Transgenderatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tara
dagelijks aanwezig

Definities en hokjes

Bericht door Tara »

Lastig, hoor.
Ben je wel of geen levend wezen?
Hoi, dat weet ik! :P
Ben je een mens of iets anders (insect, vogel, enz.)?
Weer een antwoord er bij, want vliegen kan ik niet en heb zelfs geen vleugels, moet er niet aan denken om een worm te eten en heb minder dan 6 pootjes. :)
Ben je een man of een vrouw?
Eh ... :-?
Je lijkt op een man (lichamelijk), dus neem dan maar antwoord 1: man.
Hoewel, geestelijk klopt het niet zo goed.
Ah, ben je dan TV, TS of TG al dan niet gecombineerd met homo?
Nu begin ik wat hoofdpijn te krijgen. :(
Okay, ik ben geen homo, maar verder?
Na de definities gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat ik geen echte TV ben, maar ook weer niet een echte TS, dus dan zal het wel TG zijn of is het weer een mix van alledrie?
Misschien hebben we wat te weinig hokjes, maar van te veel hokjes raak je het spoor weer bijster. :-?
Stel je voor dat ik ook nog vierkant en pimpelpaars was en wieltjes had. :o
Zo, nu mag iemand anders weer.

Suc6 of 7,
Tara.
De wereld is toch plat.
Te veel mensen vallen er van af.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Josette schreef:In dameskleding en in de toekomst met pruik, dan ben ik crossdresser. Als Joost met dameslaarzen en mannenkleren, zelfs herensokken, beschouw ik me uitdrukkelijk als man.
Daar verschillen we dan van inzicht: ik denk namelijk dat je ook T* bent op het moment dat je dat van de buitenkant niet kunt zien (in ons geval dus: op de momenten dat we als man gekleed zijn). 't Is niet iets wat je zo maar even aan/uit zet als het uitkomt en maanden/jaren probleemloos kunt negeren, ik vond de titel van het boekje "travestie een serieuse (nood-)zaak" dan ook heel toepasselijk.

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Ik denk persoonlijk dat het feit of je TG bent van meer factoren afhangt. En met TG bedoel ik 'transgenderist', want 'transgender' is de parapluterm voor iedereen die zich niet kan vinden in de tweedeling 'man' en 'vrouw'. Onze zuiderburen hanteren grofweg genderdysforie om aan te geven of je TG bent. Gevallen van extreme genderdysforie is dan TS. Zie lijstje hieronder:

- travestie : een man die zich graag op regelmatige basis als vrouw gaat kleden. Hier spreekt men eigenlijk niet echt van gender dysforie. Deze persoon kan zich perfect handhaven als man in de maatschappij, maar heeft de dwingende behoefte om af en toe een vrouwenrol te vertolken. Dikwijls is hier ook een sexuele dimensie aan : er is dan sprake van sexuele opwinding bij het zich verkleden als vrouw. Sommige vormen van fetishisme (simpel gezegd : het koppelen van een sterke sexuele opwinding aan bepaalde objecten, zoals kledij) vind je hier ook regelmatig terug : mensen die gewoon sexueel opgewonden geraken bij het dragen van lederen of laklederen kledij, hoge hakken of laarzen bijvoorbeeld. De grens is hier zelden scherp afgetekend, en dat maakt eigenlijk ook niet veel uit.

