Transgenderatie

Algemeen

Moderator: Moderators

Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lisa met een S »

Kitty Mermaid schreef:We hebben het hier al vaker over gehad, en dus val ik eigenlijk in herhalingen... Als je tegen iemand zegt dat je travestiet bent, heeft je toehoorder onmiddelijk een vooroordeel klaar. En dat vooroordeel is meestal niet iets waar je om zit te springen. Het woord 'transgenderist' is tamelijk onbekend, en men kan er dus ook geen vooroordeel over vellen.

Uitleggen dat travestie iets anders is als hun stereotype beeld heeft geen zin - een vooroordeel is erg hardnekkig en zal je zelden in je eentje kunnen wegnemen.
En nu val ik in herhalingen. Wanneer iemand aan jouw vraagt "ben jij een travestiet?" en je als antwoord geeft "nee, ik ben een transgender", dan moet je in een lange betoog uitleggen hoe een transgender anders is dan een travestiet. Omdat de term "transgender" voor hem nieuw is, en "travestiet" niet, zou zijn conclusie waarschijnlijk zijn, dat ja, jij bent anders, maar de meeste t-girls die hij op straat tegenkomt voldoen aan zijn vooroordeel.

Als je in plaats daarvan zegt, "ja, ik ben een travestiet, maar travestie is wel iets anders dan wat jij waarschijnlijk denkt", kan je daarna dezelfde uitleg geven. En ook al lukt het jou alleen niet om zijn vooroordeel weg te nemen, wanneer hij weer een travestiet daarover spreekt, en weer eentje, en wij allemaal dezelfde uitleg geven, moet hij wel heel erg bevooroordeeld zijn om zijn mening toch niet aan te passen.

Lisa
If all else fails, buy new shoes
Frederique_
Forum Junkie
Contacteer:

Bericht door Frederique_ »

Maruscha schreef:En het zou dan ook prettig zijn als zij of iemand zoals haar dat doet, en niet een Frederique. Frederique, ik weet dat je graag 'meedenkt' met anderen, maar geef hen daadwerkelijk de kans, alsjeblieft.
Op de voorgaande pagina met 15 berichtjes staan er 5 van jou en 2 van mij - wie domineert hier eigenlijk de discussie?
Maruscha schreef:Handelen ja. Dat is voor mij de onderscheidende factor. Put your money where your mouth is.
En lees dit nog eens: denk je nu echt dat die mensen mee willen doen in een discussie waar iemand met een scherp oordeel hun "zichzelf-TG-willen-noemen" wel even de grond in zal praten? Oftewel: denk je nu werkelijk dat ik de oorzaak ben dat die mensen niet meer meeschrijven?

Groetjes,

Frederique
Kijk ook eens op de genderkalender !
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Frederique_ schreef:
Maruscha schreef:En het zou dan ook prettig zijn als zij of iemand zoals haar dat doet, en niet een Frederique. Frederique, ik weet dat je graag 'meedenkt' met anderen, maar geef hen daadwerkelijk de kans, alsjeblieft.
Op de voorgaande pagina met 15 berichtjes staan er 5 van jou en 2 van mij - wie domineert hier eigenlijk de discussie?
Beste Frederique, ik vraag je niet om niet te reageren, ik vraag je of je niet wilt reageren voor een ander.
Frederique_ schreef:
Maruscha schreef:Handelen ja. Dat is voor mij de onderscheidende factor. Put your money where your mouth is.
En lees dit nog eens: denk je nu echt dat die mensen mee willen doen in een discussie waar iemand met een scherp oordeel hun "zichzelf-TG-willen-noemen" wel even de grond in zal praten? Oftewel: denk je nu werkelijk dat ik de oorzaak ben dat die mensen niet meer meeschrijven?
En dit is dus wat ik bedoel: jij gaat wel even voor anderen zitten bepalen dat ze niet durven reageren. Hou daar nu eens mee op. Dat je je eigen mening geeft, prima, maar stop eens met het denken voor anderen.

