Een vraagje

Algemeen

Moderator: Moderators

Vivian Michelle
dagelijks aanwezig

Bericht door Vivian Michelle »

Taschja,

:lol: 1 ding kan ik je verzekeren; er zijn programma's in het Arabische Schrift voorhanden, wil niet zeggen dat De Arabier ook maar iets van Kompjuters begrijpt. In het land der blinden is Eenoog koning, het was destijds in het Linker Buurland van waar ik nu zit (Zuid-Oost, in de buurt van de Straat van Hormoes) zo erg dat ik als "computerleraar" door het leven gegaan ben, alleen maar omdat ik wist hoe zo'n pestding AAN en, nog veel belangrijker, UIT moest. In de Arabische wereld zijn het over het algemeen Westerlingen die zich met het "diepe" van een C bezighouden, al zijn er ook al een bult Indiers met dit soort praktijken aan de gang. Maar ik snap er nog steeds niks van, al heb ik voorheen op school wel les gehad in programmeren, maar dat had toen al niet de interesse.

Oh nog iets, Arabisch is een schrift van aan elkaar gekraste spraakklanken, zeg maar platgeslagen vliegen op een rijtje. Valt voor mij na 2 en een 1/2 jaar nog steeds niet veel van te maken. En zover ik heb begrepen worden alle daadwerkelijke computertermen hier evengoed in het Engels uitgesproken, maar omdat het schrift uit klanken bestaat, zien ze toch kans om er een geheimschrift van te maken.

Groetjes,

Viv :wink:
Live your life, be FREE!!!
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Salaam aleikum Vivian Michelle,

Wat een seriueze reaktie op mijn posting :D :D :wink: Ik bedoelde eigenlijk het vakjargon over de PC :wink: :wink: dat is chinees en russisch en nog een aantal vreemde talen voor mij 8)

Ik weet wat voor taal het is, ik had een cursus arabisch thuis liggen.
Wat een taal... het schrift is daarin tegen wel geinig, streepje zo, streepje hier, puntje daar en je hebt een woord. Ik had een paar collega's uit die regionen.

Ik had beter mijn geld in een cursus Engels of Duits kunnen steken dan Arabisch... volgens mij leert een Europeaan de taal met al die keelklanken heel erg moeilijk.

Greetzz, Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Vivian Michelle, wat doe je trouwens tussen al die keelklanken? Je bent er toch niet voor niks!? Misschien heb je het al elders gezegt maar ben te lui het uit te zoeken! Lijkt me wel of niet leuk tussen de jurkdragers te moeten werken als je zelf als man moet tonen :-? :wink:

Blijkbaar heeft het niks met computer te maken :roll:

Liefs Mara
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Hi,

Ik wist het wel als ik daar zou zitten in Saoudi Arabie... dan had ik waarschijnlijk een baan bij een grote oliemaatschappij :D Nee, dan zat ik liever op een offshore produktie-platform in de Noord-Zee.

Maar aan de andere kant, wat ben ik blij dat ik er niet zit!!!
Veel te warm die zandbak zonder water om eens een duik te nemen :wink:

Greetzzz, Nataschja
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Nataschja schreef:vakjargon
Kan het niet laten hoor moet dit even vertellen. Dit is een schoolvoorbeeld (en dan letterlijk) van een contaminatie oftewel het doorelkaar halen van twee betekenis verwante uitdrukkingen waardoor een verkeerd nieuw woord of een verkeerde nieuwe uitdrukking ontstaat.

Het is vaktaal of Jargon. Niet dat ik je wat kwalijk neem hoor maar kom deze uitdrukking vaker tegen en wilde er nu eens wat van zeggen. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

:oops: :oops: :oops:

Ja juf, ik zal proberen om deze twee termen uit elkaar te houden.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

greetzzz, Nataschja :oops: :wink:
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Hehehe goed zo Juf Jo is niet voor de poes en slaat met rietjes als je niet oplet :wink: 8)
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Hi,

Zolang het geen zweepjes worden en niet te harde tikken is mij alles best :wink: :D

Oo wat zet ik hier nu weer neer??

Greetzzz, Nataschja
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Vivian,

Dit weet jij al waarschijnlijk, maar er zullen toch wel een hoop mensen zijn die het niet weten. Niet alle arabieren zijn moslim, en niet alle moslims zijn arabieren. Iraniers en Turken, om twee volkeren te noemen, zijn wel moslim maar niet arabieren, evenmin als de koerden of de berbers uit Marokko, waarvan er onder de marokkaanse gemeenschap in Nederland er ook veel zijn. Ook zijn er heel veel christelijke arabieren, en die gemeenschappen zijn ook hier te vinden.

