Even terug naar de hokjes discussie. Ik deed een voorstel voor een soort TV/TG/TS schaal en stelde daarbij voor om vooral te letten op hoever je ging met omkleden/transformeren/vrouw zijn en om te letten op hoevaak je dat deed. Frederique leverde daarop o.a. het volgende commentaar.
Frederique_ schreef:Ik was al bang dat ik iets van een waardeoordeel in je vorige bericht las, maar nu lees ik 't duidelijker (en ziehier het voordeel van een veel geleidelijker schaal binnen het "brede TG-vakje"): ik vind dat mensen het niet beter doen in vakje 4C dan in 2C of andersom. Als jij er voor jezelf achterkomt dat je beter in vakje 2C hoort dan in vakje 4C dan is 't voor mij beide even goed. Een fasenmodel zoals jij presenteert (en ik hieronder verder uitwerk) lijkt erg op "je bent pas echt goed bezig als je ook ... doet".
Verder zie je, als je je eigen indeling goed bekijkt, dat je eigenlijk een vier-dimensionaal model zou moeten hebben:
fase 0: geen dameskleding
fase 1: gedeeltelijk dameskleding
fase 2: volledig dameskleding
subfase 0: geen (borsten/weggewerkte baard/pruik)
subfase 1: iets van (borsten/weggewerkte baard/pruik)
subfase 2: alles van (borsten/weggewerkte baard/pruik)
subsubfase 0: geen lichamelijke aanpassing
subsubfase 1: iets van mogelijk lichamelijke aanpassingen zonder SRS
subsubfase 2: iets van mogelijk lichamelijke aanpassingen met SRS
subsubfase 3: alle mogelijk lichamelijke aanpassingen (maar wat is "alle"?)
Hoevaak kleed je je om/ben je als vrouw?
A. nooit
B. zo af en toe
C. regelmatig
D. vaak
E. bijna altijd
F. altijd
Ik zou volgens dit model dan in fase 211E zitten. Al blijft 't moeilijk om een verschil te maken tussen regelmatig, vaak en bijna altijd.
Het idee dat er iets van een waarde-oordeel in die indeling zit, begrijp ik wel, maar het is niet zo. Je kunt als het ware hoger of minder hoog scoren. In die zin zit er een ordening in. Maar het is niet zo, althans voor mij niet zo, dat ik denk dat je als TS met lichamelijke aanpassingen dus beter zou dan een TV. Dat ik schrijf dat ik 'teruggevallen' ben, is dan ook puur bedoeld als teruggevallen qua hoever ik op dat TV/TG/TS schema ga. Het is niet bedoeld als impliciet waarde-oordeel.
Ja, eigenlijk zit je natuurlijk naar 4 verschillende aspecten te kijken en niet naar 2. En dan heb je dus eigenlijk 4 getalletjes/letters nodig en is je indeling dus 4-dimensionaal. Maar dat maakt de indeling heel complex (heel veel hokjes) en dat maakt ook dat je die hokjes niet meer gemakkelijk op een rijtje weet te zetten. Ik hoopte dus een beetje op een bepaalde regelmaat. Namelijk dat mensen eerst volledig in de dameskleding gaan (wat nog vrij simpel is) dan met lastiger dingen beginnen als borsten, baard wegwerken en pruik/haar. En tenslotte pas beginnen met blijvende veranderingen aan hun lichaam. Maar natuurlijk zit de werkelijkheid weer eens tegen zoals blijkt uit hoe Frederique scoort volgens haarzelf. Geen weggewerkte baard en geen pruik maar wel een lichamelijke aanpassing.
De standaardoplossing daarvoor is dat je de punten per dimensie bij elkaar optelt. De score 211D zou dan worden 4D of uiteindelijk (A=0) 7. Zelf zou ik dan scoren een 200C en dat zou worden 2C of uiteindelijk 5. Frederique eindigt dus een stukje 'hoger' op de ladder, maar of dat goed is of slecht, daarover gaat het dus even niet.
En natuurlijk blijft het even wat een gedoe. Maar op zich vind ik het wel informatief, want die score 211D vertelt me heel kort, heel veel over Frederique dat ik daarvoor niet duidelijk had.
Wat ook een grote rol speelt, is of je zo openlijk naar buiten gaat, deel neemt aan het publieke leven, etc.
Het idee van Maruscha om transgender (in enge zin) te beperken tot mensen die (voor een belangrijk deel of volledig) daadwerkelijk als vrouw leven, lijkt me prima. Ook dan heb je weer duidelijkheid wat het betekent en wat er bedoeld wordt.
Zelf zoek ik eigenlijk een goed woord voor mensen zoals ik zelf die als man door het leven gaan (tenminste overwegend) maar met een voorliefde voor vrouwenkleren.
En vergis je niet. Dat lijkt misschien simpel en dat zou het ook moeten zijn, maar is het in de praktijk helaas niet. Voor 'homo' uitgemaakt te worden, is wat mij betreft geen enkel probleem. Als dat alles is, hoef ik me er niet druk over te maken. Helaas is dat dus in de praktijk uiteindelijk vaak niet alles. Ik zal zeker geen TG of TS benijden, want ik weet inmiddels uit ervaring wel iets van hoe moeilijk het allemaal kan zijn. Maar toen ik laatst het relaas van een TS las, was veel vertrouwd en bekend. Helaas!
Groetjes, Kim D.