En nee, ik denk niet dat jij de oorzaak bent dat die mensen niet meeschrijven, ik denk wel dat jij het, al dan niet bewust, een stuk lastiger maakt om tot de kern kunnen doordringen van mijn vraag. Puur en alleen omdat jij die vraag niet waardig acht.

Ik vraag je daarom jezelf niet meer met die discussie te bemoeien. Jij hebt je mening klaar (ik stel die vraag alleen maar om hen die antwoord geven de grond in te boren), prima, je mening is genoteerd. Maar ik ben daadwerkelijk geinteresseerd in motivaties. Nataschja gaf een prima motivatie om zich wel TG te noemen maar het niet te kunnen 'doen', heb je mij daar verder over horen zeuren? En misschien heeft Franscien ook wel een dusdanig sterk punt dat ze me weet te overtuigen. Dus geef mij de kans om overtuigd te worden. En vooral, doe me eens een lol, en hou eens op met het steeds weer ventileren van jezelfde vooroordeel.

(En dit is het moment waarop Frederique juist mij verwijt vooroordelen te hebben .. zucht ..)
Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Hoi Maruscha en anderen,

Nou weer een bijdrage van mij, ik hoop een die minder kribbig en minder impulsief overkomt als die andere twee. Maar ik had het gevoel dat mijn woorden uit hun verband werden gerukt... Ik had het gevoel dat Monica niet goed gelezen had... vandaar dat ik zo reageerde.

Aan de ene kant ben ik dus heel erg blij dat ik nog thuis woon en als het ware "vast" zit... Maar aan de andere kant: ik ben bang dat als ik het huis uit ga dat het hek van de dam is en dat Nataschja geen ho meer kent...
Ik loop ook na te denken over ontharing... ten eerste de baard... en dan borst. Benen kan wel dmv scheren/ harsen.
Je zou dus kunnen zeggen dat er iets aan de hand is wat dieper zit dan alleen travestie...
Maar ik denk er niet over om naar een Genderteam of psychologe of iets in die aard te stappen... Okee, genderteam heb ik ooit eens gebeld... maar toch voor mezelf: Laat maar... met de reden; doe geen dingen waar je wel eens spijt van krijgen kan. Stom? Ja misschien... om de reden: Als ik door had gezet had ik misschien wat gesprekken met een Psych gehad... met als voordeel: dat ik (misschien) zou weten in welk vakje ik thuis hoor. Eerlijk? Okee, ja ik zou heel graag borsten hebben, van mijn baardhaar verlost zijn, geen borsthaar... alle plekjes waar ik geen haar hebben wil: haar vrij. Maar om te zeggen dat ik voor de volle 100% zeg ik ga voor een geslachtsveranderende operatie... Nee! Reden: eigenlijk ben ik doodsbang voor operaties. Als ik ze op televisie zie word ik al gestresst. En er zijn momenten dat man zijn toch wel een voordeel heeft... :wink:

Waarom ik niet naar een psych toe ga: Misschien om het feit dat ik bang ben dat het toch veel dieper zit dan dat ik zelf door heb? Neem de cogiati-test... dan kom ik uit op mogelijk TS. Nou fijn is dat! een test die een uitsluitsel geeft: Nee dus... Okee, er zijn dus dagen dan zou ik echt het liefst in dameskleding zou willen lopen en leuk opgemaakt... ( maar deze picaso moet nog leren schilderen :wink: :D )

Maar ja tot nu toe onmogelijk!!!

Of je hier nou moet spreken van brede of van enge zin, ik weet het niet laat ik aan jou / jullie over.