- transgenderisme : hier spreekt men al echt van genderdysforie. Deze mensen hebben dan, in ons voorbeeld, mannelijke fysieke geslachtskenmerken, maar hebben anderzijds een sterk ontwikkelde vrouwelijke zijde qua gender. Zij hebben een hele sterke behoefte om in hun dagelijkse leven deze vrouwelijke aspecten aan bod te laten komen, zonder dat ze de uitgesproken wens hebben om volledig in een vrouwenrol te gaan leven, zonder een geslachtsaanpassende operatie (verwijderen van penis en teelballen, reconstructie van een vagina,...) te wensen. Dit is voor de maatschappij een vrij moeilijk te begrijpen grijze zone tussen mannen en vrouwen in, en zet alle definities van man en vrouw op de helling. Deze mensen hebben graag een androgyne (niet duidelijk man of vrouw, tweeslachtig) uiterlijk, en de verwarring is voor de omgeving heel groot : velen weten niet goed of je een transgender persoon nu met meneer of mevrouw aanspreekt, bijvoorbeeld. Via hormonentherapie (wel gewenst in sommige gevallen) kunnen deze mensen wel een zekere vorm van "feminisering" bekomen : het verkrijgen van een zachtere huid, meer vrouwelijke vetverdeling (bredere heupen,...), borstontwikkeling, een "beter gevoel". Stilaan begint de reguliere hulpverlening open te staan om deze mensen ook met een hormoontherapie te helpen, onder begeleiding van een psychiater en endocrinoloog. Een zekere aanwezigheid van een sexuele dimensie wordt, ook al is het een groot taboe, wel regelmatig vermeld bij transgenders. Hier is op zich niets fout mee, zolang het wordt opgevolgd dat er geen sexuele motivatie is om hormoontherapie te beginnen (gezien de zware sociale gevolgen voor een man met borsten).

- transseksualiteit : meer ernstige vorm van gender dysforie : bij deze personen zijn de dysfore gevoelens zo sterk, dat ze hun fysieke geslachtskenmerken absoluut moeten laten aanpassen aan hun mentale gender gevoelens. Via hormoontherapie worden de mannelijke hormonen eerst onderdrukt, worden in een volgende fase vervangen door vrouwelijke hormonen (zodat de bovenvermelde feminisering al intreedt), gevolgd door een geslachtsaanpassende operatie (ook wel SRS, Sex Reassignment Surgery, genoemd). Deze personen gaan dan full-time als vrouw leven (in ons voorbeeld, omgekeerd gebeurt ook !), nog voor de geslachtsaanpassende operatie. Dit wordt ook wel de de-transsexualisering genoemd : na de operatie is de persoon niet meer transsexueel, maar leeft volledig in het andere geslacht.

Van: VKG.

Liefs, Kitty.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

@Josette: ben het eens met jou.

@Frederique: ben het niet eens met jou ;)

@Tara: de vraag is niet wat je bent, maar waarom, indien je jezelf als TG noemt, je dat doet, en niet travestiet. Ik ken jouw geval niet, dus beschouw dit alsjeblieft niet als aanval, maar waarom voldoe jij niet aan de definitie van travestiet? Wat maakt jou tot TG?

@Kitty: ik kan me helemaal hierin vinden, zou dit dan ook graag als uitgangspunt nemen, inclusief voor het gemak de term TG om transgender(ist) aan te duiden. Ik denk trouwens wel dat vrijwel iedereen hier met transgender ook TG bedoelt ;)

Dus de vraag wordt: waarom beschouwt iemand die zich in het dagelijkse leven gewoon puur als man presenteert zichzelf als TG? Waarom niet gewoon als travestiet, of crossdresser?

Er zijn geen foute antwoorden, ik ben alleen benieuwd naar de motivatie van sommigen ;)

Even mijn persoonlijke invalshoek: ik denk dat als je echt genderdysforisch bent, je niet af kunt met af & toe een 'dansje in een rokje' (zo noemt een travestiet die ik ken dat, vind ik een leuke omschrijving, vandaar). Voor mij is het leven, het daadwerkelijk werken als vrouw een absolute noodzaak, ondanks de kans op het verlies van een baan (gelukkig niet gebeurd) of het verlies van de partner (wat nog steeds een mogelijkheid is). Als ik genoeg zou hebben aan zo af & toe als vrouw de stad ingaan was ik gewoon een travestiet, klaar.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Genderdysorie wordt omschreven als hieronder:

