Ook ik heb heel goede ervaringen met psychotherapie. Ik ben er tegelijkertijd van overtuigd dat die ALLEEN kan werken omdat het absoluut duidelijk is waar de loyaliteit van mijn behandelaar ligt: die ligt bij mij. Bij de VU is het absoluut onduidelijk waar de loyaliteit ligt.Misschien komt het door hoe positief ik zelf psychotherapie heb ervaren, maar ik zou het wel in het drinkwater willen stoppen.
Stel, mijn coach zegt tegen mij "denk eens na over de vraag of je niet gewoon geen vrouw DURFT te zijn". Ik denk dan: ze probeert mij over iets na te laten denken - het houdt me vervolgens bezig en ik merk dat er angst boven komt. Punt gemaakt, uiteindelijk kom ik er achter dat er in ieder geval een kern van waarheid in zit. (Overigens: dit is echt in deze vorm gebeurd).
Stel, de VU-psycholoog zegt tegen mij "denk eens na over de vraag of je niet gewoon geen vrouw DURFT te zijn". Wat er nu aan de hand kan zijn is het volgende:
a) de VU-psycholoog ziet hetzelfde als mijn coach en probeert mij net zo oprecht te helpen.
b) de VU-psycholoog vindt het gemakkelijker als mijn behoeften overeenkomen met het aanbod uit het VU-protocol - dit zou dan de eerste vraag kunnen zijn om mij die kant op te sturen.
c) de VU-psycholoog heeft laatst met de zorgverzekeraar gepraat - het blijkt dat die toch wel wat afwijzend op transgenders reageerde. Oei, is dit het begin van het einde van het VU-genderteam?
d) de VU-psycholoog leest ook de krant: de CU is in de regering gekomen. De plannen voor TG moeten toch maar wat langzamer dan gehoopt...
e) ...
Juist omdat mijn coach van NIEMAND afhankelijk is kan ik er van uitgaan dat er geen dubbele bedoelingen in haar oplossingen zitten. Dat lukt je NOOIT bij een psycholoog vanuit het VU-genderteam: als b), c), d) of e) aan de hand is zullen ze je dat echt NOOIT zeggen. Ze zullen altijd zeggen dat ze oprecht bezig zijn met a).
En verder: de plannen van mevrouw Cohen vind ik heel lovend. In 2004 waren Janiek en ik erbij toen ze strikt privé uitspraken over TG's deed. Het was een goed verhaal, de richting die ze daar uitzette vond ik echt heel goed. Twee jaar later was ik bij het intakegesprek van de VU. Het eerste wat de endocrinoloog zei was: "wij behandelen alleen transseksuelen". En wat je ook leest in die interviews: men doet alleen onderzoek. Traag, langzaam, alle psychologen van het land moeten mee, pas als A Campo geen enkele mogelijkheid heeft om ook het kleinste gaatje te schieten kan de eerste transgender ook behandeld worden. En dat is angst, want je weet van te voren dat A Campo kritiek gaat geven, je weet van te voren dat hij het er niet mee eens zal zijn en je weet ook van te voren dat hij mensen mee zal krijgen. Politiek hetzelfde: je weet dat CU/CDA niet meegaan. En dat blijft ook zo.
Wat bij de VU ontbreekt is lef. Het lef om te zeggen "al dat extra onderzoek is niet nodig. We hebben een SoC waar al vanaf 1998 duidelijk instaat dat het voor bepaalde mensen een goede zaak is om ze met hormonen te behandelen, ook als ze geen SRS willen. Dus behandelen we die mensen ook. We helpen nu al endocrinologen van andere ziekenhuizen die wel TG's willen helpen met onze kennis, wij hebben een genderteam, TG's vallen dus onder onze expertise en dus kunnen we het niet maken dat andere ziekenhuizen wel en wij geen TG's helpen".
Laten we eerlijk zijn: die andere ziekenhuizen hebben ook te maken met dezelfde medische regels. Dezelfde A Campo die ook t.o.v. hen dezelfde mening heeft. Dezelfde inspecteur voor de volksgezondheid. Dezelfde regering.
Angst en eigen weerstand binnen het genderteam. Dat is wat ik daar telkens weer proef.
En over protocollen: ik loop ook bij de VU met mijn diabetes. Ik heb het woord "protocol" er nog nooit gehoord. Nog nooit tegen onwil, onbegrip, dwang aangelopen. Het feit dat de machtiging voor mijn insulinepomp geregeld is via het VU-ziekenhuis betekent niet dat ze me onder druk zetten om hun voorstellen voor pompinstellingen ook te volgen - ook niet dat ze zeggen "als je onze adviezen niet volgt dan zoek je het maar uit". Ik ben en blijf vrij om mijn eigen inzichten te volgen (en ja, dat doe ik ook). Een afspraak is zowel van hun als van mij uit altijd een afspraak - en zowel zij als ik houden zich daar ook aan. Hoe anders is dat bij het genderteam...
Hoe kan het dat die inspecteur voor de volksgezondheid en al-die-anderen binnen het diabetesteam ineens geen factor van belang zijn?
Groetjes,
Frederique