Greetzzz, Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Monica Dreamgirl schreef:Ik leef ook regelmatig als vrouw, maar hoeveel dagen per week moeten het zijn voor je volgens jouw definitie TG bent? Volgens de definitie die hier op T.org van travestie wordt gegeven voldoe ik daar ook aan.
Tja, da's een beetje de pech van het feit dat de definities van de drie verschillende termen in totaal door 2 mensen worden gedaan, er is enig overlap. Anyway, zoals ik al zei: ik beschouwde jou als TG, totdat je zelf riep dat je TV bent. En naar mijn mening ben je een van de twee, niet beiden. Als jij zegt dat je toch ook regelmatig als vrouw leeft val je voor mij onder de TG's. Een beetje de omgekeerde wereld dus: iemand die zichzelf TV noemt maar volgens mij 'meer' is ;) Maar een 'definitief' oordeel zou ik natuurlijk pas kunnen vellen als ik zou weten wat jij onder 'leven als' verstaat. Hoe zit het met jouw "risico's", en de impact van het TG zijn? Puur interesse overigens (voordat ik waakhond Frederique weer over me heen krijg).
Monica Dreamgirl schreef:En ik heb ook niks tegen het woord, maar ik heb meer met een woord waar iedereen onder te vangen is en waar minder vooroordelen aan kleven. Daar zitten dus ook de harige benen tussen. Of ik dat nou leuk vind of niet. En ik weet niet hoe het met jou en de rest zit, maar ik ben ook ooit zo begonnen, en ik herken dus in veel van die harige benen-types wel iets van mezelf 20 jaar geleden. Veel van die mensen komen vanzelf op een punt waar ze het haar eraf halen en verder willen. Of ik me voor die mensen schaam? Ik zou er niet naast gaan lopen, maar het zijn inderdaad ook travestieten. Als ik ze zo niet noem doet de buitenwereld het wel. Het onderscheid zit 'em in het feit dat ik wel m'n benen scheer.
En dan komen we dus weer terug op het "wij zijn allen t-girls". Wat in de kern ook klopt, maar dat wil niet zeggen dat je daarbij meteen een verbondenheid hoeft te voelen. In het buitenland heb ik ook geen halleluja gevoelens als ik Nederlanders zie hoor ;)
Monica Dreamgirl schreef:Overigens, nog even terugkomend op definities. Er is ook een definitie, ik weet even niet van wie, maar ik hem ooit gelezen, dat iemand als transgender geldt zodra zhij begint met veranderingen aan het lichaam, al is het maar baardverwijdering. Daaraan voldoe ik ook. Dus tsja, kies maar.
Ik kies niets meer, ik heb mijn definitie al, ben alleen benieuwd of het nog enigzins bijgesteld dient te worden. En dat heeft meer met motivatie te maken dan met daadwerkelijke beoefening/uitvoering.
Monica Dreamgirl schreef:Tuurlijk, zo denk ik er ook over en zo doe ik het ook. Maar jouw en mijn directe omgeving zijn niet eindeloos groot. Als de homo's allemaal alleen in hun eigen omgeving waren bezig geweest hadden de meesten nu nog steeds in de kast gezeten. Want dan had namelijk elk individu in elke generatie opnieuw zichzelf moeten ontdekken, voor zichzelf moeten opkomen en aan z'n omgeving moeten uitleggen wat hij is en waarom dan wel. Dat is niet makkelijk, en dus doet niet iedereen dat. Maar omdat er ooit een homo-beweging is ontstaan hoeven homo's zichzelf dus niet meer uit te leggen en te verdedigen. Of in elk geval minder dan veertig jaar geleden. Als je analoog daaraan dus ook een T-beweging kan opstarten dan hoeven volgende generaties misschien in de toekomst minder uit te leggen dan jij of ik.
Tuurlijk, absoluut, ik doe alleen niet mee. Ik zei toch al dat ik egocentrisch was? ;)

Ik ben hier op aarde voor mezelf, daarnaast zijn er nog een paar mensen voor wie ik veel, zo niet alles over heb, en voor de rest heb ik niet de behoefte om op de barricaden te staan voor wie of wat dan ook. Dus nogmaals: waarom zou ik mijn definitie aanpassen aan die van een grotere groep? Voor een algemeen belang?
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Nataschja schreef:Ik loop ook na te denken over ontharing... ten eerste de baard... en dan borst. Benen kan wel dmv scheren/ harsen.
Je zou dus kunnen zeggen dat er iets aan de hand is wat dieper zit dan alleen travestie...

