Mee eens. Dat geldt trouwens voor allerlei soorten minderheden -- ethnische minderheden, gehandicapten, mensen met HIV, Tourette Syndroom of andere aandoeningen. Maar soms is er wat werk voor nodig, om te zorgen dat zoiets algemeen wordt. Helaas zijn wij er niet zo ver.Violet Skye schreef:Iemand die zelf geen trans is, zal het nooit kunnen begrijpen. Dat hoeft ook helemaal niet. Transen behandelen als lid van het gewenste geslacht is genoeg.
TG is een relatief nieuwe verschijnsel, en kennis daarvan is nog niet wijdverspreid buiten T-kringen. Dat het voor veel mensen ook niet duidelijk is wat een TG is, waaronder mensen die zich TG noemen, maakt het idd moeilijker, maar is niet ter zake in deze discussie.Voilet Skye schreef:Een TG is toch iemand die zichzelf structureel als lid van het andere geslacht presenteert en daarbij soms ook lichamelijke aanpassingen wenst? Volgens mij noemen veel mensen zichzelf TG terwijl ze dat niet zijn. Dat maakt het nog moeilijker om te begrijpen wat het is.
Empathisch vermogen voor mensen die anders zijn vind ik niet de sterkste kant van de nederlandse samenleving. Meestal zijn hun bedoelingen goed. Dat geldt dus niet alleen tov transen, maar ook allerlei soorten mensen die zich in een andere positie verkeren dan de doorsnee nederlander. Of het ergens anders beter is, betwijfel ik.Violet Skye schreef:Zo zou je het kunnen bekijken. Wel jammer dat het dan eerst ten koste van iemand moet gaan.
Wat dan ook de aankondiging op de BNN site was, de werkelijke inhoud van de uitzending was anders. En als je hele reden om het trans-onvriendelijk te noemen gebaseerd is, op de ene keer dat het woord "ombouwen" in verband werd gebracht met transseksuelen, dan moet Dolce Vita velen malen erger zijn, want het woord viel daar om de haverklap.Violet Skye schreef:Dit was de aankondiging op de BNN site: ...
En dan, Esther -- tja, ik weet het ook niet meer. Er schijnt dat er, naast post-op en pre-op TS, ook zoiets bestaat als een no-op. Maar ja, misschien moeten wij dan ook niet in zulke hokjes gaan denken, heb ik weleens ergens gelezen. Misschien heeft Violet gelijk, en iemand die zelf geen trans is, kan dat nooit begrijpen. Maar omgekeerd ook -- als je zelf trans bent, begrijp je niet precies wat in een TG of TV -- of iemand zonder enige vorm van genderdysforie -- omgaat.
Lisa