Transgenderatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Hoi Maruscha,

Ik heb één ding in deze discussie geleerd: de opmerking van Lisa:
Lisa schreef:Ik noem mij dus 'travestiet' en niet 'transgender' gewoon op basis van praktische zaken. Het is puur op basis van wat ik doe dat ik een naam geef aan wat ik ben, en niet op basis van wat ik voel.
vond ik wel leerzaam. Ik vermoed dat dat nl het verschil geeft tussen mensen die zichzelf als TG identificeren (vanuit hun gevoel) waar jij eerder voor TV zou kiezen (vanuit wat ze doen).

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:Hoi Maruscha,

Ik heb één ding in deze discussie geleerd: de opmerking van Lisa:
Lisa schreef:Ik noem mij dus 'travestiet' en niet 'transgender' gewoon op basis van praktische zaken. Het is puur op basis van wat ik doe dat ik een naam geef aan wat ik ben, en niet op basis van wat ik voel.
vond ik wel leerzaam. Ik vermoed dat dat nl het verschil geeft tussen mensen die zichzelf als TG identificeren (vanuit hun gevoel) waar jij eerder voor TV zou kiezen (vanuit wat ze doen).

Groetjes,

Frederique
Voor bepaalde mensen zal dat zeker gelden: tenslotte kan een 50 jarige man met volle baard best een transseksueel zijn, dus waarom ook geen TG? Maar ik vermoed ook dat er andere redenen zijn, helaas kan ik die (nog) niet toetsen omdat er nog niemand aan deze discussie heeft meegedaan voor wie dit zou kunnen gelden. Ja, Mandy & Tara, maar die hebben verder helaas niet meer gereageerd op mijn directe vragen om uitleg.

Ik heb zoals gezegd bepaalde vermoedens (niet persee bij deze mensen, meer in het algemeen), toch wil ik nog even wachten met deze te uitten, omdat ik de ruimte wil laten aan anderen om mij op andere gedachten te brengen.
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Maruscha schreef:Ik heb zoals gezegd bepaalde vermoedens (niet persee bij deze mensen, meer in het algemeen), toch wil ik nog even wachten met deze te uitten, omdat ik de ruimte wil laten aan anderen om mij op andere gedachten te brengen.
Je maakt me wel nieuwsgierig. Ik wacht met spanning af waar je mee komt.

Groetjes,

Frederique
gast
Eredivisie

Bericht door gast »

Maruscha schreef:Het gaat mij juist om hen die dat volgens mij niet zijn, die duidelijk tot een andere groep behoren en zichzelf toch TG noemen. Ik zeg niet dat dit niet mag, ik wil graag weten waarom ze dit doen. En aangezien ik nog niemand daarover heb gehoord, heb ik dus geen nieuwe inzichten verworven. Je moet trouwens ook beter lezen: ik zeg niet dat het niet mogelijk is, ik zeg dat het tot nu toe niet is gebeurd.
Okay, Maruscha,

Ik ga je even op de proef stellen: :)

Lees mijn profiel eens door (zie link hieronder in rood) en bepaal jij nou eens wat ik ben of in wat voor hokje je mij zou plaatsen. Ik heb dus, zoals ik al eerder had aangegeven, in de tekst nergens een "hokje" gebruikt - het is aan de lezer om uit te maken waar ik onder val als hij / zij dat wilt.

Kitty
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Maruscha schreef:Maar goed, in antwoord op je vraag, volgens mijn persoonlijke situatie was ik travestiet toen ik nog 'gewoon' als man werkte en af & toe als vrouw uit ging of de stad in ging, was er een overgangsfase toen ik me ook op het werk vrouwelijk begon te presenteren, en ben ik sinds begin dit jaar echt TG. Nogmaals: dit is MIJN idee hierover. Zeg niet dat het de enige waarheid is, en ik zeg ook niet dat zij die het hier mee oneens zijn niet het recht hebben zich TG te noemen.
Maruscha,

Jouw beschrijving lijkt op de oppervlakte redelijk overeen te komen met mijn insteek: je definieert wat je bent op basis van hoe je handelt, en niet hoe je voelt. Komt jouw definitie zoals de mijne uit het handelen, of speelt gevoel daar ook een rol in. Klopt dat? Want, natuurlijk handelt men vanuit hun gevoel, maar zoals ik daar tegenaan kijk, als je wel gevoel meeneemt in het proces, moet je onderscheid maken tussen een veranderingsproces en een bewustwordingsproces. In het eerste geval ben je inderdaad in het begin travestiet, maar doordat je gevoelens veranderd zijn, schuif je op richting transgender. Maar als het een bewustwordingsproces is, dan ben je en was je altijd transgender geweest, alleen nog destijds niet volledig bewust van (en als je later blijkt transseksueel te zijn, zou dat ook zo zijn dat je altijd transseksueel bent geweest, ook al toen je het nog niet wist).