...

Okee, ja ik zou heel graag borsten hebben, van mijn baardhaar verlost zijn, geen borsthaar... alle plekjes waar ik geen haar hebben wil: haar vrij.

... Okee, er zijn dus dagen dan zou ik echt het liefst in dameskleding zou willen lopen en leuk opgemaakt...
Ook veel travestieten denken zo, hoor.

Lisa
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Lisa met een S schreef:
kim dietrich schreef:Zelf zoek ik eigenlijk een goed woord voor mensen zoals ik zelf die als man door het leven gaan (tenminste overwegend) maar met een voorliefde voor vrouwenkleren.
We noemen een man travestiet als zijn sekse mannelijk is, zijn gender-identiteit (het gevoel/beeld wat hij is, in dit geval een man) ook mannelijk, maar zijn gedrag, dus zijn genderrol soms of vaak vrouwelijk is. Van travestie is met name sprake, wanneer dit vrouwelijke gedrag zich uit in een voorkeur voor het dragen van vrouwelijke kleding. Bij vele travestieten beperkt het zich veelal niet tot het omkleden in vrouwelijke kleding, maar proberen ze door hun hele manier van doen op die momenten de vrouwelijke rol te spelen. Voor vrouwelijke travestieten geldt het omgekeerde. De meeste travestieten hebben een heteroseksuele voorkeur.

Bron: A. Verschoor, 1990.
Ik denk dat jullie zo ver zijn doorgeschoten in het creeren van hokjes dat men door de bomen de bos niet meer ziet.

Lisa :wink:
Meesterlijke opmerking!

Groetjes, Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Natashja
ForumFan

Bericht door Natashja »

Hoi Lisa,

Eerlijk gezegd: Ik hoop dat het alleen maar travestie is!!!
Maar ik ben er dus niet echt zeker van...

Nataschja
Niets is blijvend, alleen de verandering
kim dietrich
ForumFan

Bericht door kim dietrich »

Maruscha schreef:Ik heb hier meerdere malen duidelijk gemaakt wat het voor mij betekent TG te zijn, de risico's die het met zich meebrengt, de strijd. Ik wil graag weten waarom iemand die die risico's niet neemt, die strijd niet voert (misschien een andere) dan vindt dat zij ook TG (nogmaals: IN ENGE ZIN) is.

Een misschien ietwat ongelukkige vergelijking, waar waarschijnlijk het halve forum weer over zal vallen: jaren geleden op mijn HBO opleiding hadden wij een vak dat de "sociale aspecten van de informatie-voorziening" heette. Daarin beweerde een of ander broekkie doodleuk dat als hij in de 2e wereld-oorlog had geleefd absoluut onderduikers etc. had geholpen. Een ander beweerde dat hij absoluut zou ingrijpen als hij zag dat een meisje op straat werd lastig gevallen.
Lijkt me een goed voorbeeld. Zeggen kost niets en levert in de praktijk erkenning op. Doen kost veel en levert in de praktijk vlug veel ellende op. Als je dus handig en verstandig bent..... Precies! Je zegt het wel, maar doet het niet!

Begrijp me goed. Ik ben het daar natuurlijk niet echt mee eens, maar zo werkt het nu eenmaal. Maar goed, daar hebben we het al over gehad.

Wat kun je hier tegen doen? Even doorvragen lijkt me! Maruscha, wat is dan de vraag die jij stelt of die wij moeten stellen?