Het arabisch is een rijke en mooie taal. Het is een semitische taal en is dus verwant aan het moderne (en ook bijbelse) hebreeuws, alsmede het aramaisch (het taal dat in de tijd van Jezus in Palestina werd gesproken, en die vrijwel uitgestorven is, behalve in een paar kleine dorpjes in Syrie). Het arabische cultuurgoed is rijk aan poezie, en zowel in vertaling als in het origineel (als je de taal spreekt), zijn de gedichten mooi en diepzinnig.

Net zoals in hebreeuws en aramaisch bestaat het arabische alfabet alleen uit medeklinkers; klinkers worden door middel van accent symbolen doorgegeven, en wordt het van rechts naar links geschreven. De volgorde van de arabische alfabet lijkt meer op de hebreeuws en griekse alfabet dan de onze, maar dat is niet vreemd omdat ze dichterbij de taal van de Phoeniciërs ligt, de uitvinders van het alfabet.

Het arabische cultuur is ook rijk. Tijdens onze middeleeuwen, werd de kennis van wetenschap, filosofie en wiskunde (het woord "algebra" bijvoorbeeld, is afkomstig uit het arabisch) in de arabische wereld gehandhaafd, terwijl het hier zo goed als verloren ging. Dat wij nog kennis hebben van de griekse filosofen hebben wij te danken aan de arabieren.

Ook in die tijden was tolerantie voor andere godsdiensten en volkeren onder arabische heersing normaal; in het arabische spanje, bijvoorbeeld, leefde moslims, christenen en joden vreedzaam met elkaar. Eenmaal door de christelijke koningen heroverd, werden de moslims en joden door de inquisitie verbannen of vermoord. Concepten zoals ridderlijkheid, zowel tegenover burgers, vrouwen, kinderen en ouderen, als tegenover je vijande op het slagveld, waren vreemd voor de kruisvaarders, die zelfs het christelijke Constantinopel in brand stak op weg naar de Heilige Land, totdat ze kennismaakte met de legers van Saladin.

Er is veel veranderd en de arabische landen van vandaag zijn niet te vergelijken met de (relatief) verlichte koninkrijken van toen. Maar enige nuancering is geboden. Wij hebben veel te danken aan de arabische cultuur.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Vivian Michelle
dagelijks aanwezig

Hemeltje dames, dit wordt denk ik een "lange", en om het een beetje geordend te houden, begin ik bij Nataschja.

Ahlan wa sahlan, bint gameela, misa' il khar? Izzayyik.
Jouw opmerking aangaande de taal was voor mij net het moment om eens wat meer de Arabische Wereld te verduidelijken, al snappen een boel mensen hier ook niet waarom die Saudiers zo bijster stug en anti-Westers ingesteld zijn, hun rijkdom hebben ze uiteindelijk te danken aan een stel imbiciele Engelsen die het in hun botte hersens haalden om in die bloedverzengende hitte naar olie te gaan zoeken.
En inderdaad, als je zo eens een paar van die platgeslagen vliegen op papier zet, is het best geinig als je daarbij bedenkt dat er mensen zijn (en dat zijn er meer als de meeste mensen verwachten) die het nog kunnen ontcijferen ook. Maar goed, onze telling komt uit het Arabisch (1,2,3 en zo verder, dat verhaaltje klopt).
Maar wat keelklanken betreft is Spaans en Portugees net zo'n ellende voor mij, niet te vergeten "hoe klink ik enigzins vrouwelijk" :evil: !

Mara,
Wat ik in deze uithoek van de wereld doe is werken! Mijn werkgever verkoopt produkten die onmisbaar zijn bij het beheren van een haven of het uitvoeren van patrouillerende taken voor de Kustwacht. En daarbij wordt een opleiding voor het personeel meegeleverd. Daar ik bij de Koninklijke Nederlandse Marine aan boord van de schepen waarop ik gevaren heb zo goed als altijd Opleidingsmeester ben geweest en mijn nieuwe werkgever dit ook heeft doorgekregen van de Marine, mag ik dus in het Midden-Oosten (van Syrie tot en met Oman en alles wat er aan Arabisch/Islamitische landen tussen ligt, dus ook Irak (gelukkig afgeblazen) en Iran) lesgeven aan kneuzen die totaal geen idee hebben wat ze met een nieuw schip moeten doen. Deze opleidingsverzorging is zowel nautisch (voor de stuurlieden) als technisch (voor het machinekamerpersoneel). Nu ben ik in de Verenigde Arabische Emiraten, maar ondanks dat men hier veel Westerser is ingesteld, ik kan hier nog steeds de bak in voor het "zich anders doen voorkomen dan het geslacht vermeld in des persoons paspoort". Dus ja, vervelend. Maar 1 geluk, 19 september ongeveer fladder ik terug naar Nederland voor een paar dagen. En voor zover ik weet hoef ik mij niet bij "de baas" te melden, dus begint het kleden als de andere sexe weer, zij het dan wel de HELE dag en niet zoals nu enkel 's avonds met alle luiken dicht, telefoon onbereikbaar en alle deuren op slot.