Interessant wordt het pas echt als je over het mentale geslacht begint. Dan hebben we het over "zich man voelen" of "zich vrouw voelen". Dat valt heel moeilijk te definiëren, valt ook veel moeilijker te meten en vast te stellen als, zeg maar, de aanwezigheid van een penis bijvoorbeeld.
Bij de meeste mensen - en dat is nou net ons drama en ongeluk - komt het mentale geslacht zeer goed overeen met het fysieke. Waarom is dat een drama ? Omdat die mensen zich heel moeilijk kunnen voorstellen wat het betekent als die twee niét goed overeenkomen, en dus dikwijls weinig begrip kunnen opbrengen voor mensen waarbij dat het geval is.
Als die twee, je geslacht en je gender, niet overeenstemmen, dan spreekt men van genderdysforie : een gevoel van onbehagen (meer of minder sterk) met je gender; een verschil tussen je gender en je geslacht.

Anderen zeggen gewoon dat genderdysforie de medische term is voor geslachtsonvrede.

Kitty.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Nog even een aanvulling: ik ben het inderdaad met Josette gedeeltelijk eens, maar niet met het punt over niet T* zijn als je niet bent omgekleed. Daarin ben ik het nl. wel met Frederique eens; T* ben je altijd.

Kwestie van iets te vroeg serieuze dingen in willen tikken, mijn excuses :oops:
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

En nu mijn poging om meer onduidelijkheid te scheppen ;-):

Ik beschouw mijzelf als travestiet omdat ik maar "af & toe een 'dansje in een rokje'" doe, en daarmee genoegen kan nemen zonder in psychische nood te komen.

Maar zoals Maruscha en Frederique wel stellen, ben ik altijd 'T*'; is de noodzaak om mij als vrouw te presenteren niet altijd aanwezig, wat wel altijd aanwezig is, is een (soms meer en soms minder) latente bezighouden met het 'vrouw-zijn' dat zorgt voor dat gevoel van onbehagen met mijn gender dat Kitty citeert.

Dat kan zich bij mij op verschillende manieren uiten: soms draag ik dameskleding als man -- doorgaans niet te opvallend, genoeg dat ik er 'plezier' aan hebt (niet op een fetisjistische manier, voor alle duidelijkheid). Soms merk ik dat ik in gesprekken veel meer optrek met de dames dan met de mannen. Of dat mijn manier van beredeneringen met mensen in gesprekken meer lijkt op hoe de vrouwen dat doen dan hoe de mannen dat doen (maar dat is ook niet altijd).

Ik merk gewoon dat ik heel veel herkennen in de beschrijvingen van de gevoelens van mensen die zich identificieren als TG en TS, maar dan in een afgezwakte vorm. Dat bij mij de drang om uiting te geven aan mijn vrouwelijke kant gewoon niet zo sterk is als bij hun. Zelf heb ik het gevoel dat als mijn leven een andere wending had genomen, als ik niet bijvoorbeeld gelukkig getrouwd was met een vrouw waarmee ik de ruimte heb om voldoende invulling te geven aan datgene wat ik nodig heb, ik een stuk verder zou gaan. Echter heb ik geen idee hoe ver dat zou zijn.

Ik noem mij dus 'travestiet' en niet 'transgender' gewoon op basis van praktische zaken. Het is puur op basis van wat ik doe dat ik een naam geef aan wat ik ben, en niet op basis van wat ik voel.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Mara
ForumDiva 2000
Contacteer:

Bericht door Mara »

Maruscha schreef:Ik snap best wat jij bedoelt, ik denk alleen dat het onzin is. Dus als een bepaalde term niet bekend is mag je hem niet gebruiken? Wel eens van het begrip 'uitleggen' gehoord?
Nee is niet onzin, zijn mijn ervaringen.....en ik zeg niet, of je iets wel of niet mag doen :wink:

Doe normaal, zeker ken ik het begrip 'uitleggen'......maar ik heb iets geschreven, hoe ik het beschouw en heb dit nader toegelegt en nu hoef dit ook niet verder uitgelegt te worden, je moet het maar zo nemen, hoe ik dit heb toegelicht......was verder ja ook niet bruikbaar als antwoord op je stelling in je eerste bericht in dit draad.......