In mijn optiek is een transgender in enge zin een bioman (in het M-V geval) die zich volledig als vrouw verkleedt en presenteert (dus: borsten, geen baard en vrouwelijk haar) en dat vaak of vrijwel altijd doet (zonder blijvende lichamelijke aanpassingen want dan wordt het TS). In het 4 dimensionale fasenmodel (jawel!) is dat: 2-2-0-D. De 2 staat voor maximale dameskleding en daarna voor alles van borsten, geen baard en dameshaar. De D voor vaak.

Wat is dan het verschil met TV. Die scoort ook 2-2-0 (bij volledige travestie) maar doet het niet steeds en overal maar slechts af en toe. Het dansje in het rokje. Het onderscheid is dan alleen maar hoe vaak je het doet. Als je het echt bijna voortdurend doet, kun je het in de praktijk niet meer goed volledig binnenshuis e.d. houden. Maar het echte onderscheid zit hem dan in de frekwentie. Niet verkeerd, maar wel een dun lijntje in de praktijk.

Als het dansje van onze TV nu eens naar meer smaakt? Ik herinner me zelf tijden dat ik ongeveer continu in travestie liep. Vaak is het ook een kwestie van de gelegenheid hebben. Dan ben je dus niet TG maar eigenlijk zou je het wel willen als er niet van die lastige belemmeringen en dreigingen waren. Je voelt je dan dus snel .... terwijl je in feite qua gedrag nog TV bent. En dan is de term ook nog eens verleidelijker dan dat vervelende TV.

Wat was jouw criterium ook al weer? Maruscha schrijft:
... en (helaas) heb ik daarbij de behoefte om me als vrouw te presenteren en als vrouw gezien te worden.
Het mag wat mij betreft wel wat specifieker. Heel veel TV's zullen dit kunnen beamen. Maar vermoedelijk staat het al wel ergens en ben ik het even kwijt.

Groetjes,

Kim D.
T's aller landen, verenigt u en trekt ten strijde!
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Kim,

Het verschil zit wat mij betreft niet zozeer in de frequentie (hoewel dat ook een rol speelt) maar vooral in de impact. Elke dag je verkleden, maar dat alleen maar thuis doen of 's avonds een rondje in het donker is wat mij betreft heel anders dan je 'en femme' presenteren tijdens de normale dagelijkse activiteiten. Zoals werken, of boodschappen doen, of naar college gaan, etcetera etcetera. Zodra je je 'directe' omgeving *structureel* confronteert met je vrouwelijke ik, niet om het confronteren maar gewoon omdat het 'moet' van je zelf, dan is het voor mij TG.

Nogmaals, ik baseer mijn mening puur op dat wat ik het beste ken: mijn eigen ervaringen. Ook in mijn vele vele jaren als actief TV had ik perioden waarbij ik zo'n beetje continu in vrouwenkleren liep. Deed ook boodschapjes (maar wel bij een andere supermarkt dan mijn gebruikelijke!), ging de stad in, bij vrienden langs enzovoorts. Daarbij was vooral het 'verkleed zijn als' als belangrijk.