Groetjes,
Lisa

; het feit dat je nu zover bent dat je je als TG leeft geeft aan dat je eigenlijk altijd TG bent
If all else fails, buy new shoes
Cynthia
Chat Ops

Bericht door Cynthia »

Lisa met een S schreef: Jouw beschrijving lijkt op de oppervlakte redelijk overeen te komen met mijn insteek: je definieert wat je bent op basis van hoe je handelt, en niet hoe je voelt. Komt jouw definitie zoals de mijne uit het handelen, of speelt gevoel daar ook een rol in. Klopt dat? Want, natuurlijk handelt men vanuit hun gevoel, maar zoals ik daar tegenaan kijk, als je wel gevoel meeneemt in het proces, moet je onderscheid maken tussen een veranderingsproces en een bewustwordingsproces. In het eerste geval ben je inderdaad in het begin travestiet, maar doordat je gevoelens veranderd zijn, schuif je op richting transgender. Maar als het een bewustwordingsproces is, dan ben je en was je altijd transgender geweest, alleen nog destijds niet volledig bewust van (en als je later blijkt transseksueel te zijn, zou dat ook zo zijn dat je altijd transseksueel bent geweest, ook al toen je het nog niet wist).
Lisa, ik vind dit een heel interressant onderscheid.
In mijn geval is het een proces geweest van bewustwording, maar vooral van acceptatie. Want ik ben in mijn jeugdjaren al bezig geweest met TS-gevoelens enzo. Maar heb het weggestopt, en niet herkend als essentieel.
Ik heb gewoon geprobeerd een "normaal" leven teleiden. Dit is mij niet gelukt, en die gevoelens bleven maar terugkomen.
En het heeft tot achterin de dertig geduurd voordat ik durfde erkennen "ik ben travestiet", wat ik dus niet eens was.

Pas een paar jaar durf ik er ronduit voor uit te komen dat ik transseksueel ben.
Terwijl ik dat achteraf mijn hele leven al ben geweest.
Maar er om allerlei redenen niet voor uit durfde te komen, zelfs niet aan mijzelf.
Cyn.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Lisa, Cynthia: goede punten. Dat bewustwordingsproces is inderdaad belangrijk, en wie ben ik om tegen iemand te zeggen dat, als hij of zij na een x tijd tot een bepaalde conclusie komt (waar hij of zij al dan niet later nog achterstaat) het fout heeft? Sterker nog: ik kan me in principe wel vinden in het idee dat ik altijd TG ben geweest, al blijf ik er bij dat ik dat zeker niet uitdroeg (gezien het feit dat ik alleen aan travestie deed). Voor mij hoort bij TG zijn het leven als vrouw, en dat is dus meer dan alleen maar de stad in af & toe, of uitgaan als vrouw. En zeker meer dan je thuis achter gesloten gordijnen omkleden. Voordat mensen weer over me heen vallen: ik heb al deze fases zelf ook doorlopen, weet dus waar ik het over heb.

Waar het mij om gaat zijn die mensen die amper of helemaal niet bezig zijn met dat proces en dan toch al direct bepalen: ik ben TG. Mijn vraag is, en blijft: waarom TG? Hoe weet je dat zo zeker? Je draagt het niet uit maar je voelt je zo? Waarom ben je dan niet simpelweg TV of CD? Als ik in een profiel lees van iemand dat hij graag allerlei sexy lingerie draagt, maar zich toch TG noemt denk ik dat er iets niet klopt.

@Kitty: je begrijpt dat ik jou dan ook niet reken tot de mensen bij wie ik mijn vraagtekens zet. Sterker nog: jij noemt zelf al geen hokje, dus waarom zou ik het daar dan mee oneens zijn? Het is verder ook niet belangrijk wat voor naam ik er aan geef, net zo min als het belangrijk is voor anderen wat voor naam ik aan hun t-beleving geef. Ik ben gewoon simpelweg benieuwd.

Laat ik een hint geven: zo'n jaar of 10 geleden verscheen er in de Nieuwe Revu een artikel over de plotselinge populariteit van het bi-sexueel zijn. Uit dat onderzoek kwamen bepaalde conclusies naar voren, en ik denk zelf dat het hier om een soortgelijke situatie gaat.

Ik wil nog heel even wachten of er anderen gaan reageren voordat ik mijn theorie over de transgenderatie zal verkondigen, al denk ik dat een goede lezer(es) al lang doorheeft waar ik heen wil. Zo spannend is het namelijk ook niet ;)
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik vind de definitie van Marusha toch iets te beperkt, want eigenlijk omschrijft ze iemand die volledig als vrouw leeft, maar om wat voor reden dan ook geen SRS nodig heeft.
En het kenmerk van een TG is dat ze op de een of andere wijze een balans vinden tussen hun mannelijkheid en vrouwelijkheid. Die balans kan zijn dat je prima kunt leven met dat ding daar beneden, bijvoorbeeld, maar die mannelijkheid, maar er zijn nog meer schakeringen.