........want bovendien -->
Maruscha schreef:Bovendien: ik stelde de vraag aan mensen hier op het forum, dus laat het 'dagelijkse leven' er maar even buiten ;)
.....zal ik dan maar doen, je hebt ja gelijk......maar dan nog, vind ik.....dat je dan definities te kort komt, want iedereen anders is en zijn T*-zijn ook weer anders beschouwt, isn't it..... :roll:

Nou goed, back to the topic......de transgenderdefinities hebben wij allemaal gelezen, Frederique zegt zelf, deze begrip *TG* gaat ver uiteen, niet zo ver als de begrip *mens*, maar toch.......transgenders hebben het steeds over het in evenwicht willen komen, met zowel mannelijke dan vrouwelijke eigenschappen.....verder met mannelijkheit en vrouwelijkheit......

......waar ligt dan voor de enkele dan dit evenwicht, voor iedereen zeker anders.....bepaalde in het hokje man geplaatste dingen, eigenschappen of gedrag of wat dan ook, moet dan een onmisbare iets zijn om zo tussen de stoelen te kunnen bestaan......op de andere kant dan wel de vrouwelijke dingen......

......uit een tweestrijd een weldoende evenwicht vinden.....klingt best moeilijk....maar daar denk ik weer in richting in deze maatschappij dit evenwicht te vinden.......hier op dit forum alleen, zal het wel te leven zijn :wink:
Lisa schreef:Ik noem mij dus 'travestiet' en niet 'transgender' gewoon op basis van praktische zaken. Het is puur op basis van wat ik doe dat ik een naam geef aan wat ik ben, en niet op basis van wat ik voel.
Die vind ik goed.....omdat je de kledingsaspekt leeft en niet met lichamelijke aanpassing bezig bent, snap ik waarom je dit zo zegt......uiteindelijk leef je in je familie de mannelijke part en uit zich op dit moment alleen je T*-zijn in omkleden en opmaken.....dus de oorsprong van het woord *travestie*.....je zegt zelf, over jou gevoel zegt het eerstma niks.....alleen praktisch bekeken dus......

.....maar dan daar een bevredigend evenwicht in te verkrijgen, lijkt mij de makkelijkste weg.....ook is het maar een compromie......zolang dit te leven valt.....gaat dit op :wink:
Geen Seks Met Nazis Afbeelding --> hier niet op klikken <--
Joyce_
ForumFan

Bericht door Joyce_ »

Kitty Mermaid schreef:Bij de meeste mensen - en dat is nou net ons drama en ongeluk - komt het mentale geslacht zeer goed overeen met het fysieke. Waarom is dat een drama ? Omdat die mensen zich heel moeilijk kunnen voorstellen wat het betekent als die twee niét goed overeenkomen, en dus dikwijls weinig begrip kunnen opbrengen voor mensen waarbij dat het geval is.
Kitty, deze beschrijving (of quote) vind ik erg treffend. Elke dag word ik geconfronteerd met de harde scheidingslijn tussen mannen en vrouwen. Ik wil naar de andere kant maar zit vast bij "de mannen". In een sombere bui lijkt het me een verademing om verlost te zijn van die gedachten en om die scheiding gewoon als gegeven te zien, zonder erover na te denken. Maar dan geniet ik weer van mijn vrouwelijkheid en zeg tegen mezelf dat ik dit toch voor geen goud zou willen missen.

Joyce
mila
Forumdiva

Bericht door mila »

Hoihoi,

wat Maruscha zoal schrijft, daar kan ik me wel in vinden.....dat het begrip TG min of meer gekaapt word door types die af en toe en panty of lingerie aantrekken, en zich dan TG noemen, ook al leven ze volledig als man.

