga ik dan op rustigere dagen en tijden. Het snuffelen en passen vind ik erg leuk. Je zoekt iets en komt iets anders tegen, dat vind ik spannend.

Wel mooi hoor, als je make-up gebruikt. Zo te zien heb je er verstand van. Haha. Goed.

Liefs, Laura.
laura.sparkle
ForumFan

Hoi Romée,

Dankjewel!

Doe gerust mee. Haha.

Liefs, Laura.
DeboraW
ff weer wat posten
Contacteer:

Bericht door DeboraW »

Hallo,

Ik zelf heb maat 42 herenschoenen en maat 41 dames, dus ik heb heel veel keus. Heb al schoenen bij Silhouette hier in Rotterdam gekocht. Ben ook al een paar keer bij van Haren geweest hier in het winkelcentrum Keizerswaard. Had al bij Bonprix online schoenen gekocht.

Groetjes Debora.
Sponstanietje
ff weer wat posten

laura.sparkle schreef: do mar 12, 2026 11:01 Ik overweeg van die lage veterboots ("kistjes" maar dan voor dames). Die zijn iets minder heftig. Bij Van Haren hebben ze soms maat 44 nog.
Ik moet dan meteen denken aan Docs, maar elke keer weer als ik ze probeer denk ik aan hoe duur ze zijn.
Sterker; ik denk dat zelfs als ik ze bij anderen zie.
laura.sparkle schreef: do mar 12, 2026 11:01 Ik heb cosplay nog niet geprobeerd. Eigenlijk voelt crossdressing bij mij sowieso al als een soort cosplay. Zeker als ik mijn outfit heel consequent style en een gek ding toevoeg, bijvoorbeeld een band, strik of shawl in mijn haar. Lollipop noem ik dat zelf. Haha.
Ja ik ken dat wel een beetje in een paar van mijn outfits (dat bedoelde ik eerder ook met; niet geschikt voor buiten). Voelt als cosplay alleen cosplay je niet een specifiek iemand/figuur. En omdat ik het in het 'geheim' thuis doe kan dat ook.
Bij mijn oudste zoon toen ik gesprek met hem had over dat ik crossdress, begon ik ook met de parallel met cosplay of crossplay.

Kreeg trouwens elders mee dat sommige crossdressers cons gebruiken om te kunnen crossdressen (maar dan onder mom van 'crossplay') zonder dat iemand dan gek opkijkt. Zie het mijzelf niet doen, maar het idee is wel geinig.
laura.sparkle schreef: do mar 12, 2026 11:01 Je zoekt iets en komt iets anders tegen, dat vind ik spannend.
Ik heb zoiets met online shoppen. Meestal probeer ik iets in mijn order toe te voegen wat ik normaal niet zo gauw zou proberen en komt weleens voor dat dan juist dat artikel mij het beste staat en dat ik dat dan wil houden en dat voelt leuk.
Plaats reactie