Lisa,
Wat ik zelf als TV wel eens deed, en wat ook anderen op dit forum ook wel eens lijken te doen, was het 'bewust' opzoeken van een confrontatie. Nu klinkt dat heel zwaar, mar het kan bijvoorbeeld zo iets simpels zijn als 'en femme' naar je lokale buurtsuper gaan. Een kennis van me is ooit als vrouw naar de verjaardag van zijn nichtje gegaan (zij wist er overigens van), niet omdat hij echt die behoefte had om daar zo te zijn, maar gewoon om als het ware een bepaald punt te maken, om zijn t-zijn in de openheid te brengen.
Let wel: dit was natuurlijk niet de primaire reden om me te verkleden, maar zo af & toe kwam het voor. Ik kan me voorstellen dat het ms. niet bij iedereen zo is, maar dat heb ik dan ook niet beweerd: ik praat puur over een persoonlijke insteek. Overigens herken ik heel veel in verhalen van tv's hier die mij doen denken dat het zeker niet uniek is
Het 'moeten van mezelf' slaat dan ook meer op het feit dat ik me nu alleen puur voor mezelf zo presenteer, en niet met mijn omgeving in mijn achterhoofd. Klinkt raar, maar kijk voor de grap maar eens naar de kleding van sommige t's: korte rokjes niet omdat het staat maar omdat ze het kunnen, en dus dragen ze het ook, potverdikkeme!

In hun ijver om vrij te zijn slaan ze dusdanig door dat ze daardoor precies weer voldoen aan een bepaald stereotype beeld.
Dit is trouwens niet exclusief aan TV's voorbehouden, kijk in het uitgaansleven maar eens naar de groepen buitenlandse transen.
En androgynie een vorm van TG? Absoluut niet .. kennelijk ben ik er niet in geslaagd duidelijk te maken wat de impact van het voortdurend jezelf 'als vrouw' te bewijzen is. Dat heb je gewoon niet met androgynie, dan ben je namelijk nog steeds een (vrouwelijke) man, en dat maakt dingen stukken makkelijker. Als iemand 'meneer' tegen je zegt hoef je niet aangedaan te zijn. Bovendien, nogmaals: de meesten die mij als vrouw kennen kennen mij niet als man, en dat is voor mij ook een vereiste. Wisselen is dus geen optie, en dat was vorig jaar ook niet nodig want androgyne == man.
Misschien kan ik ooit nog eens de energie vergaren de definitie zoals ik die voer eens volledig op te schrijven, want het nadeel van een thread die al zo lang loopt en dit volume heeft is dat mensen snel het overzicht kwijt raken. Dit heeft tot gevolg dat naar mate ik meer zeg, mensen zich steeds meer op details gaan focussen en me dus steeds minder goed begrijpen

Ik ben dus voorlopig wel even uitverklaard als je het niet erg vindt, bovendien ging het mij ook om antwoorden van anderen, die van mezelf ken ik al
Trouwens, ik voer mijn definitie ook alleen puur voor mezelf, en zal hem ook alleen maar in persoonlijke situaties gebruiken. Dus zo belangrijk is het niet om daar maar over door te zagen hier, toch? Ga er in ieder geval uit dat leven als vrouw op een structurele wijze de basis is. Dus niet als androgyne, niet veilig thuis achter de gordijnen, maar als vrouw in de maatschappij staan. Wat dat betreft denk ik dan ook dat wat een TG doet dicht bij de RLE komt, en dat kun je van een travestiet echt niet zeggen. Nogmaals: ik heb beide kanten gezien, het is dus geen sneer naar o.i.d., puur mijn mening. Ik observeer & concludeer

Echte gender-outlaws dragen panty's over hun hoofd.