Ik beoordeel alleen wat ik hier lees en wat ik ervaren heb. Wat is daar mis mee? Met het geloof sec is niets mis, het gaat om de manier waarop (sommigen, velen, enkele wat je wilt) het belijden. Ik heb niet gezegd dat het geloof alleen maar bestaat uit fanatici die anderen onder de graszoden willen. Ik kan je alleen maar aanraden dat dan nog eens te lezen.Frederique_ schreef:Zolang je mensen waar je het niet mee eens bent in hun waarde laat is daar inderdaad niets mis mee.
En dat mis ik zeker in deze thread behoorlijk: het is alsof er alleen maar fanatistische gelovigen bestaan en de ultime oplossing is niet-geloven. Alsof er niet -veel- meer vormen van geloven bestaan die veel milder zijn (en die mensen ook goed kunnen doen of kunnen helpen) en alsof er vanuit het niet-geloven geen fanatisten zijn die anderen op een vrij extreme manier willen bekeren tot niet-geloven (en ook daar niet een mildere variant bestaat)...
Waar ik wel op gereageerd heb is de reactie van één of meerderen (het gaat mij verder niet om de persoon) dat als je tegen sommige uitingen van gelovigen bent, je hen niet in de waarde laat. want dat wordt er beweert. Zodra je ook maar één aspect eruit licht, beledig je hele volksstammen die zelf aangeven menslievend en coulant te zijn. Over contradictio gesproken.
Eén ding ben ik het wel mee eens. De wijze waarop sommigen reageren is niet leuk, in ieder geval niet leuk voor de wijze waarop je normaliter op een forum discussieert. En iedere keer als ik lees dat iemand niet inhoudelijk kan reageren op een opmerking maar slechts kan 'jij-bakken' of zich in een slachtofferrol zegt zich terug te trekken (maar het vervolgens dan toch niet doet en nog wel snel even een veeg uit de pan geeft), is dat weer eens mijn laatste post in zo'n topic.
Ik vind de manier waarop sommigen discussiëren laf en het heeft mij -zoals je kunt raden- niet van mijn indrukken afgebracht. Je zou je ook eens kunnen afvragen waarom dergelijke discussies kennelijk het slechtste in de deelnemers naar boven brengen.
Ik ben geen anti-<vul zelf in> maar heb voor mijzelf geen enkele overtuiging over het bestaan van wat anderen verheerlijken. Dat lijkt mij mijn goed recht. En als anderen dat wel willen doen, is dat hun goed recht, zolang zij -net als ik- de belangen van die andere groep respecteren. Maar kennelijk ben ik daarmee direct een Marxist (nou en dan nog, so what) en is de discussie afgelopen.