Transgenderatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Tijd voor nieuwe aanplant... :D :D

Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Maruscha schreef:Kim,

Het verschil zit wat mij betreft niet zozeer in de frequentie (hoewel dat ook een rol speelt) maar vooral in de impact. Elke dag je verkleden, maar dat alleen maar thuis doen of 's avonds een rondje in het donker is wat mij betreft heel anders dan je 'en femme' presenteren tijdens de normale dagelijkse activiteiten. Zoals werken, of boodschappen doen, of naar college gaan, etcetera etcetera. Zodra je je 'directe' omgeving *structureel* confronteert met je vrouwelijke ik, niet om het confronteren maar gewoon omdat het 'moet' van je zelf, dan is het voor mij TG.

Nogmaals, ik baseer mijn mening puur op dat wat ik het beste ken: mijn eigen ervaringen. Ook in mijn vele vele jaren als actief TV had ik perioden waarbij ik zo'n beetje continu in vrouwenkleren liep. Deed ook boodschapjes (maar wel bij een andere supermarkt dan mijn gebruikelijke!), ging de stad in, bij vrienden langs enzovoorts. Daarbij was vooral het 'verkleed zijn als' als belangrijk.

Als ik dat echter vergelijk met de manier waarop ik het nu doe, en waarop andere TG's die ik ken het doen .. het is een wereld van verschil. TG zijn kent geen vangnet. Als een travestiet een keer geen zin heeft in die hele poespas, gaat ze gewoon niet als vrouw de deur uit. Ik 'moet' elke dag als vrouw naar mijn werk, ga ik als man dan ben ik mijn baan kwijt. Dit is iets waar ik overigens duidelijk voor kies, dus ik verschuil me er absoluut niet achter, ben er zelfs blij mee. Want dat vangnet had ik vorig jaar nog wel, toen ik nog op maandag ongeschoren en op dinsdag opgemaakt naar mijn werk kon. Nu heb ik veel meer structuur, en dus ook veel meer rust.
Maruscha, hartelijk dank voor je reactie. Het verduidelijkt voor mij weer het nodige. Ik heb inmiddels de hele draad opnieuw doorgenomen (vorige keer was het daar te laat voor en ik was te moe) en er stond inderdaad al heel vaak wat je voor ogen had. Maar het is zoals je opmerkt, het is een heel lange draad geworden en daardoor is het toch weer lastig er de dingen uit te halen die je zoekt. Een bekend probleem bij lange instructies.

Ik heb -- maar dat wist je al -- geen probleem met die definitie/omschrijving. Het lijkt me wel duidelijk en ook wel zinnig. Het andere probleem is ook duidelijk dank zij deze draad: de term klinkt beter dan TV en wordt daardoor gemakkelijk gebruikt terwijl de gebruiker eigenlijk niet voldoet aan deze definitie/omschrijving. Dat kun je natuurlijk niet verbieden, hoewel je dat soms wel graag zou willen.

Begrijp ik het goed dat je voortdurend je baard moet wegwerken of ben je van dat probleem verlost? Kost dat scheren en opmaken etc. niet ontzettend veel tijd?

Nog een vraag: hoeveel transgenders zoals jij zijn er eigenlijk in Nederland. Is daar iets over bekend?

Het verschil met volledige travestie zit volgens mijn indeling vooral in de frekwentie. Als TG loop je, hoewel misschien niet altijd, toch structureel (dus minimaal vaak, het grootste deel van de tijd) als vrouw.

Jij merkt daar over op dat het verschil wat jou betreft vooral in de impact zit. Ja, dat begrijp ik volledig. Dat herken ik ook wel. Maar als je het objectief probeert te bekijken, is impact een wat vaag kriterium. Krijgen we daar weer hele discussies over: 'Ik voel toch een grote impact, dus...' Maar in eerste instantie is het zo, dat je jezelf meestal of bijna voortdurend als vrouw presenteert. Daarna ontstaat die impact en die is dus --afgaande op wat je schrijft-- enorm.