Als ik dat echter vergelijk met de manier waarop ik het nu doe, en waarop andere TG's die ik ken het doen .. het is een wereld van verschil. TG zijn kent geen vangnet. Als een travestiet een keer geen zin heeft in die hele poespas, gaat ze gewoon niet als vrouw de deur uit. Ik 'moet' elke dag als vrouw naar mijn werk, ga ik als man dan ben ik mijn baan kwijt. Dit is iets waar ik overigens duidelijk voor kies, dus ik verschuil me er absoluut niet achter, ben er zelfs blij mee. Want dat vangnet had ik vorig jaar nog wel, toen ik nog op maandag ongeschoren en op dinsdag opgemaakt naar mijn werk kon. Nu heb ik veel meer structuur, en dus ook veel meer rust.
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Maruscha schreef:Zodra je je 'directe' omgeving *structureel* confronteert met je vrouwelijke ik, niet om het confronteren maar gewoon omdat het 'moet' van je zelf, dan is het voor mij TG.
De eerste gedeelte hiervan vind ik een zeer bruikbare onderscheid. Het stukje "niet om het confronteren maar gewoon omdat het 'moet' van je zelf" begrijp ik echter niet. Kan je even toelichten wat je daarmee bedoelt? Ook zou ik graag van je horen wat je onder "structureel" versta. Ik neem aan dat het verder gaat dan je vrouw, ouders, vrienden en kinderen inlichten dat je graag soms als vrouw erbij gaat lopen (en ook aan hun in die hoedanigheid verschijnen), maar waar ligt dan de omslagpunt? Overigens zie ik in jouw definitie genoeg rekbaarheid om iemand die niet geheel als vrouw maar als een androgyn door het leven gaat ook als TG te beschouwen, maar vraag ik mij af of jij dat ook doet, gezien wat je hieronder schrijft:
Maruscha schreef:Want dat vangnet had ik vorig jaar nog wel, toen ik nog op maandag ongeschoren en op dinsdag opgemaakt naar mijn werk kon. Nu heb ik veel meer structuur, en dus ook veel meer rust.
Persoonlijk vind ik ook wat je hier beschrijft ook onder TG vallen. Want ook al is het niet als vrouw, is het wel structureel androgyn en mag het wat mij betreft ook TG heten. Ik vind dat het wel veel verder gaat dan alleen travestie.

Lisa
Maruscha
Eredivisie
Contacteer:

Bericht door Maruscha »

Lisa,

Wat ik zelf als TV wel eens deed, en wat ook anderen op dit forum ook wel eens lijken te doen, was het 'bewust' opzoeken van een confrontatie. Nu klinkt dat heel zwaar, mar het kan bijvoorbeeld zo iets simpels zijn als 'en femme' naar je lokale buurtsuper gaan. Een kennis van me is ooit als vrouw naar de verjaardag van zijn nichtje gegaan (zij wist er overigens van), niet omdat hij echt die behoefte had om daar zo te zijn, maar gewoon om als het ware een bepaald punt te maken, om zijn t-zijn in de openheid te brengen.

Let wel: dit was natuurlijk niet de primaire reden om me te verkleden, maar zo af & toe kwam het voor. Ik kan me voorstellen dat het ms. niet bij iedereen zo is, maar dat heb ik dan ook niet beweerd: ik praat puur over een persoonlijke insteek. Overigens herken ik heel veel in verhalen van tv's hier die mij doen denken dat het zeker niet uniek is ;)

Het 'moeten van mezelf' slaat dan ook meer op het feit dat ik me nu alleen puur voor mezelf zo presenteer, en niet met mijn omgeving in mijn achterhoofd. Klinkt raar, maar kijk voor de grap maar eens naar de kleding van sommige t's: korte rokjes niet omdat het staat maar omdat ze het kunnen, en dus dragen ze het ook, potverdikkeme! :) In hun ijver om vrij te zijn slaan ze dusdanig door dat ze daardoor precies weer voldoen aan een bepaald stereotype beeld.

Dit is trouwens niet exclusief aan TV's voorbehouden, kijk in het uitgaansleven maar eens naar de groepen buitenlandse transen.

En androgynie een vorm van TG? Absoluut niet .. kennelijk ben ik er niet in geslaagd duidelijk te maken wat de impact van het voortdurend jezelf 'als vrouw' te bewijzen is. Dat heb je gewoon niet met androgynie, dan ben je namelijk nog steeds een (vrouwelijke) man, en dat maakt dingen stukken makkelijker. Als iemand 'meneer' tegen je zegt hoef je niet aangedaan te zijn. Bovendien, nogmaals: de meesten die mij als vrouw kennen kennen mij niet als man, en dat is voor mij ook een vereiste. Wisselen is dus geen optie, en dat was vorig jaar ook niet nodig want androgyne == man.

