Transgenderatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Transgenderatie

Bericht door Maruscha »

Allereerst: nee, 'transgenderatie' is geen bestaand woord, maar het zou er een moeten wezen ;)

Anyway, ik lees hier regelmatig van mensen dat ze zichzelf als transgender beschouwen. Nou heb ik transgenders (of transgenderisten, daar wil ik even van af wezen) altijd beschouwd als een man die daadwerkelijk leeft als vrouw (of een vrouw als man, maar laten we het even simpel houden), al dan niet fulltime, maar vooralsnog niet de intentie heeft om het transitie-traject te doorlopen.

Wat dat betreft sluit het goed aan bij de definitie zoals die hier op travestie.org wordt gegeven:
Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.
Nb: ik besef goed dat dit een definitie is, en niet de enige.

Echter, kennelijk denken sommigen hier anders over: er zijn er bij die zich alleen maar in 'sexy' lingerie steken maar zich toch transgender noemen. Er zijn er bij die af & toe als vrouw voorzichtige stapjes buiten de deur zetten maar zich toch transgender noemen. Er zijn er zelfs bij die nog nooit vrouwenkleding aan hebben gehad maar zich toch transgender noemen.

Zonder deze mensen te willen aanvallen toch een vraag: wat maakt jullie tot transgender? Waarom niet simpelweg 'travestiet' of 'fetishist'? Heeft dat te maken met de negatieve lading die die woorden hebben, of is het iets anders?
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Persoonlijk vindt ik een kenmerk van transgender zijn de continuiteit.
Iemand die af en toe, of voor bepaalde gelegenheden op wat voor manier ook vrouwelijk is, is naar mijn idee een travestiet, of als je dat liever hoort, crossdresser.

Een transgender ben je in je dagelijks leven, in de supermarkt, op je werk, bij je kennnisen en familie etc.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Mandy
is nieuw hier

Re: Transgenderatie

Bericht door Mandy »

Maruscha schreef:Allereerst: nee, 'transgenderatie' is geen bestaand woord, maar het zou er een moeten wezen ;)

Anyway, ik lees hier regelmatig van mensen dat ze zichzelf als transgender beschouwen. Nou heb ik transgenders (of transgenderisten, daar wil ik even van af wezen) altijd beschouwd als een man die daadwerkelijk leeft als vrouw (of een vrouw als man, maar laten we het even simpel houden), al dan niet fulltime, maar vooralsnog niet de intentie heeft om het transitie-traject te doorlopen.

Wat dat betreft sluit het goed aan bij de definitie zoals die hier op travestie.org wordt gegeven:
Transgenderisten zijn mensen die structureel leven als lid van het tegengestelde geslacht, volledig dan wel parttime. Sommigen van hen behouden hun oorspronkelijke identiteit op hun werk of bij formele gelegenheden; anderen vertonen zich in hun nieuwe identiteit in heel het dagelijks leven. Transgenderisten zijn uniek omdat voor hen het handhaven van zowel mannelijke als vrouwelijke kenmerken van belang is om een gevoel van evenwicht te hebben.
Nb: ik besef goed dat dit een definitie is, en niet de enige.

Echter, kennelijk denken sommigen hier anders over: er zijn er bij die zich alleen maar in 'sexy' lingerie steken maar zich toch transgender noemen. Er zijn er bij die af & toe als vrouw voorzichtige stapjes buiten de deur zetten maar zich toch transgender noemen. Er zijn er zelfs bij die nog nooit vrouwenkleding aan hebben gehad maar zich toch transgender noemen.