Bovenstaand verhaal geeft ook gelijk antwoord op Natas d'r vragen uit haar 2de reactie na mijn voorgaande. Wel heb ik altijd als voordeel dat ik aan de kust zit, enige plekken hier waar schepen hun werk kunnen doen.

En inderdaad Lisa, niet alle Arabs zijn moslim, ga maar eens naar Syrie, Libanon of Jordanie, daar vindt je vast nog wel andere religies (ik heb ze in ieder geval wel gevonden). Wel knap dat je al die informatie, die overigens voor de onwetende best interessant is om te lezen, boven water getoverd hebt. Alleen een opmerking aangaande jouw 1 na laatst geplaatste alinea, zoals je zelf al aangeeft in de laatste alinea van jouw reactie, TIJDEN ZIJN VERANDERD!!! In de meeste Arabische landen is de vrouw van ondergeschikt belang in het openbaar, zeer zeker in Saudi Arabie, slechts thuis heeft zij wat te vertellen en dan alleen nog maar over de hulp(en) in de huishouding en af en toe de kinderen. In het openbaar kan ze het "shaken", dan heeft de Witte Jurk het voor het zeggen. Alhoewel daar ook in Saudi Arabie iets in aan het veranderen is, Vrouwen krijgen wel steeds meer vrijheden, m.u.v. het besturen van een motorvoertuig.

Voorlopig heb ik hier (Arabische Wereld) mijn tijd verdaan sinds begin 2002, enige voordeel is wat meer Europeesche Florijnen, en dat vind de Nederlandse belastingdienst ook heeeel prettig :evil:, op mijn spaarrekeningetje dan wanneer ik bij Hare Majesteits Marine had blijven dienen.

Maar goed, dit was dus een reactie op eerder geplaatste reacties die van het orginele onderwerp afwijken. Dan laat ik het hier maar bij voor nu.

Bedankt voor jullie reacties, Dames :D :D :D !

Groetjes en een dikke pakkerd,

Vivian Michelle :wink:
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Nataschja schreef:Hi,

Zolang het geen zweepjes worden en niet te harde tikken is mij alles best :wink: :D

Oo wat zet ik hier nu weer neer??

Greetzzz, Nataschja
Oh oh ik heb hier een slechte invloed op mensen merk ik wel weer 8) 8)
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Joanne schreef:
Nataschja schreef:Zolang het geen zweepjes worden en niet te harde tikken is mij alles best :wink: :D
Oh oh ik heb hier een slechte invloed op mensen merk ik wel weer 8) 8)
Lieverds, komend weekend weer :D :D in Ahoy, Rotterdam. http://www.kamasutrabeurs.nl/ Vrijdag, zaterdag en zondag voldoende erotiek te zien inclusief zweepjes en aanverwant :lol:
liefs, Josette
Vivian Michelle
dagelijks aanwezig

Josette lieverd,

Nataschja begon dit onderwerp over KOMPJOETERS, wat heeft de KAMASUTRA-beurs daar nu weer mee te maken? :wink: Ik heb zo het lichtroze vermoeden dat het ene toch IETS MEER OPWINDEND :oops: :P :lol: :wink: is dan het andere :lol: !

Groetjes,

Vivian
Joanne
ForumDiva 2000

Bericht door Joanne »

Vivian Michelle schreef:Josette lieverd,

Nataschja begon dit onderwerp over KOMPJOETERS, wat heeft de KAMASUTRA-beurs daar nu weer mee te maken? :wink: Ik heb zo het lichtroze vermoeden dat het ene toch IETS MEER OPWINDEND :oops: :P :lol: :wink: is dan het andere :lol: !

Groetjes,

Vivian
Haha ik met mijn grote mond ook over rietjes :-? Excuus gaat u verder met de draad.
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

Wel, Natasja begon over zweepjes, dus ik kon het niet laten om daaroverheen zo te reageren :oops: :D
liefs, Josette
Plaats reactie