Ikzelf ben erg blij met het hokjesfenomeen: ik ben weliswaar als een jongensbaby ter wereld gekomen, maar ik was in alle opzichten al vrouwelijk toen de placenta achter me aankwam, bij wijze van spreken. Zo werd ik een erg vrouwelijk jongetje, toen een erg vrouwelijke puber, en daarna een erg vrouwelijke volwassene (en ik werd ook frequent voor een vrouw aangezien).
Op mijn 25e had ik nog -goddank- geen baardgroei en lichaamshaar, maar het feit dat mijn oudere broers dat wel ontwikkelden zo tegen hun 30e zette me wel erg aan het denken, voor mij zou het een totale nachtmerrie zijn geweest, als mij dat zou overkomen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben bij de VU begonnen als transsexueel, maar na verloop van tijd besefte ik dat een SRS in mijn geval onnodig was, of overbodig, mijn genitalieen zaten me niet in de weg, en bepaalden ook niet mijn (vrouwelijke) identiteit.

Alleen: wat was ik dan wel ,als ik niet een transsexueel was, maar wel als vrouw leefde? Een full-time TV? Daar kon ik me niet in vinden.........totdat ik over het hokje TG las, dat was ik, ik had een naam, en ik kon weer verder in het leven, als TG :-)

Ik leef dus 24/7 (succesvol) als vrouw.

Evengoed verbaas ik me, net als Maruscha, wel eens over de gender benamingen van anderen; niet alleen over de man in panty of lingerie die zich TG noemt, maar als man leeft, ik verbaas me ook over de uitgesproken mannelijke transen die een SRS moeten en zullen hebben, nog liever gister dan vandaag.
En dan heb ik het niet alleen over uiterlijk, want daar kan iemand weinig/niets iets aan doen, maar over de uitgesproken mannelijkheid die een dergelijke TS kan uitstralen, door de mannelijke motoriek, de *manier* van spreken, de uitgesproken mannelijke manier van gesticuleren, en daarbij meestal een (uitgesproken) mannelijk beroep. Ik kan met de allerbeste wil van de wereld geen sprankje vrouwelijkheid ontdekken aan dergelijke TS'en, en toch ondergaan ze een SRS, of willen ze dat. Dat bevreemd me net zo zeer als de man in lingerie/panties die zich alsnog TG noemt.

Groetjes Mila.
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Persoonlijk ben ik niet zo gek op die 'hokjesgeest'. Aan de ene kant is het makkelijk om aan een leek uit te leggen wat je nu eigenlijk bent. Aan de andere kant is het een enorme beperking. Want er is natuurlijk geen enkel hokje waar je precies in past, zeker niet met slechts 3 keuzes.

Hoe verder ik in mijn transitie kom, hoe minder ik de behoefte heb om uit te leggen waartoe ik behoor. Niet allen omdat voor mij alles de laatste tijd in een stroomversnelling is gegaan, en mijn eerdere uitspraken dus snel achterhaald zijn. Ook omdat ik en mijn wat uitzonderlijke wensen gewoon niet een hokje te plaatsen zijn. Op dat gebied geef ik het op.

Over die wat uitzonderlijk wensen ga ik nu niet verder op in. Misschien in de toekomst, als ik er behoefte aan heb om dat te delen met anderen.

Kitty.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Ik kan helemaal meevoelen met Kitty, met name als ze het over "maar drie hokjes" heeft.

Toen ik hier in april 2004 begon te schrijven had ik twijfels over "mijn vakje": ik had kenmerken die sterk leken op travestie en andere kenmerken die me meer transgender (in "enge zin" - zie de definitie van travestie.org) maakten. Ik had toen, hoewel ik nog geen enkel concrete afspraak voor lichaamsaanpassing had, wel het gevoel dat ik meer in het TG als in het TV-vakje paste. En hoewel meerdere mensen mij uit dat TG-vakje probeerden te kieperen heb ik daar wel altijd aan vastgehouden. Nu ik concreet bezig ben met baardepilatie en ook werkelijk dagelijks in vrouwenkleren naar buiten ga denk ik niet dat mensen op dit forum mij nog in het TV-vakje plaatsen.