Zelf ben ik -- zoals je nu wel weet -- iemand die zich het liefste presenteert als man maar dan wel in vrouwelijke kleding (dat is dus eigenlijk iets sterker dan vrouwenkleding, want die kan ook vrij mannelijk zijn). Ik doe dat inderdaad vrij structureel. Het is een soort gewoonte waar ik amper nog bij nadenk. Voor mijn gevoel heeft dat niet zo veel te betekenen, ik zoek daar zelf niet al te veel achter, ik zie het meer als een soort mode, maar uiteindelijk is de impact best wel groot als je het tenminste relateert aan het 'misdrijf'. En door die impact is het voor mij heel veel gaan betekenen. Ik denk dat dat de beste omschrijving is. Vandaar ook mijn motto: ...verenigt u en trekt ten strijde!

In welk hokje, onder welk 'label' moet je mensen zoals ik indelen? Transgender in enge zin volgens jou en mijn definitie ben ik zeker niet. Ik heb ook helemaal geen behoeft aan dat label, maar dat doet verder niet terzake.

Lisa met een S kwam eerder met een citaat over travestie van Verschoor op de proppen en merkte op:
Ik denk dat jullie zo ver zijn doorgeschoten in het creeren van hokjes dat men door de bomen de bos niet meer ziet.
Met andere woorden: waarom zou je dat niet gewoon travestie noemen?

Daar zit natuurlijk wel iets in, maar dat is ook in ieder geval een heel beladen term die snel verkeerde en onterechte associaties oproept, hoewel die soms ook weer heel begrijpelijk zijn.

Allereerst presenteer ik mezelf niet als vrouw als ik 'halfloop' maar als man. Er is in de praktijk nooit enige discussie of twijfel over wat ik ben in dat opzicht op zulke momenten. (In volledige travestie is dat bij mij wel anders.)

Ten tweede heeft dat half lopen voor mij geen sexuele betekenis. Het is niet zo dat ik er opgewonden van raak of daar later aandenkend opgewonden van zou raken. Verschoor noemt dat niet in zijn definitie, maar in andere omschrijvingen kom je dat wel tegen de koppeling met sexualiteit. En ook op deze site kun je merken of soms zien dat die koppeling er vaak is. En ik geef toe: vroeger heeft voor mij die koppeling tussen opwinding en vrouwenkleding wel bestaan.

Ten derde wordt travestie vaak gekoppeld aan een soort ziekelijke drang. Als travestiet moet je op een gegeven ogenblik min of meer of je wilt of niet. Ook dat is niet meer zo bij mij. Het moet niet beslist. Het is meer zo, ik vind het leuk me zo te kleden. Zoals een vrouw het leuk vindt om er leuk uit te zien. Maar als het niet kan, ga ik me niet echt ongelukkig voelen.

Ten vierde vind ik dat er wel een onderscheid is tussen 'half lopen' en volledige travestie. Als je borsten hebt, je baard zorgvuldig wegwerkt en zorgt voor vrouwelijk haar, zet je een heel aantal stappen. Dus als je dat travestie noemt, heb ik daar geen probleem mee. En je mag me ook best travestiet noemen, want dat heb ik vaak genoeg gedaan en hoop ik nog weleens te doen. Maar 'half lopen' is voor mijn idee iets anders.

Ten vijfde: de reden dat ik 'half' loop, is niet een of andere drang, of gevoel, maar gewoon het streven er leuk/mooi uit te zien. Het gaat me er uiteindelijk niet om wat ik er zelf van vind of bij voel, maar vooral om het effect op het publiek (of een deel daarvan). Dat is dus totaal anders dan b.v. bij Frederique, als ik haar tenminste goed begrijp, en ook totaal anders dan wat je als beginnende travestiet b.v. hebt omdat je dan meestal je eigen publiek bent. En zelfs de rokkendragende mannen als bravehearts e.d. noemen voortdurend weer hun gevoel als primaire drijfveer. Voor mij is vooral 'staat het leuk?' de kernvraag. Iets wat je vrouwen overigens ook voortdurend hoort vragen.

In Engeland is een tijd lang de term 'free styler' in gebruik geweest, maar die schijnt het niet echt gehaald te hebben. Dat was een man die in zijn mode opvatting vond dat alles min of meer moest kunnen en dan vaak nogal feminien uit de bus kwam. Misschien is 'androgyn' wel een goede omschrijving. 'Half lopen' begrijpen jullie wel, maar is verder onbekend.

Kortom: suggesties welkom!

Groet, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Plaats reactie