Misschien kan ik ooit nog eens de energie vergaren de definitie zoals ik die voer eens volledig op te schrijven, want het nadeel van een thread die al zo lang loopt en dit volume heeft is dat mensen snel het overzicht kwijt raken. Dit heeft tot gevolg dat naar mate ik meer zeg, mensen zich steeds meer op details gaan focussen en me dus steeds minder goed begrijpen :roll: Ik ben dus voorlopig wel even uitverklaard als je het niet erg vindt, bovendien ging het mij ook om antwoorden van anderen, die van mezelf ken ik al ;)

Trouwens, ik voer mijn definitie ook alleen puur voor mezelf, en zal hem ook alleen maar in persoonlijke situaties gebruiken. Dus zo belangrijk is het niet om daar maar over door te zagen hier, toch? Ga er in ieder geval uit dat leven als vrouw op een structurele wijze de basis is. Dus niet als androgyne, niet veilig thuis achter de gordijnen, maar als vrouw in de maatschappij staan. Wat dat betreft denk ik dan ook dat wat een TG doet dicht bij de RLE komt, en dat kun je van een travestiet echt niet zeggen. Nogmaals: ik heb beide kanten gezien, het is dus geen sneer naar o.i.d., puur mijn mening. Ik observeer & concludeer ;)
Monica Dreamgirl
ForumFan

Bericht door Monica Dreamgirl »

Hoi allemaal,

zit net de tijden van de laatste postings te bekijken. Pff, slapen jullie nooit?

In antwoord op Maruscha. Onder 'leven als' versta ik meer dan alleen een avondje uit, al hou ik daar ook wel van. Als ik de kans krijg ben ik het hele weekend als Monica, en als ik mazzel heb duurt een weekend bij mij vier volle dagen. Toegegeven, dan doe ik m'n boodschappen wel bij een andere supermarkt dan normaal.

Het komt ook nog wel eens voor dat ik een dag niet de deur uit ga, omdat ik ondanks al m'n stoere praat nog wel eens in de zenuwen schiet bij het vooruitzicht in een tram te moeten stappen die in potentie altijd vol zit met opgeschoten jongeren. (Die overigens nooit wat ergers doen dan ginnegappen, maar dat terzijde.)

Ik heb me de laatste paar weken erg bezig gehouden met de vraag hoe het zou zijn om elke ochtend als Monica op die tramhalte te staan, met 25 mensen om me heen, en me elke dag in een al propvolle tram te moeten persen. Ik kijk er niet naar uit, maar ik sterf ook geen duizend doden meer bij het idee. (En ja, ik weet het, een damesfiets kopen is veel eenvoudiger, maar in ons klimaat is dat vaak weer niet goed voor je pruik. Eigen haar? Nee, geen gezicht.)

Ik ga naar buiten omdat binnen zitten ook zo nutteloos is. En vier dagen binnen zitten is trouwens om gek van te worden. Zoals je hebt gemerkt ben ik wat bekeerderig, dus ik ga ook naar buiten in de hoop dat mensen die mij zien in elk geval hun bevooroordeelde beeld van de T als weirdo in een minirokje met harige benen kunnen bijstellen.

Er is een aantal factoren dat mij tegenhoudt om permanent als vrouw te leven. Ten eerste vind ik het niet altijd een probleem om man te zijn. Daarom heb ik ook geen behoefte aan de operatie. Natuurlijk zou ik wel graag borsten hebben, maar dat heeft het praktische bezwaar dat ik op die momenten dat Monica er niet kan of hoeft te zijn een man met een voorgevel ben, en dat is ook weer zo wat.