Ik realiseer me wel dat ik bij mijn definitie van TG vooral een omschrijving aan het geven ben van mezelf, net als Marusha doet trouwens.
Voor mij een belangrijk onderscheid tussen TV en TG is dat een TV naar mijn idee meer gericht is op speciale gelegenheden zoals T&T en evt. eens de straat op of shoppen, terwijl een TG zich vooral bezig houdt met vrouwelijk zijn in dagelijkse bezigheden zoals boodschappen doen in de super, werk, uitgaan in reguliere gelegenheden etc. Een TG komt gewoon andere problemen tegen dan een TV.

Een ander probleempje is denk ik nu dat een aantal T*s hier zitten te discussieren over hokjes. Juist omdat het allemaal insiders zijn hier kent iedereen de finesses, en weet iedereen wel weer een uitzondering te bedenken voor elk hokje.
Maar iemand die zich homo noemt hoeft toch ook niet gelijk te voldoen aan allerlei clichés over homo's ? Een roze shirtje, lijzig stemmetje etc.
En niemand klaagt over het hokje homo.
kernel panic: root of unknown type; Not syncing
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Wendy B schreef:Ik vind de definitie van Marusha toch iets te beperkt, want eigenlijk omschrijft ze iemand die volledig als vrouw leeft, maar om wat voor reden dan ook geen SRS nodig heeft.
En het kenmerk van een TG is dat ze op de een of andere wijze een balans vinden tussen hun mannelijkheid en vrouwelijkheid. Die balans kan zijn dat je prima kunt leven met dat ding daar beneden, bijvoorbeeld, maar die mannelijkheid, maar er zijn nog meer schakeringen.

Ik realiseer me wel dat ik bij mijn definitie van TG vooral een omschrijving aan het geven ben van mezelf, net als Marusha doet trouwens.
Voor mij een belangrijk onderscheid tussen TV en TG is dat een TV naar mijn idee meer gericht is op speciale gelegenheden zoals T&T en evt. eens de straat op of shoppen, terwijl een TG zich vooral bezig houdt met vrouwelijk zijn in dagelijkse bezigheden zoals boodschappen doen in de super, werk, uitgaan in reguliere gelegenheden etc. Een TG komt gewoon andere problemen tegen dan een TV.

Een ander probleempje is denk ik nu dat een aantal T*s hier zitten te discussieren over hokjes. Juist omdat het allemaal insiders zijn hier kent iedereen de finesses, en weet iedereen wel weer een uitzondering te bedenken voor elk hokje.
Maar iemand die zich homo noemt hoeft toch ook niet gelijk te voldoen aan allerlei clichés over homo's ? Een roze shirtje, lijzig stemmetje etc.
Ben ik toch benieuwd waar je mijn definitie vandaan haalt.

Voor de duidelijkheid: ik werk als vrouw maar leef ook nog steeds voor een deel als man. Dat maakt mij tot TG: dat ik ook daar nog een behoefte aan heb, al wordt dat wel steeds minder.

Nu jij weer.
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Maruscha schreef:
Wendy B schreef:Ik vind de definitie van Marusha toch iets te beperkt, want eigenlijk omschrijft ze iemand die volledig als vrouw leeft, maar om wat voor reden dan ook geen SRS nodig heeft.

Ben ik toch benieuwd waar je mijn definitie vandaan haalt.

Voor de duidelijkheid: ik werk als vrouw maar leef ook nog steeds voor een deel als man. Dat maakt mij tot TG: dat ik ook daar nog een behoefte aan heb, al wordt dat wel steeds minder.

Nu jij weer.
Dat had ik dus niet begrepen uit je verhaal, je hebt het steedsz over je werk, vandaar.
Marusha schreef: Anyway, ik lees hier regelmatig van mensen dat ze zichzelf als transgender beschouwen. Nou heb ik transgenders (of transgenderisten, daar wil ik even van af wezen) altijd beschouwd als een man die daadwerkelijk leeft als vrouw (of een vrouw als man, maar laten we het even simpel houden), al dan niet fulltime, maar vooralsnog niet de intentie heeft om het transitie-traject te doorlopen.
Je hebt het steeds over leven als een vrouw, maar dat is maar een variatie. Andere variatie zou kunnen zijn leven als vrouwelijke man ofzo.
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Wendy B schreef:Maar iemand die zich homo noemt hoeft toch ook niet gelijk te voldoen aan allerlei clichés over homo's ? Een roze shirtje, lijzig stemmetje etc. En niemand klaagt over het hokje homo.
Ik denk dat dat komt omdat er binnen ieders leven genoeg tegenvoorbeelden bekend zijn om dat beeld te ontkrachten. En daar mankeert het binnen de T*-wereld een beetje aan... In die zin ben ik het met Maruscha eens dat het tijd wordt om dat steriotype beeld (over TV/crossdressing) te doorbreken. Ik vond het filmpje van de TV die voor omroep Brabant haar verhaal deed daarom ook heel goed.

