Maruscha schreef:Dus nogmaals, een lijstje:
- wat maakt een fetisjist per definitie tot een TG? Dus niet een TG die toevallig ook fetisjist is, maar elke fetisjist.
Je kent mijn definitie van TG, daar valt fetisjisme prima onder. Ook als jij vindt dat mijn definitie geen hout snijdt. Als er fetisjisten zijn die zich graag TG noemen - be my guest. Overigens zou hier ook kunnen gelden wat Lisa over TV's schreef: fetisjisten die met name redeneren van wat ze doen zullen zich misschien eerder fetisjist noemen, fetisjisten die met name redeneren vanuit hun gevoel zullen zich misschien wel TG willen noemen?
Maruscha schreef:- waarom zou het volgens jou nog nodig zijn gesprekken met een psycholoog te hebben als je in het TS traject zit?
Ik vind dat een psycholoog alleen dient aan te tonen dat je geen andere psychologische ziektes hebt waardoor je niet kunt overzien waar je mee bezig bent. In alle gevallen waarbij een patient kan overzien waar'ie mee bezig is ben ik van mening dat een psycholoog groen licht zou moeten geven voor zowel hormoonbehandeling als SRS als een van beide.
In mijn beleving is het de patient die de afweging "ik voel x, ik zie y als oplossing en z zijn daarvan de nadelen, risico's en bijwerkingen - en ik ben bereid die nadelen, risico's en bijwerkingen te nemen" neemt. En niet de psycholoog of de internist of de endocrinoloog of om-het-even-wie. Deze mensen zijn er alleen om de patient te helpen bij het nemen van een goede beslissing door goede voorlichting te geven en ook op alternatieven te wijzen.
Overigens vond ik dat de vergelijking tussen het psychologische traject van de VU met de (al-dan-niet afwezigheid van een) noodzaak om hier ook een TG-definitie te hebben mank ging. Want voor een zelfhulpgroep voor TV, TG en TS (alle drie, dus) heb je mijns inziens geen definitie in "enge zin" voor TG's nodig. Bij de VU zou dat, als de VU er inderdaad voor zou kiezen om alleen TS'en te helpen, anders kunnen zijn.
Maruscha schreef:- waarom heb jij de behoefte jezelf voortdurend te verklaren, terwijl je eigenlijk van mening bent dat dat niet nodig is?
Het staat mij vrij om (binnen de moderatie van dit forum) te schrijven of te reageren op de manier zoals die mij het beste lijkt - ook als jij liever zou zien dat ik bepaalde dingen (niet) zou beschrijven of als ik dingen op dit forum of IRL anders aanpak als jij zou doen (of gedaan hebt).
Er zijn berichten die ik schrijf vanuit het gevoel "gedeelde smart/angst/pijn is halve smart/angst/pijn".
Er zijn berichten bij waarvan ik denk "misschien help ik een ander in haar zoektocht hoe je dingen aan kunt pakken" - zelfs als die ander een oplossing kiest die anders is dan ik 'm beschrijf.
Er zijn ook berichten die ik schrijf omdat ik het falikant met iemand oneens ben - en dan graag mijn kant van de zaak even belicht.
Er zijn ook berichten bij waarvan ik denk "als ik dit beschrijf dan krijg ik wat ik beschrijf zelf beter op een rijtje".
Op sommige (delen van je) berichten reageer ik niet omdat:
* het aanvallende karakter mij te hoog is
* ik het niet met je eens ben, maar ook geen zin meer heb om dezelfde discussie nog een keer te voeren
* ik niet zou weten hoe ik iets zo kan schrijven dat ik jou daarmee kan overtuigen - soms is het dan beter om te zwijgen.
* De vergelijking voor mijn gevoel soms compleet mank gaat - en ik geen zin heb om daar dan lang op door te gaan.
Maruscha schreef:En je reactie op Cynthia is natuurlijk erg makkelijk: "er is niet 1 definitie en in plaats van te proberen tot die definitie te komen moeten we maar toestaan dat elke definitie goed is". Jij zou het niet echt goed doen in de wetenschap denk ik.
Wij weten beide dat de definitie van TG zoals ik die gaf niet ongebruikelijk is, maar dat er meer definities zijn die ook niet ongebruikelijk zijn. Dat jij niet met een "brede definitie" kunt leven omdat binnen die brede definitie ook fetisjisme, TV en TS valt kun je mij niet kwalijk nemen: ik vind die brede definitie juist bevrijdend omdat het veel "lijnentrekkerij" scheelt en het mensen keuzemogelijkheid geeft.
Verder kunnen we binnen dit forum best tot een "nauwere" TG-definitie komen, maar buiten dit forum blijft die definitie toch niet eenduidig. Dus zal er vroeg-of-laat iemand binnenkomen die zich TG noemt volgens een definitie "van buiten" waar wij het als forum dan weer niet mee eens zijn. En dan laait de discussie (even zinloos als bij het schrijven van die definitie) opnieuw op. Daarom vind ik het niet zo zinvol om nieuwe definities te bedeken: erken liever dat er meerdere, algemeen aanvaarde, definities zijn. En erken dat daar hele ruime definities bijzijn waarvan sommigen zullen denken "volgens mij past jouw TG-gevoel ook binnen TS/TV/fetisjisme".
Maar nu een vraag aan jou: waarom vind je het nodig om in ieder bericht naar mij toe ook een of meerdere persoonlijke aanvallen te verwerken?
Groetjes,
Frederique