Zonder deze mensen te willen aanvallen toch een vraag: wat maakt jullie tot transgender? Waarom niet simpelweg 'travestiet' of 'fetishist'? Heeft dat te maken met de negatieve lading die die woorden hebben, of is het iets anders?
Ik weet niet of je dit nu opent naar aanleiding ook van mijn voorstel topic van daarnet, mocht dat er enigsinds mee te maken hebben zou ik daar graag verdere uitleg bij geven hoe ik dat zie in mijn persoonlijk geval(dan spreek niet over de definitie of wat dan ook).
Wendy B
ForumFan

Re: Transgenderatie

Bericht door Wendy B »

Mandy schreef: Ik weet niet of je dit nu opent naar aanleiding ook van mijn voorstel topic van daarnet, mocht dat er enigsinds mee te maken hebben zou ik daar graag verdere uitleg bij geven hoe ik dat zie in mijn persoonlijk geval(dan spreek niet over de definitie of wat dan ook).
Mijn mening dan, ook al vroeg je daar niet om. ;)

Jouw verhaal klinkt mij als transgender omdat het lijkt dat je het hebt over een manier van leven. Het feit alleen al dat je ouders ervan af weten.
En dan maakt het voor die definitie niet zoveel uit of je bijv. alleen dameslaarzen draagt of echt helemaal als vrouw leeft.
Het is structureel en in real life.
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Ik heb ooit eens een indeling in 'hokjes' gelezen gebaseerd op de volgende vier vragen:

1. Ik ben fysiek een man/vrouw/beide
2. Ik voel me een man/vrouw/beide
3. Ik leef als man/vrouw/beide
4. Ik val op mannen/vrouwen/beide

Een snel rekensommetje levert 3x3x3x3 = 81 hokjes op.

Paul Vennix noemt in de brochure 'Travestie, een serieuze (nood)zaak' het antwoord op de 2e vraag de genderidentiteit en op de 3e vraag de genderexpressie (als ik dit niet juist heb dan graag een reactie, Paul). Onder transgender verstaat hij mensen die zowel een mannelijke als vrouwelijke genderidentiteit hebben, los van het antwoord op de andere vragen.
Marusha, jij kijkt vooral naar de genderexpressie in combinatie met de genderidentiteit, denk ik.

Ik zou niet weten wat er nu precies onder de term transgender verstaan wordt als je het koppelt aan deze vier vragen. Het belangrijkste lijkt me dat ieder persoon er achter komt waar hij/zij staat en wat hij/zij kan doen om dat te bereiken dat hem/haar het meeste gelukkig maakt.

Joyce,

P.S. Nog een complicerende factor in dit verhaal: 'beide' kan volgens Paul zowel soms man, soms vrouw zijn maar ook altijd zowel man als vrouw of juist geen van beide. Dus Wendy: inderdaad is iedereen uniek.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Maruscha,

Ik heb een pest aan hokjes (vooral omdat mensen die vaak gebruiken om te vertellen dat zij zelf daar natuurlijk wel, maar een ander daar vooral niet inhoort). Daarom vind ik de term transgender ook zo fantastisch: iedereen die ergens tussen man en vrouw inleeft (in welke vorm, tijdsduur, op welke plek dan ook) mag van mij transgender heten. En bij twijfel hoor je er wat mij betreft gewoon bij.

En de definitie van travestie.org vind ik net zo goed als elke andere definitie van transgender. Inclusief die van mijzelf ;-)

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik vind hokjes wel handig, niet om mezelf in te passen, maar vooral om het eenvoudig aan anderen uit te kunnen leggen.
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Met zoveel verschillende definities van de term transgender is het er allemaal niet makkelijker op geworden. En dat was eigenlijk wel de bedoeling, omdat de lijst van Benjamin uit 1966 (http://home.hetnet.nl/~mikage/trans0103.htm) niet meer zou voldoen. Vraag is waarom niet, want deze lijst heeft veel meer mogelijkheden dan de huidige drie "hokjes" waar we het nu mee moeten doen...

Kitty.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Okay, bedankt voor de reacties tot dusverre.

@Mandy: ik speelde al een tijdje met het idee hier een topic over te openen, maar inderdaad, jouw voorstelberichtje zette mij ertoe aan dat daadwerkelijk te doen. Ik zou dus graag van je horen wat jou volgens jou transgender maakt.