Het tweede punt hangt daarmee samen. Ik heb een baan die het me onmogelijk maakt om als Monica op m'n werk te verschijnen. M'n werkgever zou me waarschijnlijk een bureaubaantje in het archief geven of zoiets. In elk geval zou ik niet mogen blijven doen wat ik nu doe. Tot nog toe was dat niet een offer dat ik wilde brengen, omdat ik een wereldbaan heb en die niet kwijt wil. Ik zeg expres 'tot nog toe' omdat de laatste tijd door allerlei factoren los van het eigenlijke werk maar wel binnen het bedrijf de lol eraf begint te raken.

Ik stel mezelf al een aantal jaren om de paar maanden de vraag 'vind ik dit werk nog leuk genoeg of kap ik ermee en zoek ik een baantje als verkoopster in een boetiek?' Ik heb daar met verschillende mensen lange e-mail discussies over gehad. Zoals gezegd, tot nog toe kwam m'n huidige baan als winnaar uit de bus, maar ik vermoed dat ik ooit vanzelf op het punt kom waar ik toch maar voor die boetiek ga en de halvering in inkomen voor lief neem.

Maar zelfs dan zal ik niet full-time als vrouw gaan leven, en dat hangt weer samen met dingen in de familie die ik te privé vind om hier op een openbaar forum te melden.

Tenslotte is er de realisatie dat ik hoogstwaarschijnlijk single zal blijven, omdat vrouwen bij mij instinctief schijnen door te hebben dat ik geen 'echte man' ben. Ik had dertien jaar geleden, na een stukgelopen relatie, kunnen besluiten om mezelf voor te blijven doen als 'echte man' en op partnerjacht kunnen gaan, gezinnetje stichten, Monica wegstoppen, de hele mikmak. Maar ik koos toen bewust voor Monica, en ondanks de eenzaamheid die dat soms met zich meebrengt heb ik daar geen spijt van. Zeker niet als ik de problemen zie bij veel mensen die wel voor het gezinnetje kozen en rond hun 40ste tot de conclusie komen dat ze de leugen niet langer kunnen volhouden. (En voor iemand nu weer gaat roepen "maar jij liegt er ook over". Ja, naar een deel van m'n omgeving wel, maar in elk geval niet naar een partner en een stel kinderen.)

Dit zijn wel zo'n beetje de belangrijkste overwegingen. Oh ja, voor het geval iemand nog gaat vragen of ik er vanaf zou willen. Nee, Monica is een zo groot deel van mezelf dat ik zonder haar... tsja, letterlijk een ander mens zou zijn. Ik weet niet hoe het leven zonder haar zou zijn, ze is er tenslotte altijd geweest. Makkelijker? Saaier? Misschien wel, misschien ook wel niet. Zolang ik kan leven met de balans die ik nu heb tussen het mannelijke en vrouwelijke in me vind ik het best en vind ik het label uiteindelijk ook niet van levensbelang. Als ik me maar goed voel. Zo egocentrisch ben ik dan ook wel weer.

groetjes,

Monica
Lisa met een S
Moderator
Contacteer:

Maruscha,

Ik wil best van je aannemen dat het structureel leven als vrouw heel iets anders is als het structureel leven als androgyn. Maar beide delen het structurele aspect. Ik wil best geloven dat het structurele leven als vrouw van een geheel andere orde is als het leven als androgyn. Maar ik verbaas mij dat je vindt dat het leven als androgyn toch niet zo anders is als een "normale" mannelijke presentatie, dat je het niet in aanmerking laat komen voor het predikaat "transgender".

Lisa
mireille
Eredivisie

Bericht door mireille »

kim dietrich schreef:
Lisa met een S schreef: Ik denk dat jullie zo ver zijn doorgeschoten in het creeren van hokjes dat men door de bomen de bos niet meer ziet.

Lisa :wink:
Meesterlijke opmerking!

Groetjes, Kim D.
Er is geen bos meer, dat is totaal en geheel vertimmerd tot hokjes... :D
Still hacking my gender anyway ¯\_(ツ)_/¯ Ried mai blåg!
Plaats reactie