stel je voor dat aan de hand van een hersenscan kan worden vastgesteld of je ts ben of niet, en stel dat jij je wel ts voelt maar de scan dat niet aan toont
wat dan
dus, en/en
Moderator: Moderators
Ingezz schreef: Dus volgens deze hoogleraar heeft transseksualiteit een genetisch component!!!! Helaas staat er geen referentie bij van het onderzoek waarop hij dit baseerd.
Meestal, maar dus niet altijd. Gelukkig maar want anders zaten de kinderen van transen dubbel met de gebakken peren. Eerst zien hoe je vader of moeder probeert je moeder of vader te worden en dan een paar jaar later zelf door die achtbaan moeten. *huivert*Wikipedia schreef:
Een erfelijke aandoening is een ziekte of aandoening die van generatie op generatie kan worden doorgegeven door een afwijking in de genen. Erfelijke aandoeningen moeten niet worden verward met aangeboren of congenitale aandoeningen, dit zijn ziekten of afwijkingen die al bemerkbaar zijn bij de geboorte, maar die niet erfelijk hoeven te zijn: ze kunnen ontstaan zijn door een toeval, ongeluk of ziekte van de moeder tijdens de zwangerschap. Ook een genetische aandoening is niet altijd erfelijk in de zin dat men het van zijn ouders krijgt: soms gaat het om een nieuwe mutatie of chromosoomafwijking die de ouders nog niet hadden, soms ook om een afwijking die het krijgen van nageslacht uitsluit. Heel zeldzaam zijn erfelijke aandoeningen die toch niet in de genen lijken te zitten. Meestal valt het begrip 'erfelijke aandoening' echter wel samen met 'genetische aandoening'
Het probleem is dat Swaab soms conclusies trekt op onderzoek van een klein aantal mensen, bv 5 mensen die overleden zijn hersens onderzoeken, is dat wetenschappelijk bewijs ? Misschien dat het er ondertussen wel meer zijn hoor. Maar opvallend vind ik wel dat bv bij Jos boven op de kast een bureau A4 postvak staat met daarin formulieren voor donatie hersenen, er is mij nooit naar gevraagd, of zou ik nog te jong zijnIngezz schreef:Een Quote uit een artikel over transseksualiteit uit de NRC handelsblad van zaterdag 19 juli geschreven door hoogleraar in de neurobiologie van de UVA Dick Swaab ~ Er zijn kleine veranderingen gevonden in genen die betrokken zijn bij de werking van hormonen op de hersenontwikkeling~
Even een open deur in trappen. Travestieten zijn over het algemeen gewoon mannen en travestie kent vaak een sterke seksuele lading.Ingezz schreef: Even een gedachtenspinsel. In ditzelfde artikel staat ook het BSTc-gebiedje(betrokken bij seksueel gedrag) van de hersenen bij mannen twee keer zo groot is als datzelfde gebied van vrouwen, en dat dit gebied bij transseksuelen veel meer lijkt op dat van vrouwen dan op dat van mannen.
Dan vraag ik me af of het zou kunnen dat ditzelfde gebied bij travestieten misschien ook kleiner is dan dat van een gemiddelde man, en dat zodoende het hele travestie/transgender/transseksueel spectrum in feite te herleiden is op de grootte van dit gebied.
Toevallig de zelfde, als van dit onderzoekje?Ingezz schreef:Swaab baseerd zich in zijn artikel ook op een recent onderzoek uit Stockholm, dat hetzelfde concludeert. Dus ik neem aan dat het totaal aantal proefpersonen wel wat hoger ligt.
Als er iets "pseudo objectief" is dat is het wel gevoel. Als ik jou 20 jaar geleden had voorspeld dat je als meer vrouw dan man door het leven zou gaan, dan had je me voor gek verklaard. Vanuit die optiek is het helemaal niet zo raar dat de VU niet zo snel meegaat in de waan van de dag waarmee een fiks aantal mensen aanklopt.Frederique_ schreef:Ik zou het prettig vinden als mensen hun eigen gevoel als leidend verklaard wordt voor een behandeling. En niet iets "objectiefs" als een gebiedje in de hersenen of een gennetje. Of iets "pseudo-objectiefs" als de wetenschappelijk-erkende-diagnostiek.