Bij mijzelf merk ik dat ik qua gevoel veel meer opgeschoven ben naar de vrouwelijke kant. Waar ik in april 2004 nog sterk het gevoel had dat ik zowel mannelijke als vrouwelijke gevoelens had, raak ik er meer-en-meer van overtuigd dat mijn gevoelens vrouwelijk zijn (waarbij het "mannelijk gevoel" vooral voortkomt uit aangeleerd gedrag en uit gebeurtenissen in een tijd dat ik er van overtuigd was dat ik een jongen was). Ik raak dus meer en meer gewend aan een zelfbeeld dat neerkomt op "100% vrouw in een mannenlichaam" - zonder daar overigens automatisch consequenties op het gebied van operaties/behandelingen uit te willen trekken.

Maakt mij dat tot een pre-pre-op - iemand dus die een pre-op is zonder dat'ie dat wil weten - en dus een soort TS? Of moet je toch afgaan op mijn gedrag en ben ik toch TV - met een klein beetje TG v.w.b. de baardepilatie? Ben ik met mijn uiterlijk dat op dit moment idealiter tussen man en vrouw inligt een prototype van een TG, of is een TG die als man geboren is iemand die er per definitie 100% uitziet als een vrouw? [Bespaar me de antwoorden - ik noem me toch TG :P ]

De reden dat ik een sterke aversie tegen vakjesdiscussies heb is vooral de (te) scherpe toon die er vaak bij gebruikt wordt. Eigenlijk is deze thread de eerste die daar niet in verzand (complimenten aan de deelnemers!). Ik denk dat die scherpe toon in dit soort discussies veroorzaakt wordt door twee zaken die sterk tegenover elkaar staan:
1) de territoriumdrift van een deel van de mensen die de grenzen van "hun vakje" proberen te beschermen,
2) de wil om de genderdysforie die er is te laten accepteren door een ander (waardoor het nodig is om de grenzen van een anders vakje op te rekken)...
Omdat het in beide gevallen raakt aan "de kern van mensen hun eigenheid" zijn dit vaak uitermate felle discussies waarbij er vooral niet geluisterd wordt omdat de belangen ("ik hoor in dit vakje" t.o.v. "hij/zij hoort zeker niet in mijn vakje") daarvoor te groot zijn. En omdat er niet geluisterd wordt (en mensen toch wel hun eigen definitie blijven gebruiken) zijn dit soort discussies in mijn ogen meestal zinloos - ze leiden alleen maar tot kampvorming, tot zwaar taalgebruik (ruzie?) en daardoor ongelukkige mensen.

Om die discussies te voorkomen gebruik ik dan ook graag dat brede TG-vakje waar iedereen inpast met gevoelens die niet overeenkomen met zijn/haar geboortegeslacht. Misschien wordt, juist door al die discussies, ook het TG-vakje wel te zwaar bezoedeld met definities. Schaf in dat geval vooral alle vakjes af en beschrijf gewoon wat je voelt en wat je doet: het maakt 't praten over dit soort zaken veel eenvoudiger...

Groetjes,

Frederique
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

@Kitty: het gaat me niet over de gevallen waarin de bekende hokjes te kort schieten, ik ben juist benieuwd waarom bepaalde mensen die zo duidelijk in een van die hokjes thuis horen zichzelf in een andere plaatsen. Helaas heb ik deze verder redelijk interessante discussie nog niemand gehoord die me nieuwe inzichten heeft doen verschaffen.

@Frederique: afschaffen van alle vakjes en hokjes? Kan me voorstellen dat als je graag steeds weer uitlegt wat jou jou maakt (zoals jij gezien de manier waarop je op je werk er mee om gaat kennelijk doet) dit een ideale situatie is: je bent dan namelijk wel genoodzaakt iedere keer je verhaal te doen. Sommigen van ons hebben er echter meer baat bij om gewoon te kunnen zeggen: "ik ben dat & dat", met eventueel een aanvulling, en verder gewoon hun gang te gaan lijkt me. En niet alleen tegenover anderen, maar ook tegenover zich of haarzelf. Hoe vaak heb je wel niet gelezen dat een trans erachter kwam dat er meer waren zoals zij, en er een hele wereld voor haar open ging? Vooral het gevoel niet de enige te zijn een reddende rol speelde?