@Wendy: met je definitie ben ik het absoluut eens (*leven* als vrouw is iets heel anders dan af & toe in een rokje een dansje maken), alleen strekt dat naar mijn idee niet met het kwalificeren van Mandy als transgender. Het feit dat haar ouders het weten heeft er volgens mij nix mee te maken: de mijne weten het al sinds mijn 17e, maar toen was ik toch echt geen transgender (ondanks dat ik een stuk 'actiever' was dan Mandy nu op dat gebied). Ik ben dan ook benieuwd op welke manier Mandy volgens jou dan ook structureel als vrouw leeft? Doordat ze een paar keer schoenen heeft gepast? Overigens ben ik het dan wel weer 100% eens met je laatste reactie (op de hokjes).

@Joyce: een goed onderbouwd antwoord wat er eigenlijk op neerkomt: iemand is transgender omdat hij of zij zich dat voelt. Zit wat in, maar wil ik nog steeds weten waarom iemand zich dan niet simpelweg travestiet voelt. Of is elke travestiet per definitie een transgender?

@Frederique: van jou had ik niets anders verwacht ;) Ik ben het trouwens absoluut niet met je eens maar dat zul jij wel weer van mij verwachten.

@Kitty: het is er niet makkelijker op geworden, en het is er veel makkelijker op geworden, want met zoveel definities is zo ongeveer iedereen transgender :roll:
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Die door Maruscha aangehaalde definitie vind ik niet zo passen......had gister aan de lijn met een vriendin er lang over gehad......hoe transgender ben je nog, als je naakt bent......ik dacht altijd, dat die mensen, die zich over de kleren defineren, travestieten of als, in duitsland ook nog gebruikelijke term afwijkend van travestieten, transvestisten noemen......

......maar definitiewoede maar us aan de haak......wees altijd jezelf en laat je niks wijsmaken door anderen......in de buitenwereld word er toch maar onderscheid tussen mannen, vrouwen, travestieten en homos gemaakt.....verder komen die mij vragenden personen niet......dus wat heb je aan nog meer definities :roll: ......en wie heeft dit nodig, ik vraag altijd terug, waarom mij de mensen zoiets nou kunnen vragen en bedenk me zelf altijd voor hun wat grappige vragen.....

.....zoals laatst, toen bovengenoemde termen gebruikt werden......wat ben je, travestiet.....??? Of ben je misschien homo......???? Ik erop......en jij dan, ben jij skinhead......ik bedoel, omdat je geen haren op de hoofd hebt.....daarop stond die wel ff te kijken......want zo'n rechtsradikale proleet was die oogschijnlijk echt helemaal niet :D :D :D :D :D
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Mara schreef:Die door Maruscha aangehaalde definitie vind ik niet zo passen......had gister aan de lijn met een vriendin er lang over gehad......hoe transgender ben je nog, als je naakt bent......ik dacht altijd, dat die mensen, die zich over de kleren defineren, travestieten of als, in duitsland ook nog gebruikelijke term afwijkend van travestieten, transvestisten noemen......

......maar definitiewoede maar us aan de haak......wees altijd jezelf en laat je niks wijsmaken door anderen......in de buitenwereld word er toch maar onderscheid tussen mannen, vrouwen, travestieten en homos gemaakt.....verder komen die mij vragenden personen niet......dus wat heb je aan nog meer definities :roll: ......en wie heeft dit nodig, ik vraag altijd terug, waarom mij de mensen zoiets nou kunnen vragen en bedenk me zelf altijd voor hun wat grappige vragen.....

.....zoals laatst, toen bovengenoemde termen gebruikt werden......wat ben je, travestiet.....??? Of ben je misschien homo......???? Ik erop......en jij dan, ben jij skinhead......ik bedoel, omdat je geen haren op de hoofd hebt.....daarop stond die wel ff te kijken......want zo'n rechtsradikale proleet was die oogschijnlijk echt helemaal niet :D :D :D :D :D
Sorry, maar ik kan hier even geen stelling uithalen. Misschien kun je het nog een keer proberen te verduidelijken?
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Maruscha schreef:Okay, bedankt voor de reacties tot dusverre.