Aan de andere kant denk ik ook "als iemand zichzelf als TG identificeert, waarom zou iemand anders daar dan haar meetlat naast willen leggen om te zien of dat volgens haar definities ook zo is?"

Groetjes,

Frederique
Elsa
Forumdiva

Bericht door Elsa »

Iemand die vanaf het begin vrouwelijke gevoelens heeft (deze behoefte uit in het zich omkleden) deze persoon kan later tot de ontdekking komen dat zijn gevoelens anders zijn? Kun je dat vergelijken met b.v de eerste kleding keuze die meestal erg sexy is en later meer 'normaler'? Wil niemand voor het hoofd stoten hoor, ben benieuwd op wat voor'n manier zo'n proces gaat.
groeten elsa
Wendy B
ForumFan

Bericht door Wendy B »

Ik heb zelf heel lang het gevoel gehad dat ik eigenlijk een vrouw had moeten zijn en dat ik onmogelijk zou kunnen leven als man zijnde.
Maar ik ben me als man steeds vrouwelijker gaan uiten en hoe vrouwelijker ik me uitte, hoe minder de behoefte werd om ook echt vrouw te zijn.
Het is nog steeds wel zo dat ik eigenlijk een vrouw had willen zijn, maar op de een of andere manier heb ik een soort leefbaar compromis gevonden zo.
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Wendy B schreef:Dat had ik dus niet begrepen uit je verhaal, je hebt het steedsz over je werk, vandaar.
Omdat ik nu eenmaal als vrouw werk, en dat maakt me tot TG. Overigens doe ik wel meer dingen als vrouw (boodschappen, sociaal) maar het feit dat ik ook als man dingen doe is niet zo speciaal, tenslotte ben ik een man. Eventuele problemen omtrent mijn anderszijn kom ik dus vooral tegen als ik mezelf als vrouw presenteer.
Wendy B schreef: Je hebt het steeds over leven als een vrouw, maar dat is maar een variatie. Andere variatie zou kunnen zijn leven als vrouwelijke man ofzo.
Zou kunnen zijn, maar hoeft niet. Ik haal nogmaals het gevalletje Rolf aan: een 22 jarige jongen die werkzaam is als visagist, altijd opgemaakt is en vrouwenkleding draagt, maar zichzelf absoluut niet als T* ziet. Zie onderstaande foto (dit is tijdens het uitgaan, maar werkkleding is niet veel anders).

Afbeelding

Maar dat er variaties zijn en dat iedereen daar andere ideeen bij heeft moge nu wel duidelijk zijn, ik heb ook nooit anders beweerd. Dus ga er nu alsjeblieft niet van uit dat als ik mogelijkheid X niet opnoem, dat voor mij ook geen mogelijkheid is. Anders blijf ik namelijk bezig ;)
Frederique schreef:Aan de andere kant denk ik ook "als iemand zichzelf als TG identificeert, waarom zou iemand anders daar dan haar meetlat naast willen leggen om te zien of dat volgens haar definities ook zo is?"
Jij lijkt er steeds van uit te gaan dat ik er op uit ben om mensen terecht te wijzen, terwijl ik juist open sta voor andere definities, alleen hoor ik die nog niet van de mensen bij wie ik mijn twijfels heb. Oftewel: ik sta open, jij hebt je mening al klaar. Wie is er nu bevooroordeeld?
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Elsa schreef:Iemand die vanaf het begin vrouwelijke gevoelens heeft (deze behoefte uit in het zich omkleden) deze persoon kan later tot de ontdekking komen dat zijn gevoelens anders zijn? Kun je dat vergelijken met b.v de eerste kleding keuze die meestal erg sexy is en later meer 'normaler'? Wil niemand voor het hoofd stoten hoor, ben benieuwd op wat voor'n manier zo'n proces gaat.
groeten elsa
Ik denk dat dat zeker mogelijk is. Tuurlijk, sommigen weten al vanaf dag 1 wat ze zijn, en blijven erbij. Maar voor anderen is het een levenslange zoektocht. Op het net zijn legio voorbeelden te vinden van personen die van sexy geklede travestieten zijn getransformeerd in 'nette' vrouwen met alles er op en er aan. Maar dat proces kan verschillen van persoon tot persoon.

Het zou dus ook best wel kunnen zijn dat iemand die niet komt kijken zogezegd zichzelf onterecht als TG kwalificeert, maar dit later wel blijkt te zijn.
Plaats reactie