Dus, als we jouw voorstel zouden volgen kan je een site als travestie.org ook wel afschaffen: geen hokjes is ook geen behoefte aan een plek waarop allen die tot het t* hokje behoren samen hoeven te komen, toch?

Wat ik jammer vind is dat categorisatie (hokjes, vakjes) door tegenstanders altijd heel zwart/wit wordt afgedaan als te beperkend: alsof iemand die tot een bepaalde groep hoort niet kan verschillen van de anderen in diezelfde groep. Het gaat juist om het indelen op een hoger nivo. Beter pak je de vooroordelen betreffende een groep aan, in plaats van de groepsindeling zelf.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Hoi Maruscha,

Het lijkt erop alsof je de kern van mijn bericht niet begrepen hebt: was ik begin 2004 volgens jou een TV, TG of een TS? Wat ben ik nu? Waar begint TG volgens jou en is dat precies hetzelfde punt als waar TV volgens jou ophoudt? Of zit er nog iets tussen?

Ik denk dat het helemaal niet zo haarscherp ligt als jij graag wilt - en daardoor denk ik ook dat je laatste opmerking over "indelen op een hoger niveau" eerder polarisatie en hokjesstrijd als iets zinvols oplevert.

En dat dit soort discussies niet tot nieuwe inzichten leidt: zie mijn vorige bericht waardoor ik denk dat dit gebeurt. Zolang mensen zichzelf beschouwen als TG terwijl jij die mensen beschouwt als TV's zullen zowel jij als die mensen nooit nieuwe inzichten krijgen.

Groetjes,

Frederique
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique, je lijkt te denken alsof jouw geval hier een rol in speelt: doet het niet. Ik kan me namelijk prima vinden in het feit dat jij jezelf TG noemt, zoals ik overigens al meerdere malen heb aangegeven. Het gaat mij juist om hen die dat volgens mij niet zijn, die duidelijk tot een andere groep behoren en zichzelf toch TG noemen. Ik zeg niet dat dit niet mag, ik wil graag weten waarom ze dit doen. En aangezien ik nog niemand daarover heb gehoord, heb ik dus geen nieuwe inzichten verworven. Je moet trouwens ook beter lezen: ik zeg niet dat het niet mogelijk is, ik zeg dat het tot nu toe niet is gebeurd. Als ik werkelijk dacht dat het niet mogelijk was had ik deze hele discussie niet opgestart.

Maar goed, in antwoord op je vraag, volgens mijn persoonlijke situatie was ik travestiet toen ik nog 'gewoon' als man werkte en af & toe als vrouw uit ging of de stad in ging, was er een overgangsfase toen ik me ook op het werk vrouwelijk begon te presenteren, en ben ik sinds begin dit jaar echt TG. Nogmaals: dit is MIJN idee hierover. Zeg niet dat het de enige waarheid is, en ik zeg ook niet dat zij die het hier mee oneens zijn niet het recht hebben zich TG te noemen.

Andersom moet ik ook de vrijheid hebben om het niet eens te zijn met een andermans definitie, op dit of een ander gebied. Ik weet bijvoorbeeld niet in hoeverre jouw huidig uiterlijk overeenkomt met dat van je profielfoto, maar dit voldoet absoluut niet aan mijn beeld van een uiterlijk dat idealiter tussen man & vrouw inligt. Zo'n uiterlijk zou op zijn minst twijfel moeten veroorzaken, die is er niet bij jou. Maar goed, jij bent en blijft een apart geval, en ik wil het liever een keer over iemand anders hebben dan over jou, als je het niet erg vindt ;)
Plaats reactie