@Wendy: met je definitie ben ik het absoluut eens (*leven* als vrouw is iets heel anders dan af & toe in een rokje een dansje maken), alleen strekt dat naar mijn idee niet met het kwalificeren van Mandy als transgender. Het feit dat haar ouders het weten heeft er volgens mij nix mee te maken: de mijne weten het al sinds mijn 17e, maar toen was ik toch echt geen transgender (ondanks dat ik een stuk 'actiever' was dan Mandy nu op dat gebied). Ik ben dan ook benieuwd op welke manier Mandy volgens jou dan ook structureel als vrouw leeft? Doordat ze een paar keer schoenen heeft gepast? Overigens ben ik het dan wel weer 100% eens met je laatste reactie (op de hokjes).
Mijn idee van transgender is dat het niet zoveel uitmaakt hoever je gaat, ook als je alleen dameslaarzen draagt bijv. ben je voor mij een transgender.
Hangt er ook van af wat de persoon er zelf mee wilt. Het gaat er om dat je min of meer vrouwelijk wilt zijn. Als je het bijvoorbeeld doet omdat je homo bent, ben je voor mij weer geen transgender.
Maar als je het alleen doet bij bepaalde gelegenheden, dan ben je volgens mij meer TV.
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Maruscha schreef:Sorry, maar ik kan hier even geen stelling uithalen. Misschien kun je het nog een keer proberen te verduidelijken?
.....tuurlijk, heel simpel....hoe ver kom je met al die definities in het dagelijks leven.....???? :D

Echt niet ver :wink:

Stel, me vraagt weer iemand wat ik nou ben en ik zeg.....nou, ik ben TG......

Diegene zal echt niet meteen tevreden zijn met mijn antwoord.....

......snap je het niet :P
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Mara schreef:
Maruscha schreef:Sorry, maar ik kan hier even geen stelling uithalen. Misschien kun je het nog een keer proberen te verduidelijken?
.....tuurlijk, heel simpel....hoe ver kom je met al die definities in het dagelijks leven.....???? :D

Echt niet ver :wink:

Stel, me vraagt weer iemand wat ik nou ben en ik zeg.....nou, ik ben TG......

Diegene zal echt niet meteen tevreden zijn met mijn antwoord.....

......snap je het niet :P
Ik snap best wat jij bedoelt, ik denk alleen dat het onzin is. Dus als een bepaalde term niet bekend is mag je hem niet gebruiken? Wel eens van het begrip 'uitleggen' gehoord?

Bovendien: ik stelde de vraag aan mensen hier op het forum, dus laat het 'dagelijkse leven' er maar even buiten ;)
Josette
Forumdiva

Bericht door Josette »

In dameskleding en in de toekomst met pruik, dan ben ik crossdresser. Als Joost met dameslaarzen en mannenkleren, zelfs herensokken, beschouw ik me uitdrukkelijk als man. Geen transgender. Want op dat moment voor de rest spreek ik als man, kleed ik me als man en gedraag ik me als man. Zij het beslist niet macho. Voor mij zijn de dameslaarzen met mannenkleren net zo natuurlijk als dag en nacht. Mss kort door de bocht, maar je wordt met knoppen of ringen in de oren toch ook geen T*?

Ik gebruik mijn T-naam wanneer ik volledig in dameskleding ben en wanneer ik daar de behoefte aan heb. Anders niet. En ik heb het allang geaccepteerd voor mezelf en ik heb geen behoefte aan verdedigen, laat staan afleren.

Overigens Maruscha, er zijn vermoedelijk geen regels over transgender. Iedere andere definitie is even legaal. Of die definitie de lading dekt is een andere en nogal terechte vraag die je stelt. Mijn inziens dekt jouw definitie die lading redelijk goed. Transgender als alleen iedere dag dameslaarzen of pumps? Excuses-moi, zo zie ik het niet.

Misschien moet ik het zeer simplistisch stellen: Transgender=gaat verder dan TG maar is beslist geen TS. En lieverds, leef dan daarmee je T* met vlag en wimpel!
liefs, Josette
Plaats reactie